MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Drivverk til EL 14
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Drivverk til EL 14

Post Reply Post Reply
Author
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Drivverk til EL 14
    Posted: 31 desember 2008 at 19:07
Hei, har en Lima model av EL 14 som kunne trenge et bedre drivverk. Er det noen som vet hvor man får tak i det?
Sitter originalt Lima drivverk i nå, ombygget til Märklin drift, men det trekker såååååå dårlig :-)
Have a nice day on rails
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 19:34
Du kan kjøpe en fauhabermotor til el 14, denne motoren gjør at du får bedre kjøreegenskaper osv, men du kan også forbedre strømopptaket på den. kan henvise til Bjørn R sine hjemmesider. http://home.online.no/~bjornrl/curr_no.htm jeg skal også bygge om min el 14
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 19:51
Hei!

SB-Modellbau har jo ett drivverk, som koster mer enn det selve El14 kostet fra Lima i sin tid. Kanskje kan du finne ett rimeligere alternativ hos Motor Bogies som kan passe? Alle disse er likestrømsmotorer/drivverk, men alternativt kan du jo se om du kan få tak i en SBB Ae6/6 fra Märklin, da drivverket her passer ganske godt til Lima-kåpa.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 20:23
Hvor får man slik fauhabermotor til Limas EL 14 da? Noen som vet. Ellers vil jeg takke for responsen til nå Smile
Have a nice day on rails
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 20:34
Originally posted by mephizto mephizto wrote:

Hvor får man slik fauhabermotor til Limas EL 14 da? Noen som vet. Ellers vil jeg takke for responsen til nå Smile

NMJ selger SB Modellbaus drivverk:
Drivverk til Lima El14

Jeg har bygget om to El14 med slikt drivverk. Med litt ekstra vekt og ekstra strømopptak ble det faktisk riktig så bra.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 20:47
Og det driverket kan man benytte seg av selvom om man kjører Märklin. Sitter allerede en "likeretter" med i loket. (Kjøpt som AC lok altså).
Have a nice day on rails
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 21:27
Dersom du kjører digitalt, og har en dekoder som takler Faulhabermotorer går det greit.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

Back to Top
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 22:04
Loket er analogt ombygget til AC drift. Dvs, loket er kjøpt på NMJ Strømmen som et ferdig AC lok, så jeg aner ikke hva den innebyggede elektronikken tåler jeg.
Have a nice day on rails
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 08:36
Om du kjører digitalt, kan en god dekoder gi like stor forbedring i kjøreegenskapene som et "avansert" drivverk med motorbytte og er langt rimeligere.
Slitestyrken på de gamle Lima-motorene er det ikke noe å si på men de støyer en del. Dessuten kan det være en del variasjon i kvalitet på tannhjul, strømopptak, sentrering av hjul, osv. - Er dette bra på ditt eksemplar, hadde jeg først prøvd med en god dekoder før jeg hadde lagt mer penger i motorbytte.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 14:31
Hei!

Her må jeg si meg helt enig med Kjell. Jeg har flere El14 (og El13) som er utstyrt med Digitrax dekodere og originalt drivverk og motor. Disse går helt supert alle sammen! Hva motorstøy angår blir de faktisk mer stillegående etterhvert som de blir eldre. Det er også verd å merke seg at mine er av de senere seriene med små koblinger uten "fiskekrok" på avkobleren. De gamle var grusomme med hjul som ikke var sentrert og utveksling som ikke bør snakkes høyt om.

MVH, Tom

Edited by rosenblad - 01 januar 2009 at 14:33
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 17:34
Oki, hvor får man slik dekoder i fra? Funker dem på Märklin digital anlegg?

Loket er kjøpt en gang på 90 tallet, rundt 95-96 tror jeg, men er ikke sikker. Har ikke lagt merke til noe særlig motorstøy, men når man hang på noen vogner, spinner det lett, i allefall på m-skinner, men når jeg nå skal bygge opp igjen, blir det med k og C skinner.
Have a nice day on rails
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 17:45
Originally posted by mephizto mephizto wrote:

Har ikke lagt merke til noe særlig motorstøy, men når man hang på noen vogner, spinner det lett, i allefall på m-skinner, men når jeg nå skal bygge opp igjen, blir det med k og C skinner.

Kanskje du heller skal vekte ned loket ditt?
Mitt ombygde Lima El14 trakk 22 passasjervogner + etpar godsvogner i en "pausekjøring" på et FREMO-treff for noen år siden. Riktignok flatt og ingen kurveradier under meteren, men...

Jeg har lagt inn noe ekstra vekt i tillegg til den "klumpen" som sitter der standard.

Er originalvekten på plass i ditt lok?
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 17:52
Om loket ditt spinner er det for lett, enkelt og greit. Du må legge i mer vekt, men pass på at du ikke legger i så mye at det ikke kan spinne, da brenner du motoren.

Svein

Back to Top
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 18:01
Vent, skal jeg hente det og se. ta et bilde å legge ut, så kan dere som har langt mere greie på det se :-)
har drevet med modelljernbane i noen år, men aldri noe særlig med Lima. Har kun den El 14 i nydesign, men den er pen å se på :-) Så jeg bare MÅTTE ha den :-)
Have a nice day on rails
Back to Top
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 21:03
Jeg har bare den klumpen i midten. Under den ligger den elekrtonikken som gjør at loket funker på Märklin. Men jeg ser til min forskrekkelse at loket bare har to slike gummiringer mot 4 på Märklinlok. Det spant/slura faktisk på Märklin k-skinner og, med radius på 424 mm.
Får ikke lagt inn bilde av klumpen her.

Have a nice day on rails
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.