Fjerning av lakk |
Post Reply ![]() |
Author | |
Jolsen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 07 desember 2007 at 18:19 |
Er nå ferdig med min skd 206. Et utrolig gøy byggesett forøvrig. I min iver etter å få malt det, grunnet jeg det med grunning fra biltema - hastverk er lastverk
![]() ![]() mvh
John
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel i prinsippet 2 alternativer for å fjerne oljebasert maling:
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Jolsen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Takker for gode råd!
![]() Da blir det tur til bilrekvisita butikk i morgen - forsøker med bremseveske først - så får Lynolen komme som plan B.
Mvh
John
|
|
![]() |
|
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Hei John
![]() Jeg har særdelse gode erfaringer med at benytte bremsevæske. Lad din messingmodel ligge i et badet i et døgnstid. Malingen er nu boblet op og kan børstes væk med feks. en brugt tandbørste.
Bremsevæsken kan genbruges (dog ikke til bilen) til en anden gang du skal rense en model. Filtrer den igennem et kaffefilter når du hælder den tilbage i beholderen.
God fornøjelse
Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Hei!
Nå går dette sikkert greit siden det er en messingmodell du skal bade i bremsevæske, men man burde "ha i bakhodet" at bremsevæske kan reagere med enkelte typer plastikk og gjøre den myk.
For plastikkmodeller burde man kanskje prøve Modelstrip.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 819 |
Og så må du huske at bremsevæske er hydroskopisk, dvs den trekker til seg fuktighet, så etter hvert i "friluft" så er den "full" av vann.
Hilsen Magne
som har VK1 kjøretøy...
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
Takker for gode råd! Den lille "tassen" har nå kommet seg opp av badet og fått en omgang med tannkosten. Nå fremstår den atter i "blanke messingen". Nå gjenstaår vask før ny grunning - denne gang med Tamya fine primer.
- og takk Magne for tipset om "hydroskopisk" - da må jeg ned i kjelleren igjen å helle veska tilbake på flaske igjen
![]() John
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |