Den tredje leder |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Author | |
Filledukke ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir jo veldig bra.
Det er ikke så mange grunner tilbake for å forlate 3R!
|
|
Med vennlig hilsen
Jon |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nesten tvert i mot. Når man gjør seg så flid, både tidsmessig og kvalitetsmessig ![]() Men noen liker mora og andre dattera. Edited by ses - 01 september 2008 at 08:41 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Filledukke ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det er så det er: Dutter og slepesko, men enklere kabling, bedre kontakt og skinne grep.
Blir nok til at jeg bygger for begge deler med en vender for valg. Litt mer komplisert, men da kan jeg bruke noen år på full overgang til 2R hvis det er det jeg ender opp med. Duttene kan jo da fjernes.
Ja takk, begge deler. Edited by Filledukke - 01 september 2008 at 09:12 |
|
Med vennlig hilsen
Jon |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bedre skinnegrep?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Filledukke ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ikke tvil om at gummi ringene som er til stede på de fleste 3R lok øker "grepet". Det kan være nyttig når loket ikke trekker på alle aksler.
|
|
Med vennlig hilsen
Jon |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok. Men hefteringer er ikke forbeholdt 3-skinnesystemet i og for seg. Som jeg skrev i et eller annet sted her, eksperimenterte jeg endel med hvor mange hefteringer som trengtes på Rocos 2-skinneutgaver av El 16 og El 18. For EL 18 var behovet 0 selv med persontog på over 10 boggier i 30-40 promille stigning. At det så generelt er dristigere med mange hefteringer på 2R enn på 3R pga faren for utilstrekkelig strømopptak, er til 3R-systemets fordel.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Filledukke ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nok sant som du sier. Så dersom man er i besittelse av en dreibenk eller kjøper noen hjul, så er det ett argument ferre for 3R drift.
|
|
Med vennlig hilsen
Jon |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For den enkelte må det bli en avveining av hva ved MJ man synes er viktigst. I dette tilfellet er det maksimal forbilledtrohet i forhold til maksimal driftssikkerhet (og noe forenklet el-opplegg) som settes opp mot hverandre. For noen er det godt nok forbilledmessig med punktkontokter, for andre er det godt nok med den driftssikkerheten som 2R muliggjør. El-opplegget må betraktes på en litt annen måte, for klarer man økonomisk og rent teknisk å løse de ekstra utfrodringene det er med 2R-kobling, så er det løst, og dermed ikke noe som i og for seg taler mot systemet. Utfordringsfritt er jo MJ aldri. Det er vel derfor man driver med en slik hobby, å løse utfordringer, men så spørs det hvilke utfordringer man trives med å overkomme, og velger vel system litt ut fra det.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |