Messing el10 |
Post Reply ![]() |
Author | |
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 desember 2007 at 22:32 |
NMJ lagde en messing el10 i 1990 basert på roco understell.
2505 i gammeldesign og 2506 i grønn. Er denne modellen egentlig en ferdigbygget Perlmodell EL10?? De ligner mistenkelig mye på hverandre. Er det noen som har bilder av denne modellen? |
|
![]() |
|
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kommer av at de begge er skalert ned 1:87 fra samme original. ![]() Spørsmålet er om Perl modellen inneholder feil som også NMJ sin modell har, og om disse er nødvendige for å få til en modell i den skalaen. |
|
Terje V.
|
|
![]() |
|
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Noen som har et SKIKKELIG svar?? Edited by Daniel Aune - 28 desember 2007 at 00:30 |
|
![]() |
|
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Så så, roa"n ner.
Gå å legg deg nå og hvil dine øyne, så sender du en mail til NMJ i morgen tidlig så får du sikkert både bilde og svar.
![]() Natti
Arne
|
|
![]() |
|
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
I NMJ-katalogen som jeg har fra ca midten av 90-tallet, solgtes El10 byggesett som Perl-modell, og ferdigmodellen som NMJ-modell.
Ove
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
PR ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Hei
Nå er det nesten 20 år siden modellen var på markedet, men det var Perl sin El 10 som ble solgt som ferdigmodell. PR |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Perl har laget 2 utgaver av Ub-loket.
Den første var beregnet på et småseriechassis fra en produsent som ikke lenger eksisterer (og jeg i farten ikke husker navnet på). Den andre er basert på Roco´s EE3/3.
Første utgave har støpte hjul i zinkgods og er "en prøvelse" å få til å gå pent.
Perl sine Ub-byggesett har feil type strømavtaker for den norske versjonen av El 10. Derfor "kompletterer" NMJ byggesettet fra Perl med sin norske strømavtaker og andre detaljforskjeller.
|
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Hei!
Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at Märklin/Trix" Ub/El 10 er basert på Perls modell....
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Hei!
Kilden til det jeg skrev i meldingen over, er FLMJ-Nytt nr. 3/05 (side 15):
"Märklin"s UB locomotiveis not available in 2-rail because ... they got the plans for it from one of the Swedish producers of the prohibitively expensive models under the condition that they did it for the 3-rail market only! Can you belive that?"
Det står riktig nok under "Rykter", men det er jo ikke så mange svenske produsenter som har laget Ub/El10 i dyre utgaver utover Perl. På den annen side kom jo denne modellen i toskinne-utgave gjennom Märklins Trix-sortiment.......
|
|
Med vennlig hilsen
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Påstanden om at El10 ble basert på Perlmodell"s utgave blir jo litt feil siden modellene har såvidt mange detaljer som skiller i form og utførelse. Se forøvrig artikkelen i MJ-bladet nr 2/2006 - så ser du hva som er forskjellig. Nå skal jeg ikke påstå hvem av El10"erne - enten det er Märklin/Trix eller Perlmodell/NMJ - som er mest korrekt. Dette kommer helt an på hvilken epoke og hvilket spesifikt lok som har vært utgangspunktet for de forskjellige modellene. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Hei!
Som sagt baserte jeg antakelsen min på "ryktet" trykket på side 15 i FLMJ-Nytt nr. 3/05 (pdf-format), hvor det står (uthevingen er foretatt av undertegnede):
"Märklin"s UB locomotiveis not available in 2-rail because ... they got the plans for it from one of the Swedish producers of the prohibitively expensive models under the condition that they did it for the 3-rail market only! Can you belive that?"
Jeg trodde ikke at det var så mange andre svenske småprodusenter enn Perl, som hadde laget Litt Ub/El10 som modell.
Jeg håper Märklin/Trix utnytter denne modellen maksimalt, og kommer med flere norske designvarianter av denne modell; rød, nydesign og kanskje "Sesam-design"? Edited by Roger - 30 desember 2007 at 00:12 |
|
Med vennlig hilsen
|
![]() |
|
Hei!
...Bare for å korrigere meg selv litt; Så har jeg funnet ut at JECO også har laget Litt Ub som metallmodell. - Jeg vet ikke om denne var i Hvittmetall eller messing. En annen svensk produsent, som jeg ikke husker navnet på i skrivende stund, har for lenge siden laget relativt enkle kåper til Litt Ub i resin. Det kan selvsagt også være en av disse produsentene FLMJ "refererer" til.
|
|
Med vennlig hilsen
|
![]() |
|
JanT ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
JECO produserte SJ Ub i 1998 og TGOJ Ub i 2000. Forøvrig er er den oppstilling av EL10-produsenter i mjwiki. http://mjwiki.no/wiki/index.php/NSB_El_10
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Som forsøk på en oppsummering av forskjellige typer Ub/El10 i kronologisk rekkefølge (vennligst kompletter/korriger):
Kåpe Materiale Chassis Variant
Perl I (1976?) Messing Merker + Fisher
ModellProduktion (1988?) Plast Roco
Perl II (2000?) Messing Roco NMJ El10
DJH (Jeco) (2005) Hvitmetall Roco NMJ El10
Märklin (2006) Zinkstøp N/A El10
Edited by Kjell H. - 30 desember 2007 at 13:42 |
|
![]() |
|
Hei!
Var EL10 rødbrun da den ble levert til NSB og så omlakkert til grønn, eller var den grønn ved levering?? |
|
![]() |
|
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Urfargen for EL-lokene var grønn. !0"ern har hatt de fleste variantene frem til nydesign (gul/rød)
![]() mvh
Arne L
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
![]() |
|
Jeg vet det, men noen skiftetraktorer var brune før grønn og el10 sies av PERLmodell og ha vært brun før den på midten av 50-tallet ble grønne. Om det er så vet jeg ikke.
|
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 814 |
Skiftetraktorer og ellokomotiver er jo forsåvidt to forskjellige betegnelser
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
JA selvfølgelig, men el10 var jo begge deler.
|
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
EL 10 har vel aldri vært noen skiftetraktor. Det har derimot vært et skiftelokomotiv.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Jeg tenkte mer på begrepet SKIFTER enn TRAKTOR, er helt med på det du sier.
|
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Etter det jeg har hørt og lest: ble (noen?) El 10 levert i en brunfarge som var lik eller veldig lik brunfargen SJ hadde på sine el-lokomotiver. De ble deretter på 50-tallet lakkert om til grønn (antaglig etter hovedrevisjon), som var standard farge på NSB elektriske lokomotiver på det tidspunktet.
Senere ble de lakkert rødbrune (NSB gammel design) i løpet av 70-tallet. Siste variant i lakkeringen: ble nydesign (gule snuter og rødsort hytte), samt 2 stykker i spraglende Sesam-farger.
Forøvrig ble også Skd 214 skiftetraktorene levert SJ-brune. Noen ble kanskje lakkert gammelrøde før NSB begynte å lakkere dem grønne (etter 1962).
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |