MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Bite i det sure eplet og starte på nytt?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bite i det sure eplet og starte på nytt?

Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bite i det sure eplet og starte på nytt?
    Posted: 22 august 2008 at 18:59
Har brukt endel tid og penger på å bygge et flyttbart testanlegg, og er nå igang med å legge skinnene. Anlegget måler 105x185cm, og kurveradius er 45cm slik sporplanen er nå. I snaueste laget, jeg vet, men det var det jeg hadde plass til, og de to første lokene jeg kjøpte (Heljan Di.3 og Roco gammeltysker) takler det fint. Tanken var å bruke testanlegget som en plattform å lære på før jeg dro igang med et større og mer permanent anlegg etter et år eller to.

Denne uka fikk jeg imidlertid beskjed om at det tredje loket mitt hadde ankommet NMJ, en Superline NSB 32a som jeg har ventet på siden februar, og da jeg hentet det på onsdag fikk jeg høre at det hadde en minsteradius på 60cm. Kanskje korttenkt av meg å ikke finne ut av slikt først, men tanken slo meg rett og slett ikke siden loket var såpass lite... Censored

Så nå har jeg et lite dilemma på gang her. Skal jeg fortsette med testbanen og fullføre den slik planen opprinnelig var, eller skal jeg forkaste alt jeg har gjort og starte fra scratch på et hylleanlegg med større kurver? Da kan jeg bare glemme å begynne kjøringen på en stund, men samtidig er 32a alt for nydelig til å bare ligge i esken!

Lurer på om det er flere som har støtt på lignende problemer, og hva de endte opp med? Setter pris på alle tilbakemeldinger!Smile

Svein

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 20:14
Det skjer... Jeg var der på et tidspunkt og endte med å bygge om deler av anlegget mitt for å takle større lok. Det var nok en god beslutning men jeg skjønner det er noe litt annet når det er snakk om å forkaste et helt anlegg.

Jeg foreslår du leter etter en måte å bruke det du alt har bygd, integrert i noe større kanskje, slik at du kan bruke #32a. Hvis du ikke kan bygge det inn i et større anlegg kan du kanskje like gjerne forkaste det, alternativt bygge det ut.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 21:09
Testanlegget ser slik ut:

Dårlig med utbyggingsmuligheter i bredden der... Kan evt bruke det øvre rammeverket som en utstikker senere, men har ikke plass til det her jeg bor nå...

Svein

Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 21:29
Du trenger ikke ha en rundbane. Et paradespor for programmering av dekoder og resten av platen til utprøving av landskapsteknikker, så kan du trygt si at du har det mest eksklusive "kladdebordet" av alle
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 21:34
Hei!

Jeg har selv forkastet ett påbegynt anlegg, når jeg fant ut at det ikke lenger "holdt mål" etterhvert som jeg hadde fått litt mer mj-kunnskap og erfaring. Jeg synes allikevell at du har kommet såpass langt på noe som allikevell godt vil egne seg som ett testanlegg, for en del rullende materiell og lanskapsbygging. Jeg synes derfor ikke at du burde kutte det ut.

Har du faktisk testet at NMJs SuperLine Type 32 ikke klarer kurveradier under 60 cm, selv om det er oppgitt av produsent? Utifra egen erfaring vet jeg at Brimalms type 31b klarte Trix C-skinner radius 3 godt i umodifisert tilstand,  til tross for at produsenten oppgav en minste radius på 60 cm (i umodifisert tilstand).
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 22:19
Hei,

Jeg prøvde min type 32a på Roco R3 og den gikk fint der. Så du bør teste det før du konkluderer med at det ikke går.

Kai Solvei
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 23:19
Jeg testet den gjennom en serie S-kurver laget av Peco Small radius sporveksler, og det gikk fint. Deretter kjørte jeg den sakte gjennom en Y-veksel og to høyreveksler fulgt av venstreveksler, og det endte med kortslutning og røykutvikling. Ble litt skeptisk til testing av et 9000kr-lok da...

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 01:44
Hm. En av de store gutta i Model Railroader hadde en begynner-artikkel for et par år siden, der han laget en graf som viste driftsproblemer som en funksjon av minsteradius. Halvering av radius ga firedobling av antall driftsproblemer. Eller var det enda mer...

Sjøl holder jen enda på med anlegg nummer to. Hadde jeg bare hatt fem centimeter større radius i helvetessvingen, ville det vært perfekt. Gleder meg til å bygge nytt en gang, med bare store kurver!

For å si det med Martin Kolberg: Radius, Radius, Radius. Smile
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 10:50
Originally posted by studenten studenten wrote:

Du trenger ikke ha en rundbane. Et paradespor for programmering av dekoder og resten av platen til utprøving av landskapsteknikker, så kan du trygt si at du har det mest eksklusive "kladdebordet" av alle

Hehe, det hadde virkelig vært noe ja..!LOL

Men den tanken der er ikke helt bak mål da... Jeg kan f.eks ha to separate scener hvor sporet går langsmed anlegget fra kant til kant, og bruke en slags midtdeler for å skille de. Ikke helt den typen anlegg jeg så for meg først, da blir det jo mer som to separate små anlegg. Men hvis jeg klarer å snike inn forbindelseskurver mellom dem kan jeg fortsatt ha rundbane for de andre to lokene... Hmm, må tenke litt mer på den der...

Jeg har planer om å lage et større hylleanlegg langs veggene inne på boden (det første bildet), der blir minsteradius rundt 70cm. Men først må jeg pusse opp rommet og bli kvitt den gyselige grønne tapeten, og da kan det ta sin tid før jeg kommer igang med selve byggingen. Det er derfor jeg gjerne vil kunne bruke denne testbanen her i mellomtia.

Svein

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 22:01
Artige tanker du har der om det påbegynte anlegget Smile 

En "timesaver" (skifteområde) på hver side hvor et spor forsvinner inn i et bygg i den ene enden og inn i et skogholt i den andre - for så å dukke opp på motsatt side på tilsvarende måte ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 16:51
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Artige tanker du har der om det påbegynte anlegget Smile 

En "timesaver" (skifteområde) på hver side hvor et spor forsvinner inn i et bygg i den ene enden og inn i et skogholt i den andre - for så å dukke opp på motsatt side på tilsvarende måte ... Wink

Det var noe sånt jeg tenkte på ja. Kanskje begrense meg til industriområde på den ene siden, og heller utfolde meg litt mer med landskapet på den andre siden. Vi får se hva dagene bringer... Wink

Svein

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.