Fungerende pantograf med minnemetall |
Post Reply ![]() |
Author | |
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 september 2009 at 21:20 |
Kjenner noen til en metode for å bygge en fungerende (heving/senking)pantograf ved hjelp av minnemetall?
Finnes det noen ferdig mekanikk for formålet? Alle tips og forslag mottas med takk! |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
jeg vet bare at svein r har heving/senking på 13 maskina si
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Svein brukte vel en eller to servoer og ikke minnemetall - men det kan han sikkert utdype selv.
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
nå nevnte jeg ikke minnemetall. bare at de bevegde seg uten hjelp fra en hånd....
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Rutger Friberg hos "Alt om Hobby" i Sverige har publisert flere artikkler om bruk av minnesmetall.
Jeg har ikke oversikt hvilke nummere av bladet dette har stått i, men det har sikkert forlaget hvis du sender en mail til dem.
Mulig det har stått noe i "Elektronikk for MJ"-bøkene han har gitt ut også. Disse er også gitt ut gjennom AoH, så kontakt dem. De har kanskje de nødvendige blader og bøker på lager.
Ellers skal jeg ha et eksperimentsett fra en fransk produsent for dette, men finner dt ikke i farta.
Kommer tilbake med det.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |