kjøretråd stolper |
Post Reply ![]() |
Author | ||
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 22 april 2009 at 14:37 |
|
Hei, noen som vet hva slags avstand det skal være mellom kjøretråd stolpene????
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror JBV bruker 60 meter på rett linje. Ettersom hvor krum kurven er må avstanden reduseres, evt. at det brukes mellomsolper som trekker tråden inn mot sporet. Men det er jo en stolpe det også.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
|
så det blir rundt 6,8cm i H0
|
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
|
En aldri så liten kommafeil der, Tor-André
![]() 68 cm bør det bli ... |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
aom2 ![]() Viderekommen ![]() Joined: 22 mars 2009 Status: Offline Points: 48 |
|
Kjøretrådene jeg kikket på hos Amundsen idag var mellom 360 og 400 millimeter.
Syns det hørtes veldig langt ut med 68 cm.... |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Ja, 68 er langt hvis man skal være skalatro. Nå er 60 m makslengde, men brukes sikkert der det er mulig, avhengig av sporets kurvatur. Nå er virkelighetens kontaktledning alltid strammet opp med lodd, noe kontaktledningen man får i handelen i MJ ikke er, og det krever nok kortere lengder dersom den skal være stiv nok.
Jon Einar Vistad hadde en flott artikkelserie i MJ-bladet om kontaktledning, så jeg henviser bare til den. De stod i 4/2007 og 1/2008. Jon Einar selvbygger KL-opplegget, og strammer tråden, og får et utseende som langt overgår det man får som handelsvare. Tråden han bruker er omtrent halvparten av det beste man får i handelen, men likevel omtrent dobbelt så tykk dersom den skulle vært helt i 1:87. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
|
Hei!
Sommerfeldts kjøretråd har jeg brukt i 50cm lengder uten problemer. De bruker et system med fjærer som er kamuflert som lodd for stramming av tråden. Systemet ser fint ut og fungerer meget bra.
![]() MVH, Tom
|
||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
||
![]() |
||
|
Det burde jeg har husket, ut fra Gardermobaneprosjektet. Der endte vi opp med egenproduserte stolper, men Sommerfeldts tråd. Vi brukte ikke fjærene inne i lodd, men tror nesten vi brukte de lengste trådene likevel. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
takker for gode råd, men jeg skal ikke ha selve kjøretråden. bare ha stolper som en indikator på at det er kjøretråd
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |