MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Messing el10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Messing el10

Post Reply Post Reply
Author
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Messing el10
    Posted: 27 desember 2007 at 22:32
NMJ lagde en messing el10 i 1990 basert på roco understell.

2505 i gammeldesign og 2506 i grønn.

Er denne modellen egentlig en ferdigbygget Perlmodell EL10?? De ligner mistenkelig mye på hverandre.

Er det noen som har bilder av denne modellen?
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 22:59
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

NMJ lagde en messing el10 i 1990 basert på roco understell.

Er denne modellen egentlig en ferdigbygget Perlmodell EL10?? De ligner mistenkelig mye på hverandre.

Det kommer av at de begge er skalert ned 1:87 fra samme original. Det er defor de ligner på hverandre eller mer korrekt de ligner på den samme originalen.
Spørsmålet er om Perl modellen inneholder feil som også NMJ sin modell har, og om disse er nødvendige for å få til en modell i den skalaen.
Terje V.
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 00:29

Noen som har et SKIKKELIG svar??

Edited by Daniel Aune - 28 desember 2007 at 00:30
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 00:47

Noen som har et SKIKKELIG svar??

Så så, roa"n ner.
Gå å legg deg nå og hvil dine øyne,  så sender du en mail til NMJ i morgen tidlig så får du sikkert både bilde og svar.Smile

Natti 
Arne
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 01:56
I NMJ-katalogen som jeg har fra ca midten av 90-tallet, solgtes El10 byggesett som Perl-modell, og ferdigmodellen som NMJ-modell.

Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 09:21
Hei

Nå er det nesten 20 år siden modellen var på markedet, men det var Perl sin El 10 som ble solgt som ferdigmodell.

PR
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 20:24
Perl har laget 2 utgaver av Ub-loket.
Den første var beregnet på et småseriechassis fra en produsent som ikke lenger eksisterer (og jeg i farten ikke husker navnet på). Den andre er basert på Roco´s EE3/3.
Første utgave har støpte hjul i zinkgods og er "en prøvelse" å få til å gå pent.

Perl sine Ub-byggesett har feil type strømavtaker for den norske versjonen av El 10. Derfor "kompletterer" NMJ byggesettet fra Perl med sin norske strømavtaker og andre detaljforskjeller.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 21:22
Hei!

Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at Märklin/Trix" Ub/El 10 er basert på Perls modell....
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2007 at 01:32
Hei!

Kilden til det jeg skrev i meldingen over, er FLMJ-Nytt nr. 3/05 (side 15):

"Märklin"s UB locomotiveis not available in 2-rail because ... they got the plans for it from one of the Swedish producers of the prohibitively expensive models under the condition that they did it for the 3-rail market only! Can you belive that?"

Det står riktig nok under "Rykter", men det er jo ikke så mange svenske produsenter som har laget Ub/El10 i dyre utgaver utover Perl. På den annen side kom jo denne modellen i toskinne-utgave gjennom Märklins Trix-sortiment.......

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2007 at 23:47
Originally posted by Roger Roger wrote:

Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at Märklin/Trix" Ub/El 10 er basert på Perls modell..."
Jeg tror ikke det, Roger. Jeg mener at forarbeidet til Märklins El10 i sin tid ble gjort av Tor Erik Lillehagen i direkte samarbeide med Märklins ingeniører. Hvem som bisto i arbeidet med Märklin når det gjelder den svenske Ub, vet jeg ikke.

Påstanden om at El10 ble basert på Perlmodell"s utgave blir jo litt feil siden modellene har såvidt mange detaljer som skiller i form og utførelse.

Se forøvrig artikkelen i MJ-bladet nr 2/2006 - så ser du hva som er forskjellig.

Nå skal jeg ikke påstå hvem av El10"erne - enten det er Märklin/Trix eller Perlmodell/NMJ - som er mest korrekt. Dette kommer helt an på hvilken epoke og hvilket spesifikt lok som har vært utgangspunktet for de forskjellige modellene.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2007 at 00:12
Hei!

Som sagt baserte jeg antakelsen min på "ryktet" trykket på side 15 i FLMJ-Nytt nr. 3/05 (pdf-format), hvor det står (uthevingen er foretatt av undertegnede):

"Märklin"s UB locomotiveis not available in 2-rail because ... they got the plans for it from one of the Swedish producers of the prohibitively expensive models under the condition that they did it for the 3-rail market only! Can you belive that?"

Jeg trodde ikke at det var så mange andre svenske småprodusenter enn Perl, som hadde laget Litt Ub/El10 som modell.

Jeg håper Märklin/Trix utnytter denne modellen maksimalt, og kommer med flere norske designvarianter av denne modell; rød, nydesign og kanskje "Sesam-design"?

Edited by Roger - 30 desember 2007 at 00:12
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2007 at 01:13
Hei!

...Bare for å korrigere meg selv litt; Så har jeg funnet ut at JECO også har laget Litt Ub som metallmodell. - Jeg vet ikke om denne var i Hvittmetall eller messing. En annen svensk produsent, som jeg ikke husker navnet på i skrivende stund, har for lenge siden laget relativt enkle kåper til Litt Ub i resin. Det kan selvsagt også være en av disse produsentene FLMJ "refererer" til.
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2007 at 12:39
JECO produserte SJ Ub i 1998 og TGOJ Ub i 2000. Forøvrig er er den oppstilling av EL10-produsenter i mjwiki. http://mjwiki.no/wiki/index.php/NSB_El_10
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2007 at 13:41
Som forsøk på en oppsummering av forskjellige typer Ub/El10 i kronologisk rekkefølge (vennligst kompletter/korriger):

Kåpe                                 Materiale               Chassis                     Variant
Perl I (1976?)                     Messing               Merker + Fisher
ModellProduktion (1988?)  Plast                     Roco
Perl II       (2000?)              Messing               Roco                        NMJ El10
DJH (Jeco) (2005)               Hvitmetall             Roco                       NMJ El10
Märklin (2006)                   Zinkstøp               N/A                          El10

Edited by Kjell H. - 30 desember 2007 at 13:42
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 22:09
Hei!

Var EL10 rødbrun da den ble levert til NSB og så omlakkert til grønn, eller var den grønn ved levering??
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 22:33
Urfargen for EL-lokene var grønn. !0"ern har hatt de fleste variantene frem til nydesign (gul/rød) Smile

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 22:36
Jeg vet det, men noen skiftetraktorer var brune før grønn og el10 sies av PERLmodell og ha vært brun før den på midten av 50-tallet ble grønne. Om det er så vet jeg ikke.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 22:58

Skiftetraktorer og ellokomotiver er jo forsåvidt to forskjellige betegnelser
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 23:08
JA selvfølgelig, men el10 var jo begge deler.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 23:12

JA selvfølgelig, men el10 var jo begge deler.
EL 10 har vel aldri vært noen skiftetraktor. Det har derimot vært et skiftelokomotiv.

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 23:21
Jeg tenkte mer på begrepet SKIFTER enn TRAKTOR, er helt med på det du sier.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2008 at 01:56
Etter det jeg har hørt og lest: ble (noen?) El 10 levert i en brunfarge som var lik eller veldig lik brunfargen SJ hadde på sine el-lokomotiver. De ble deretter på 50-tallet lakkert om til grønn (antaglig etter hovedrevisjon), som var standard farge på NSB elektriske lokomotiver på det tidspunktet.

Senere ble de lakkert rødbrune (NSB gammel design) i løpet av 70-tallet. Siste variant i lakkeringen: ble nydesign (gule snuter og rødsort hytte), samt 2 stykker i spraglende Sesam-farger.

Forøvrig ble også Skd 214 skiftetraktorene levert SJ-brune. Noen ble kanskje lakkert gammelrøde før NSB begynte å lakkere dem grønne (etter 1962).
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.