MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lage dekaler selv.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lage dekaler selv.

Post Reply Post Reply
Author
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lage dekaler selv.
    Posted: 01 januar 2009 at 16:39
Har hatt et par lok projekter jeg har gitt opp på grunn av dekaler. Å jeg ser jo flere her inne roper etter dekaler til det en å det andre. Så det må jo være av interesse for flere her inne å komme til bunds i ossen man lager det, å hva man trenger av utsytr. Det som trengs er data kunnskap å utstyr skjønner jeg jo.men ossen ark f.eks å hvor får man kjøpt slike ark type printer å event instillinger.osv.Er det noen som kan noe om dette her?

her er noen linker ?

http://www.dinky-collector.co.uk/restoration/decals/decals.htm

http://www.87thscale.info/make_your_own_decals.htm

http://www.arizonarails.com/decal.html

Edited by kaidyb - 02 januar 2009 at 03:16
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 21:35
Dekalark kan fås hos Clas Ohslon:
Jeg vet ikke om disse er hvite eller gjennomsiktige.
Sjekket et par av linkene dine, og de ga ganske god forklaring på framgangsmåten.
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 21:45
Ja har kjøpt de på Clas Ohslon å de var jo hvite da. Så er fortsatt på jakt. Men takk for svar alikevel. ja har lest det men føler alikevel jeg må prøve meg fram der.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 20:20
Da har jeg endelig fått tak i blanke dekalark. Fikk det hos min lokale mj folhandler. hmmm . Så da er det bare å sette seg ned å lære dette å måle opp riktig størelser osv.

Edited by kaidyb - 06 januar 2009 at 13:38
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 20:02
Du trenger en skriver som kan skrive hvitt. Det er det kun 4 skrivere jeg vet som som kan, og alle unntatt en av dem er ikke lenger å få tak i.

Her er derfor eneste skriver jeg kjenner til som kan skrive hvitt:
http://www.citizen.co.uk/printer/barcode/clp621.htm

Forhandler i Norge er H. Ødegaard & Co
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 21:10

For å skrive ut riktige dekaler må mann ha en skriver som kan skrive hvitt ja. Men så lurer jeg på om det ikke hadde gått an å bruke en vanlig skriver i stedet og så bare male stedet dekalen skal settes på hvitt? Det kan jo bli nesten like bra?

Hilsen,
Laurenz
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 21:45
Hmmm her dukker det opp nye ting for meg ja. At en gjennomsnitts skriver ikke skiver ut hvit har jeg jo ikke tenkt på.

Se på denne linken. trodde det skulle gå an å skrive ut med vanlig printer på disse dekalarkene??

http://www.walthers.com/exec/search?quick=decal+paper&quicksrch_butt.x=0&quicksrch_butt.y=0

Edited by kaidyb - 06 januar 2009 at 21:47
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 09:02
Du kan også finne litt info som muligens er av interesse her: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4564&SearchTerms=dekaler
Bjørn Egil
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 09:16
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

For å skrive ut riktige dekaler må mann ha en skriver som kan skrive hvitt ja. Men så lurer jeg på om det ikke hadde gått an å bruke en vanlig skriver i stedet og så bare male stedet dekalen skal settes på hvitt? Det kan jo bli nesten like bra?

Hilsen,
Laurenz

TJaaaa.  Om du er så heldig at dekalen/logoen du skal ha på er en boks med hvite bokstaver, så kan man male hvit under og så plassere dekalen oppå. Men i de fleste tilfeller så er det kun hvit tekst vi vil ha på våre modeller, og da kan man like godt male på bokstavene. Og å male på bokstavene er ikke helt lett. 
Og man skal også tenke på at når man f.eks skriver ut rosa, så skrives det kun ut små mengder med rødt. Tar man dekalen så på en vogn som har mørk farge, vil dekalen nesten ikke bli synelig.

Så man må benytte seg av en skriver som kan skrive hvitt som Pelle sier.
Skal man lage dekaler med hvit trykk, har man to muligheter.
Enten anskaffe seg en printer som gjør jobben, eller sette bort abeidet til noen som har dette.

Men før man kommer så langt, bør man kunne mestre garfiske program som lager vektorbasert grafikk. Når man gjør dette, så kan man tenke på å få laget selve dekalen.
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 10:00
Her var det et nytt fremedord for meg? vektorbasert grafikk. hva er det?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 11:46
Vektorbasert grafikk betyr at grafikken er definert på en måte som gjør at den er uendelig skalerbar.
F.eks. er en linje definert med et starpunkt, retning og lengde - i motsetning til punktgrafikk hvor linjen er definert som et antall punkter.
Bjørn Egil
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 16:16
Ok da lærte jeg det også. Takker for svar. Må få tak i en printer som printer hvit . hmmmm. å det er dyrt etter hva jeg skjønner.....

Edited by kaidyb - 07 januar 2009 at 16:17
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 12:28
I og med at det kun finnes en printer på markedet i dag som gjør dette, blir det dyrt. Det finnes noen få brukte å få tak i. Selv har jeg en termisk skirver til salgs hvis noen er interesert. Har også en del ubrukte kassetter og ark hvis noen skulle være interessert.

Man er nødt til å bruke vektorgrafikk for at detaljene skal bli med på en utskrift i så liten skala. Det blir både grumsete og feil farger hvis man bruker annen metode.

Edited by Pelle - 10 januar 2009 at 12:29
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 15:17
Har forøvrig prøvd ut det dekal arket man får på clas olson. Det var riktig nok tynt men det var mer klistemerke en dakal som mj"ere liker å ha det. Det var lett å lage dette i og med at det ikke var noe innstillinger som skulle til på printeren. Det var bare å opne et word dokument å dra bilder å skift ned til den størelsen du vil. En i klubben foreslo å printe ut bakrunds fargen å la det hvite stå igjen som skrift. har ennå det til gode å prøve. Men det kommer bilder her snart av det.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 15:18
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

I og med at det kun finnes en printer på markedet i dag som gjør dette, blir det dyrt. Det finnes noen få brukte å få tak i. Selv har jeg en termisk skirver til salgs hvis noen er interesert. Har også en del ubrukte kassetter og ark hvis noen skulle være interessert.Man er nødt til å bruke vektorgrafikk for at detaljene skal bli med på en utskrift i så liten skala. Det blir både grumsete og feil farger hvis man bruker annen metode.

Hvor mye skulle du ha for den pakka de med printer å kasetter + dekal ark? ferdig prutet.??
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 14:14
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Har forøvrig prøvd ut det dekal arket man får på clas olson. Det var riktig nok tynt men det var mer klistemerke en dakal som mj"ere liker å ha det. Det var lett å lage dette i og med at det ikke var noe innstillinger som skulle til på printeren. Det var bare å opne et word dokument å dra bilder å skift ned til den størelsen du vil. En i klubben foreslo å printe ut bakrunds fargen å la det hvite stå igjen som skrift. har ennå det til gode å prøve. Men det kommer bilder her snart av det.

Det er en ting som jeg tror folk glemmer. Det er at arket er gjennomsiktig. Det er altså ingen hvit farge noe sted, så denne må påføres. Selv om "Word-arket" er hvitt på PC"en, hjelper det dermed lite. Prøv å skrive ut noe på en transparent folie og legg det inntil modellen så skjønner man hva jeg mener. Dette er lettere hvis en skal skrive ut en logo etc. Da må man som regel ha en hvit farge i bunnen. Da vil det hvite dekalarket komme godt til hjelp, og en blekkskriver vil fungere til formålet.
Back to Top
bjornkn View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjornkn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2009 at 23:50
Hvis det skrives ut helt "tett", dvs med full dekning av blekk, som f.eks. helt sorte bokstaver, vil det nok fungere, men siden alle blekkskrivere bruker papiret selv som hvitt for å blande lysere farger har man et problem når man skal printe ut lysere farger på dekaler som akal monteres på en annen bakgrunn enn hvitt eller noe annet veldig lyst.

Jeg har forøvrig en OKI DP-5000 skriver som jeg skal selge, sammen med noen bunker dekal-ark og selvklebende vinyl. Den skriver både termisk og sublimering, og i både hvitt, gull og sølv i opp til A4/Letter.
Det er vel omtrent samme maskin som ALPS 5000 så vidt jeg vet.
Jeg skal bare ta noen bilder av den før jeg annonserer den for salg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.