MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med Märklin El 10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med Märklin El 10

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med Märklin El 10
    Posted: 30 januar 2008 at 01:57
På klubben har vi en Märklin El 10 som vi kjører analogt. Når vi starter loket går det utrolig sakte med en gang for så å kjøre seg litt opp i hastighet når det blir varmt (etter noen minutter). Vi har testet et annet lok av samme type, og det går i normalfart med en gang vi setter det på sporet sporet uansett om det er kaldt eller varmt.

Vi har feilsøkt en del på det i dag, og kan konkludere med at det ikke er noe feil med drivverket eller elektronikken. Det er rett og slett motoren som er problemet. Vi tok den helt ut og kjørte den koblet rett til en likestrømstrafo, og den begynner sakte og øker langsomt i turtall.  Er det flere som har hatt samme problem med dette loket?

Mvh Heine
Back to Top
Nils Småservice View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 10 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Småservice Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 08:09
Det sitter 2 "metallbøyler" som holder motoren sammen.
Løsn disse bitte litt, så blir alt så mye bedre Smile
 
Må ikke forveksles med de bøylene som holder hele motoren på plass i toget. Da går det galt.
Problemet er at selve motoren er satt sammen med for hardt press.
 
Hilsen Nils Smile
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 09:11
Flott! skal testes i kveld. Takk!

Mvh Heine
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 13:18
Takk for tipset! Nå går det mye lettere.

Men vi har et annet problem. I det siste har det skjedd flere ganger at loket plutselig har stoppet (når det går på full fart). Og det blir stående og lyse rødt inne i førerhuset. For å få det til å gå igjen må vi skru spenningen helt ned og så går det igjen når vi skrur opp (vi kjører analogt) .Hva kan dette skyldes?

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen - 03 februar 2008 at 13:19
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 16:25

Jeg forstår det som om dere har Märklinutgaven?

Denne har 2 røde lysdioder inne i førerhuset som egentlig er koblet til dekoderen som lys forover og lys bakover. For å få ESU-dekoderen som sitter i loket i programeringsmodus må man gi omskifterpulser (rettningsskift) Husker i farten ikke hvor mange og videre forløp, men det finnes på hjemmesiden til ESU.
Dersom den analoge spenning blir for høy, oppfatter dekoderen dette som rettningsskift og kan gå i programeringsmodus. Dette vises ved at loket står stille og de røde diodene lyser (blinker).
Det er bare å senke analogspenningen for å unngå dette.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 16:47
Det er Märklin-utgaven ja. Da er det som jeg mistenkte, at den reagerer på for høy spenning. Problemet er at det går så sakte hvis det ikke får full spenning. Dette er et utstillinganlegg, og vi er avhengig av en viss fart. Men det blinker ikke rødt, det lyser konstant.

Mvh Heine
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 18:29
Jeg kan legge til at sist det skjedde (for meg Embarrassed), var i forbindelse med passering av et kontaktpunkt (ca 5 cm av den ene skinnestrengen er kuttet for å være impulsgiver til et relé).
I tilfelle det kan ha betydning ....
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 22:33
Jeg må få rette meg selv.
I farten blandet jeg noe jeg hadde lest hos Uhlenbrock med ESU.
På noen Uhlenbrock-dekodere er det omtrent slik jeg beskrev, men jeg finner ikke dette dokumentert hos ESU.
Derimot står det flere advarsler hos ESU mot å bruke de "blå" Märklin-trafoene for analogdrift. De kan gi ut for høy spenning slik at dekoderen ødelegges.
Det kan være et slikt "udokumentert fenomen" som dere har observert når spenningen er for høy og/eller omkasterpulsen er for lang? (Slik dekoderen oppfatter for høy driftsspenning og tar det som omskifterpuls).
 
Er problemet at loket ikke går fort nok i analogdrift, så ville jeg sjekke verdiene i CV 79 (eller CV 128 om dekoderen ikke er ESU LP 3.0 MFX) og sette CV53 til 0.
Det siste sørger for at motoren blir tilført spenning hele tiden da "cruise controlen" slåes av og ikke noe tid brukes til måling av motorens turtall (som skjer i korte øyeblikk når tilført spenning slåes av).

 



Edited by Kjell H. - 03 februar 2008 at 22:35
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 22:40
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Jeg kan legge til at sist det skjedde (for meg Embarrassed), var i forbindelse med passering av et kontaktpunkt (ca 5 cm av den ene skinnestrengen er kuttet for å være impulsgiver til et relé).
I tilfelle det kan ha betydning ....


Det er sant... de fleste gangene det har skjedd er i forbindelse med passering av et slikt punkt. Kan det være noe tilbakeslag e.l. fra reléet? På den annen side skjedde det et par ganger i pens også. Da kan det også være at dårlig strømopptak utløser en sekvens av spenning som trigger programmeringsmodusen...

For ordensskyld: Jeg og Bjørn Egil snakker om det samme loket og anlegget. Smile

Reléet som blir trigget er et Viessmann bistabilt relé 5552, og dette fenomenet skjer på to forskjellige steder og to forskjellige reléer. Men jeg har litt vanskelig for å tro at de er årsak til problemet. Det har skjedd utenom disse punktene også.

En annen tanke - Vi har to trafoer som har felles jord. kan det være kontakt av noe slag mellom de "røde" utgangene som gir høyere spenning? En mulighet for dette er hvis slepeskoen har kontakt samtidig med midtkontakter fra begge trafoer, men nå er jo anlegget koblet slik at dette ikke skal være mulig...


Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 22:43
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Derimot står det flere advarsler hos ESU mot å bruke de "blå" Märklin-trafoene for analogdrift. De kan gi ut for høy spenning slik at dekoderen ødelegges.


Du er nok inne på noe her. Vi har de hvite trafoene, men den trafoen som driver 10"eren er ikke belastet med noe annet enn dette loket. mulig det hjelper hvis vi flytter over belysning o.l. til denne trafoen. Da vil den kanskje ikke kunne gi like høye spenninger.

Takk for tips om CV-verdier. Det må vi teste!

Mvh Heine


Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2008 at 00:08
Hmmm.
Har opplevd det samme på "vårt" gamle utstillingsanlegg som nettopp er satt i drift igjen med EL10. Ved passering av et kryss stoppet det plutselig og lyste rødt ved et par anledninger. Vi har ingen kontaktpunkter i sporet.
 
Synes det er merkelig at det ikke er noe info om dette med loket. Ouch Når man heller ikke har tilgang til noe Märklin digitalsystem er det også vanskelig å sjekke CV"er...
 
Vi kjører på en gammel blå trafo, men kun på litt over halv fart. Og loket går heller ikke spesielt fort.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2008 at 10:20
Hei Halvor!
 
Dersom du har tilgang til en IB så kan du vel sjekke CVer?
 
Jeg har brukt en ESU LokProgrammer og jeg endret noen parameter slik at jeg kunne tenne de røde diodene vha. en F-knapp.
Hensikten var å bytte de ut med hvite eller gule dioder for å få lys i førerhytta - opplegget ligger jo klart til det.  Jeg ville bare ikke gjøre det i garantitiden.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 08:27
Siden vi benytter 1 trafo til hvert lok (trafoen "følger sitt lok" rundt på de forskjellige blokkene), og omsåviss det kan oppstå som Heine nevner, en puls ved passering fra én blokk til en annen, kan da dette elimineres med f.eks. en kondensator?
Eller er dette kanskje bare mulig i DC?
(Sikkert et dumt spørsmål for de som kan dette, men, men ... Embarrassed)
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 11:31
Jeg tror ikke at kondensatorer vil klare "å knekke" de transientene som oppstår! Det er en av ulempene med vekselstrøm som man får "gratis på kjøpet".
Årsaken er at det er mye "oppmagasinert" magnetisk felt (energi) i motorer, trafo og andre vilkede komponeter. Ved kontaktproblemer kan denne energien ikke plutselig forsvinne og vi får derfor gnistring og følgelig spenningstransienter.
Det er dette som utnyttes i tenningssystemet til en bilmotor.
 
Muligens en VDR (spenningsavhengig motstand) kunne redusere dette? Jeg vet ikke om de finnes for så lave spenninger? Har brukt slike til å modifisere fax og modem tidligere med godt resultat da jeg var noe plaget med spenningstransienter på nettet.
 
Jeg tror det enkleste for dere er å bruke 3-leder likestrøm og å fjerne dekoderen?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 11:53
Sånn umiddelbart er min reaksjon at det blir litt for omfattende (opprivende Ouch) så langt som vi er kommet nå.
Vi har riktig nok en skinnebuss på et (nesten helt) eget pendelspor som går på 3-leder likestrøm, men å konvertere resten .... Question For det måtte i tilfelle bli konsekvensen, og da er det nok vekslene som er "bøygen" ..
Bjørn Egil
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 12:00
Det er nok enklere å bytte ut dekoderen med en likeretter...

Mvh Heine
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 13:15
Ved å sette inn likeretter i loket, kan det bare kjøres ene veien men er kompatibelt med andre Märklinlok.
Ved å fjerne dekoderen og montere dioder for rettningsbestemt lys, kan en vanlig likestrømstrafo benyttes. (Analoge Märklinlok går også utmerket på likestrøm men omskifteren virker ikke - uten litt modifikasjon).
 
Det er ingen problemer å kjøre 3-skinne-likestrøm uten å modifisere noe som helst på vekslene. Ene polen er midtleder og andre de 2 skinnestrengene.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 13:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

...
Det er ingen problemer å kjøre 3-skinne-likestrøm uten å modifisere noe som helst på vekslene. Ene polen er midtleder og andre de 2 skinnestrengene.


Det har du jammen rett i! Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 14:22
Bytte til likestrømstrafoer på nåværende tidspunkt er ganske uaktuelt. Nå er alt ferdig koblet, og skinnene har felles jord til begge trafoene. Med likestrømstrafoer må skinnene separeres i begge kretsene, og ettersom det er reléer som bestemmer hvilken av trafoene som gjelder de forskjellige stedene etter hvilket tog som kjører der, må dette forandres til både skinner og midtleder (i stedet for bare midtleder som det er nå) Og det har vi rett og slett ikke tid til nå. Da er det enklere å bytte ut loket. Wink

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen - 08 februar 2008 at 14:23
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 16:50
Det er faktisk mulig å bruke likestrøm uten å forandre noe på anlegget.
Selv om skinnene er referert til felles jord, kan godt ene polen på en likestrømstrafo være referert til samme pol dersom man bruker galvanisk skille. Det er det i alle trafoer.
Etter det jeg forstår, så er samme trafo dedikert loket og så lenge det er slik skulle alt gå bra med å blande likestrøm og vekselstrøm.
 
Det at det er flere Märklintrafoer på anlegget ga meg et hint til problemet med overspenning. - Sjekk at trafoene er i fase! Det kan enkelt gjøres ved å sette de på 50% og holde en lampe mellom midtledere i 2 strømavsnitt. Lyser pæren opp, er trafoene i motfase og er det ikke lys er alt OK.
For å få trafoene i fase, snur du bare kontakten i veggen på ene trafoen.
Trafoer i motfase kan lett resultere i dobbelt spenning på områder med overgang mellom 2 strømavsnitt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,049 seconds.