MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Et Kortkoblingsproblem
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Et Kortkoblingsproblem

Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Et Kortkoblingsproblem
    Posted: 08 april 2009 at 22:48
Jeg kjøpte meg noen sånne kortkoblinger...
Siden det er så "populært"...
Mitt PIKO ER20 lok har litt problemer med disse...
Alt jeg har av ROCO, som også var merket på disse koblingene, Har ingen problemer med dem. Men koblingen blir sittende for langt bak på ER20 loket mitt.
Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå... Forslag? Jeg liker kortkoblingene veldig men de er jo bare kompatible med ROCO materiell...
Så i svinger så sporer enten vogner eller tog av pga at buffertene går i hverandre.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 08:49
Nå kjenner jeg ikke dette loket, men for å kunne bruke kortkoplinger, må vogn eller lok være utstyrt med en såkalt kulissestyring. Denne virker slik at hele holderen for koplingen beveger seg sidevegs (dvs ikke bare dreier om ett punkt)
Det er vanlig at lok ikke har slik kulissestyring og da må de enten bruke "lange" koplinger eller det må en ombygging til.
Bjørn Egil
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 16:49
Jeg har et maken lok uten disse problemene.
Men jeg har erfaring for at Rocos kortkoblinger i blant ikke holder mål.
Jeg har forsøkt det som er på markedet av kortkbolinger og kommet frem til at Fleischmanns er de som er best i alle situasjoner.

Edited by magnus - 14 april 2009 at 16:50
magnus
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 17:43
Enig at dnår det gjelder kortkoblinger er Fleischmann det beste kompromis.
Det er bare å håpe at Roco standardiserer på disse etter som Modelleisenbahn Holding eier både Roco og Fleischmann?
Eneste "problem" er at de koster litt mer - men det endrer seg sikkert om de blir produsert av andre.
Back to Top
1:87 View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 1:87 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2009 at 22:06
Hei Jonas

En oversikt over koblinger kan finnes på: http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=65
Her er en komplett (?!?) oversikt over (europeiske) H0 koblinger med primært danske brukeres opplevelser.

Oversikten inkluderer:
* Standard koblinger
* Kortkoblinger
* Strømførende koblinger
* Faste trækstænger
* Øvrige koblinger
* Links til koblinger

Håper at den kan brukes selv om det er på dansk.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
DK, epoke II-V, digital.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.