MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Bedre lys i Trix lokomotiver
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bedre lys i Trix lokomotiver

Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bedre lys i Trix lokomotiver
    Posted: 29 april 2009 at 18:20
Noen som har byttet ut de gule lysene i f.eks El 10 med hvitere dioder? Ser ut til å være kretskortdioder som er brukt i Trix sine modeller. El 10 hadde litt gult lys, men ikke så gult..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2009 at 20:02
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

El 10 hadde litt gult lys, men ikke så gult..

Jeg er også eier av en slik. Det er et meget prisgunstig lokomotiv med flotte kjøreegenskaper, men dessverre er det svært skjemmende med det altfor sterke og gule lyset.

Det ser ikke ut til at det er så veldig enkelt å gjøre noe med. Selve lysstyrken derimot kan enkelt dimmes dersom man har digitaldekoder, ellers må man bytte ut formotstanden til lysdiodene med en adskillig større ohmsk verdi.

De gule lysdiodene ligger bakt inn i grønne plastringer som skal forestille kanten på lyskasteren. Det er derfor ikke så enkelt å bytte dem ut. Jeg har en idé om at det kanskje går an å bore et lite hull på siden av lyskasteren og montere en hvit lysdiode som lyser inn i mot den gule. Kanskje summen av disse (med en demping av lysstyrken) kan bli et akseptabelt lys? Foreløpig er dette bare på tankestadiet, men kanskje jeg prøver en dag...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2009 at 20:30
Hm, husket visst litt feil, et par bilder kan vel kanskje belyse dette bedre?

Her sees baksiden av det lille kretskortet som lysdiodene sitter på. Kretskortet er festet til en grønn støpt plastbit:

Det var ikke så mye plass til å sette noen ekstra lysdioder her nei...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2009 at 23:21
Jeg byttet ut diodene på El10 modellen som jeg lakkerte om. 
Trodde først at det var vanlige dioder på dette krestkortet, og hadde håpet at det skulle la seg enkelt bytte ut. Men på krestkortet så sitter det noen bittebitte små lysdioder som mer eller mindre ikke har noe "pakning".
Så jeg skrapet bare de orginale vekk og satte på noen overflate monterte lysdioder. 
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.