MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Slik liker en Márklin-fan sin Di6
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Slik liker en Márklin-fan sin Di6

Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Slik liker en Márklin-fan sin Di6
    Posted: 28 juli 2008 at 22:25

Jeg kjøpte engang en Hobbytrade Di6 som jeg var sterkt misfornøyd med. Men det er ikke det jeg tenkte å gå inn på nå. Så kjøpte jeg en norskproduset Di6 på Márklinchassie som er produsert i bare 50 eksemplarer. Dette var noe annet. Jeg måtte riktignok betale 6500kr for loket men den var verdt hver krone. Det var tvers igjennom superkvalitet, med unntak av at det ikke hadde MFX, men loket hadde trekkringer på alle hjul i ende 2 og strømopptak på hjul i ende 1 og Márklin kvalitet. Loket hadde 9 digitale funksjoner i dekoderen, men ved et uhell klarte jeg å kortslutte dekoderen og siden dekoderen var spesialkonstruert for dette loket var det ikke mulig å få maken dekoder. Så jeg kjøpte en MFX med Mak G 1200 lyd. Den ville være det nærmeste jeg fant ut at jeg kunne komme lydmessig. I motsetning til Hobbytrade sin versjon hadde denne også separat fjernlys av/på. Konklusjonen min på loket - en skikkelig "godbit". Men den er vel bare på bruktmarkedet nå hvis man har råflaks. Det var nemlig i fjor jeg kjøpte den.

Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
hoffno View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hoffno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2008 at 17:18
Hva er "moralen" med dette innleggett ?
Vidar -KMJK-
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2008 at 02:25
At det lønner seg å betale det du må for å få de virkelige godbitene.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2008 at 02:41
Blir godbitene ennå bedre av at du ødelegger dem og setter inn uoriginale deler med feil lyd for å kompensere det? LOL

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2008 at 20:24
Med tanke på hvor mye Di. 6 ble mekket på den gang de gikk hos NSB så syns jeg det er historisk riktig å gjøre det samme med modellen :-)
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 23:41
Ja, Eirik. Loket hadde bare en 14 trinns C90 dekoder med uorginal lyd da jeg kjøpte den ny, så å sette inn en MFX-dekoder med Mak G1200 diesellyd blir mye bedre og ekte. Det er meget meget likt Di6 sin lyd. I alle fall mer likt enn det som var originalt. Så ja, selv om loket ble kortslutet så blir loket bedre og mer realistisk med denne dekoderen selv om den ikke satt i originalt. Dessuten syntes jeg dere begge er meget sarkastiske. Tror bare dere er misunnelige.

Edited by Helge Myhre - 05 august 2008 at 23:43
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 00:29
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Ja, Eirik. Loket hadde bare en 14 trinns C90 dekoder med uorginal lyd da jeg kjøpte den ny, så å sette inn en MFX-dekoder med Mak G1200 diesellyd blir mye bedre og ekte. Det er meget meget likt Di6 sin lyd. I alle fall mer likt enn det som var originalt. Så ja, selv om loket ble kortslutet så blir loket bedre og mer realistisk med denne dekoderen selv om den ikke satt i originalt. Dessuten syntes jeg dere begge er meget sarkastiske. Tror bare dere er misunnelige.

Misunnelig? på hva da egentlig?? Oppsummert fra hva du skriver:

-Du ga 6.500 kroner for hva du beskriver som et lok i "superkvalitet"

MEN, ser vi nærmere på hva du definerer som "superkvalitet" så:

-Det hadde en i følge deg elendig decoder innmontert. 14 kjøretrinn var jo noe DCC folket hadde i digitalstyringens steinalder...
-Til tross for at decoderen i følge deg var spesialdesignet for loket så hadde den likevel ikke originallyd...
-Utover slepeskoen har loket altså bare strømopptak på en boggie (4 hjul der blir riktignok like mye som 2+2 hjul for likestrømsfolket, så det er ikke det største poenget)
-Ut fra beskrivelsen din regner jeg da med at loket og bare har trekk på den ene boggien og at det er derfor denne må utrustes med så mange hefteringer i motsetning til et likestrømslok som vel normalt har drift på begge boggier og dermed utnytter modellens tyngde bedre til fremdriften.
-I tillegg så klarte du ødelegge decoderen og måtte kjøpe et lok til i tillegg til prisen på 6.500,- for å fikse ny (og fortsatt ukorrekt...)lyd i modellen din, og anser tydeligvis det selv som et pluss...

Er det rart man høres sarkastisk ut i svaret når du skriver med så store ord om noe som høres ut som en lavbudsjettmodell?

Jeg tror vel egentlig ikke prisen her gjenspeiler noen spesiell superkvalitet, men utelukkende det faktum at fordi det ble laget så få eksemplarer så ble stykkprisen mye høyere. Kvaliteten regner jeg med er "normal" märklinkvalitet, ikke noe ekstra utover det (og nei: jeg mener ikke at dette er dårlig kvalitet. M produserer gode modeller de.)

Så ut fra hvordan du egentlig beskriver feilene og ulempene med dette "superproduktet" så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke er det minste misunnelig. Jeg hadde heller kjøpt 2-3 stk Hobbytrade utgaver av loket jegLOL

Eirik
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 02:15
Originally posted by eika eika wrote:

Misunnelig? på hva da egentlig?? Oppsummert fra hva du skriver:

-Du ga 6.500 kroner for hva du beskriver som et lok i "superkvalitet"

MEN, ser vi nærmere på hva du definerer som "superkvalitet" så:

-Det hadde en i følge deg elendig decoder innmontert. 14 kjøretrinn var jo noe DCC folket hadde i digitalstyringens steinalder...

-Til tross for at decoderen i følge deg var spesialdesignet for loket så hadde den likevel ikke originallyd...

-Utover slepeskoen har loket altså bare strømopptak på en boggie (4 hjul der blir riktignok like mye som 2+2 hjul for likestrømsfolket, så det er ikke det største poenget)

-Ut fra beskrivelsen din regner jeg da med at loket og bare har trekk på den ene boggien og at det er derfor denne må utrustes med så mange hefteringer i motsetning til et likestrømslok som vel normalt har drift på begge boggier og dermed utnytter modellens tyngde bedre til fremdriften.

-I tillegg så klarte du ødelegge decoderen og måtte kjøpe et lok til i tillegg til prisen på 6.500,- for å fikse ny (og fortsatt ukorrekt...)lyd i modellen din, og anser tydeligvis det selv som et pluss...

Er det rart man høres sarkastisk ut i svaret når du skriver med så store ord om noe som høres ut som en lavbudsjettmodell?

Jeg tror vel egentlig ikke prisen her gjenspeiler noen spesiell superkvalitet, men utelukkende det faktum at fordi det ble laget så få eksemplarer så ble stykkprisen mye høyere. Kvaliteten regner jeg med er "normal" märklinkvalitet, ikke noe ekstra utover det (og nei: jeg mener ikke at dette er dårlig kvalitet. M produserer gode modeller de.)

Så ut fra hvordan du egentlig beskriver feilene og ulempene med dette "superproduktet" så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke er det minste misunnelig. Jeg hadde heller kjøpt 2-3 stk Hobbytrade utgaver av loket jegLOL

Eirik
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 02:17
jeg ville ikke møtt deg uten livvakt.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 15:45

jeg ville ikke møtt deg uten livvakt.

Kan bli vanskelig. Jeg tjener ikke godt nok på jernbanen til å leie meg livvaktLOL

Eirik
Back to Top
orwold View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orwold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 12:42
Er dette forumet for skittkasting mellom medlemmer ja så melder jeg meg ut .Har vel ikke bidratt så mye egentlig ennå så jeg blir vel ikke bli  noe savn.Meldingene mellom dere høres iallefall ut som om dere ikke går så godt overens.Jeg trodde det var plass til alle jeg men så feil kan man ta.Uansett priser og slikt.
orw
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 12:57
Hei orw,
man må få lov å være uenige. Og det ER plass til alle. Om du leser igjennom alle innlegg som er skrevet her siden oppstarten finner du ikke mange tilfeller av skittkasting (selv om jeg i dette tilfelle heller vil kalle det trussel enn skittkasting).
Det har i grunnen vært en svært god tone her så langt jeg kan se.
Så ikke gi oss opp riktig ennå.
MVH

DC

Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 17:26
på sporet til Njk hadde en test av alle 3 utgavene.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.