MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Märklin Delta
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin Delta

Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin Delta
    Posted: 03 desember 2009 at 18:31
Etter at DC la ut Limakatalogen fra forna da´r, begynner jeg å rote litt i Märklinkassa som jeg fortsatt har liggende. Av sentimentale grunner, mener jeg selv  -  til tross for at jeg prøve å bløffe andre og meg selv med at det jo er kjekt å ha når nevøer kommer på besøk, nevøer som ikke har de minste kvaler i valget mellom modelljernbane og World of Warcraft, StarWars, eller andre påfunn som krever en liter koffein for å like.

men det er altså disse årgangslokomotivene - kan de deltafiseres? Er Märklin Delta et digitalsystem med mulighet for å styre 4 lok? Går det an å etterinnstallere slikt i gamle lok?

Egentig bare lurer jeg - helt til jeg klarer å overbevise meg selv om at nevøene da helt sikkert blir interessert - tror dere ikke? Smile

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 00:02
Det er sikkert mulig, Lars Smile
Jeg husker riktig nok at det står i (de eldre i alle fall) katalogene en liste som forteller hvilke lok som er enkelt å digitalisere og hvilke som kreves "innsending", men i alle fall ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 09:00
Det er vanligvis ikke noe problem å digitalisere gamle Märklin-lok. Jeg har jo fikset noen selv.

Spørsmålet er om man bare skal sette inn en enkel Delta-dekoder eller om det vil lønne seg med "full pakke" (mfx eller f.eks. en lyd-dekoder).
Problemet nå er at det er dårlig utvalg av Delta-dekodere fordi det ikke selges slike nye lok lenger.

Jeg anbefaler derfor heller å kjøpe en permanentmagnet, et 5-polet anker, og en enkel multiprotokoll-dekoder. Da kan lokene eventuelt også gis alternative adresser utover de 4-5 adressene som er forbeholdt Delta-systemet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 10:29
Hei Lars
De gamle deltadekoderene ligger sikker tilgjengelig i mange skuffer rundt forbi,
men kjøp heller en Viessmann 5247, billig er den og, betalte 350,-  hos Knut Pedersen i sommer.
Dette er en multiprotokoll dekoder, med mange stillbare cv`er, der du ikke trenger å gjøre noe som helst med loket før innlodding, men les bruksanvisningen, noen ledninger må bort, så er det tut å kjør Smile
Den fungerer glimrende med en MS fra Marklin.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 10:53
Aha, takk for svar. Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.