MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Fresing i metall
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fresing i metall

Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fresing i metall
    Posted: 31 august 2009 at 18:28
Jeg skal frese et spor til dekoderledniger i metallchassiet på en eldre Roco-modell av Rc5. Dette synes som en kurant jobb, men jeg er usikker på om hvilket slags freseverktøy jeg skal sette på Proxxon-drillen. Har noen erfaring med dette?

Jeg har forsøkt med noe, men jeg erfarer at de ulike slipe/freseverktøyene som fulgte med drillen mer polerer enn freser. Det går svært langsomt å lage noe spor, og jeg er derfor ikke sikker på at jeg benytter riktig verktøy.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 19:10
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Jeg skal frese et spor til dekoderledniger i metallchassiet på en eldre Roco-modell av Rc5. Dette synes som en kurant jobb, men jeg er usikker på om hvilket slags freseverktøy jeg skal sette på Proxxon-drillen. Har noen erfaring med dette?

Jeg har forsøkt med noe, men jeg erfarer at de ulike slipe/freseverktøyene som fulgte med drillen mer polerer enn freser. Det går svært langsomt å lage noe spor, og jeg er derfor ikke sikker på at jeg benytter riktig verktøy.

En "ekte" fresebit fra Proxxon ser slik ut:

Men spørsmålet er kanskje også om du har riktig verktøy?
Du skriver at du har en drill, og en slik fresebit som jeg har postet bilde av kan ikke benyttes i en drill, selv om det er en søylebormaskin. Og definitivt ikke i en håndholdt maskin.

Driller er i motsetning til freser ikke bygd for den sidebelastningen som fresing gir.

Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 19:14
Det er altså drill jeg har, og innkjøp av fresemaskin var litt mer enn jeg hadde tenkt meg. Slik jeg forstår svaret ditt, er det altså ikke mulig å benytte drill til å frese et høvelig spor i metallet for at ledningene ikke skal komme i klem mellom kåpe og chassi.

Dermed virker det som om rådet om å lage et slikt spor blir mer komplisert enn først antatt. (?) Jeg kan jo selvsagt spørre den som gav rådet for å få utdypet - men målet er altså å få laget et spor i dette metallet.

Edited by Lars Gjertsen - 31 august 2009 at 19:15
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 20:18
trur du finner passende verktøy i lokalet i Horten til torsdag Lars...Wink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 20:49
Originally posted by eika eika wrote:

trur du finner passende verktøy i lokalet i Horten til torsdag Lars...Wink

Så fint! Og takk til Håvard for den nøyaktige beskrivelsen - og hva slags verktøy som trengs.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 20:52

Det er altså drill jeg har, og innkjøp av fresemaskin var litt mer enn jeg hadde tenkt meg. Slik jeg forstår svaret ditt, er det altså ikke mulig å benytte drill til å frese et høvelig spor i metallet for at ledningene ikke skal komme i klem mellom kåpe og chassi.

Dermed virker det som om rådet om å lage et slikt spor blir mer komplisert enn først antatt. (?) Jeg kan jo selvsagt spørre den som gav rådet for å få utdypet - men målet er altså å få laget et spor i dette metallet.

Jeg bruker en helt vanlig kappeskive, ikke de tynneste, i proxxon"en min. Går ikke superfort, men helt OK. Pass på at du holder skiven helt rett, ellers har de lett for å ryke. Et fragment av en slik skive i høy hastighet i øyet, er AU! Bruk briller.

Tykke slipesteiner og div. freser fungerer som regel dårlig i en håndholdt maskin.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 22:17
Det fungerte helt flott med kappeskiven, ja! Jeg tenkte muligens det verktøyet var for pinglete, men med litt tålmodighet ble det et fint og passe jevnt spor i chassiet. "Fresingen" ble gjort i to-tre omganger, da det ble endel varemutvikling i chassiet. Takk for alle tips!
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2009 at 14:04
Hei LarsSmile

Har klaret mig i en hel del år med:

En almindelig god 220v boremaskine
En god solid borestander
En maskinskurestik som denne.
Og så selvfølgelig et passende fræsehoved.

Det er økonomisk overkommeligt og da kan man klare sig langt hen ad veien.Smile

Hilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 11:36
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men spørsmålet er kanskje også om du har riktig verktøy?
Du skriver at du har en drill, og en slik fresebit som jeg har postet bilde av kan ikke benyttes i en drill, selv om det er en søylebormaskin. Og definitivt ikke i en håndholdt maskin.

Driller er i motsetning til freser ikke bygd for den sidebelastningen som fresing gir.

Hei!

Du kan meget godt bruke en håndholdt drill når du freser! Jeg har praktisert dette i mange år. Det beste er å skaffe seg en god drill med kulelager i chuck-enden. Personlig bruker jeg en Dremel, og den kan anbefales. Min nåværende Dremel har jeg hatt i 6 år, og min første fikk jeg i 1959! Det er ikke noen dårlig investering!

MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 11:48
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Du kan meget godt bruke en håndholdt drill når du freser! Jeg har praktisert dette i mange år. Det beste er å skaffe seg en god drill med kulelager i chuck-enden. Personlig bruker jeg en Dremel, og den kan anbefales. Min nåværende Dremel har jeg hatt i 6 år, og min første fikk jeg i 1959! Det er ikke noen dårlig investering!

Snakker vi om det samme nå?

Jeg tenker på fresing med den typen fresebor som jeg la ved bilde av. Dette er freser med typisk 2 til 4 skjær (Hispeed freser benytter faktisk ofte 1-skjærs).

Min er faring er at slike freser oppfører seg temmelig ustyrlig om ikke arbeidstykket er trygt spent fast og maskinen fast montert.

Det er altså ikke snakk om den typen freser som er *beregnet* på bruk i håndholdte maskiner.

Det er viktig å ikke blande kortene her!

Det kan sikkert fungere å benytte søyleboremaskin til lettere fresearbeider, men sjekk for all del at du ikke har en chuck som er festet med en morsekon. Når du mater sideveis blir det ikke noe press forfra (som ved boring) på chucken, og da kan den løsne under arbeidet.

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 12:50
Hei Håvard!

Vi snakker tydeligvis ikke om samme sak! Lars skulle frese spor til dekoderledniger i metallchassiet på en eldre Roco-modell, og da holder det i massevis med en håndholdt drill!

Når du snakker om å frese slik du gjør er det selvfølgelig ikke mulig med en drill. Når jeg freser større ting bruker jeg en vertikalsleide i dreibenken. Det er også et system som fungerer godt. Når det gjelder morsekon på søylebormaskiner må man være forsitig. Jeg gjorde det med en slik skruestikke som Dan viste i sitt innleg, men den kinesiske morsekonen var ikke nøyaktig nok, slik at chukken løsnet!

MVH, Tom

Edited by rosenblad - 03 september 2009 at 12:51

Roco Z21, British OO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 13:42

Hei Håvard!

Vi snakker tydeligvis ikke om samme sak! Lars skulle frese spor til dekoderledniger i metallchassiet på en eldre Roco-modell, og da holder det i massevis med en håndholdt drill!

Nå var vel utgangspunktet for Lars sitt innlegg at han *ikke* syntes det fungerte særlig bra med en håndholdt maskin med de freseverktøyene som fulgte med.

Han var på jakt etter alternativ, og da ville jeg bare gjøre oppmerksom på farene for å velge uegnet verktøy.

Når det gjelder å frese med søyleboremaskin er det uansett en bakvendt tilnærming.

En fres egner seg my bedre til boring enn en søylebormaskin egner seg til fresing!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 14:04
Det aner meg hva dere snakker om, men kanskje dere som bruker begrepet kan si hva en "morsekon" er?
(Og hvordan uttales det? Først leste jeg det som morse-ikon, og lurte på hva slags bilde av en som sendte morsesignaler det kunne være. Geek )
Svein S
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 14:31

Nå var vel utgangspunktet for Lars sitt innlegg at han *ikke* syntes det fungerte særlig bra med en håndholdt maskin med de freseverktøyene som fulgte med.

Han var på jakt etter alternativ, og da ville jeg bare gjøre oppmerksom på farene for å velge uegnet verktøy.

Når det gjelder å frese med søyleboremaskin er det uansett en bakvendt tilnærming.

En fres egner seg my bedre til boring enn en søylebormaskin egner seg til fresing!

Hei HåvardSmile

Jeg er helt enig.

Lokomotivchassier er normalt af et forholdsvis blødt materiale og derfor turde jeg anbefale en billig løsning. Man skal bestemt være forsigtig omkring fræsning

Idag benytter jeg selv en dreiebænk med fræseudstyr.

Hilsen
Dan

tryrkfejl rettet LOL

Edited by Dan Rasmussen - 03 september 2009 at 17:42
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 15:51
Morsekon er en festemekanisme som benyttes på større boremaskiner. Dette er en konisk tilpassing som er formet som et kremmerhus og butt i spissen. I stedet for spiss, er det et slisseformet spor som gjør at vribevegelsen overføres uten klemmtilpassing i selve konen.

Så vidt jeg vet, finnes det 3 dimensjoner morsekon.
Fordelen med morsekon, er at store krefter kan overføres. Det er nødvendig mved boring av hull med store diameter i metall. Derfor finnes de fleste bor > 10mm. i morsekon-utførelse.

Små freser bør festes i spennhylse og ikke i borchuck for best presisjon.

Min erfaring med fresing i metall, er at håndholdte maskiner er "ganske ustyrlige". Derfor er koordinatbord absolutt nødvendig.
Bormaskiner anbefales ikke til fresing. Årsaken er manglende presisjon i chuck og sidebevegelse. dessuten kan fresen bevege seg i vertikalt grunnet slakk i mekanisme (som kun er beregnet for kraft i en rettning).

Jeg benytter derfor også en metalldreiebenk med påmontert freseutstyr.
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 18:43

Utgangspunktet var at det ikke fungerte særlig bra med "slipesteinene" som fulgte med Proxxon-drillen. Asgeirs tips om å bruke en vanlig kappeskive løste problemet veldig bra.

Når Håvard har scratchbygget et Thamshavnbanelok - i metall, antar jeg at han har bred erfaring med fresing - og at fresing med håndholdt drill er et stadium han har passert for lenge siden. Jeg var som kjent ikke kommet til "håndholdt-drill-fresestadiet" engang. :-)
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 19:31

Når Håvard har scratchbygget et Thamshavnbanelok - i metall, antar jeg at han har bred erfaring med fresing - og at fresing med håndholdt drill er et stadium han har passert for lenge siden. Jeg var som kjent ikke kommet til "håndholdt-drill-fresestadiet" engang. :-)

LOLLOL
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 23:25
Enig med Håvard.
Så har vi CoolTool da. Jeg har blitt litt "frelst" på dette selv. Dette verktøyet har jo "alt" og har flere muligheter til å frese med i tillegg til saging, boring, sliping og dreiing. Nøyaktig og lett. Har selv kombinert med en proxxon skruetvinge.

Unimat-1 Classig passer i så fall godt til formålet ditt
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 10:54

Hei!

Som fagmann er jeg ikke enig med dere. Spørsmålet var om det var mulig å frese et spor til dekoderledningene i et Roco chassis med en håndholdt drill. Svaret er definitivt ja! Alt dette tullet om fresemaskiner er bare det - tull! Det finnes et stort utvalg av freser beregnet på nettopp slike jobber i håndholdt drill på markedet her i landet.

Hvis du skal forandre på formen på chassiet er det en helt annen sak, men det var ikke det Lars spurte om!

MVH, Tom

Roco Z21, British OO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 12:22

<FONT style=": #d6d6d6">Hei!

Som fagmann er jeg ikke enig med dere. Spørsmålet var om det var mulig å frese et spor til dekoderledningene i et Roco chassis med en håndholdt drill. Svaret er definitivt ja! Alt dette tullet om fresemaskiner er bare det - tull! Det finnes et stort utvalg av freser beregnet på nettopp slike jobber i håndholdt drill på markedet her i landet.

Hvis du skal forandre på formen på chassiet er det en helt annen sak, men det var ikke det Lars spurte om!

MVH, Tom

Ro deg ned, mann.
Og når du har roet deg ned kan du kanskje forklare hva som er feil av det som har blitt postet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 13:08

Hei!

Som fagmann  ...
MVH, Tom

Fagmann på hva?
Svein S
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 14:57

Hei!

Det som er feil er at det ikke ble svart på det enkle spørsmålet til Lars.

Han sa følgende:
"Jeg skal frese et spor til dekoderledniger i metallchassiet på en eldre Roco-modell av Rc5. Dette synes som en kurant jobb, men jeg er usikker på om hvilket slags freseverktøy jeg skal sette på Proxxon-drillen. Har noen erfaring med dette?"

Det var ikke bedt om å utdype de mer avanserte former for fresearbeid, men rett og slett en håndholdt drill!

MVH, Tom

Roco Z21, British OO
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 20:24
Jeg (som stilte spørsmålet) er for min del fornøyd med samtlige svar om emnet, fra alle hold. Men det er muligens fordi jeg kjenner til avsenderne av synspunktene, og litt om hva de kan. Å kjenne litt til avsenderne forklarer muligens rådene. Det gjør heller ingenting å få utredet om mer avanserte former for fresing, og ingen av rådgiverne har da heller tilbakevist de andre metodene? De har, så vidt jeg har lest, kun gitt råd ut fra egen erfaring, uten å gjøre krav på inneha noen Sannhet. 

Likevel er jeg glad jeg slapp å gå til anskaffelse av kostbart og plasskrevende utstyr, klart det. Smile

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.