Krengning i svinger |
Post Reply ![]() |
Author | |
Tjetland ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 13 august 2011 at 23:40 |
Noen som vet en grei teknikk for å lage krengning i svinger?
|
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som en jeg kjenner sa: om du har mange bollepose clips, knekk de i 2 og legg de under svillene.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Maks overhøyde er 15 cm i 1:1, dvs. ca 1,6 mm i H0. Det vil si at den ytre skinnen kan ligge 1,6 mm høyere enn den innerste. I mange tilfeller er 1,6 mm i meste laget fordi det kan medføre større avsporingsfare enn uten fordi kurvene ofte er langt krappere i MJ enn i virkeligheten, og dermed er det en tendens til at toget, hvis det er langt, trekkes inn mot midten i stedet for utover fordi strekket er sterkere enn sentripetalkraften. Overhøyde i MJ lages derfor helst av kosmetiske grunner, men som det gir det god virkning. En overhøyde på 1 mm er tilstrekkelig for å få til det. Hvordan man så får til overhøyden gis vel nesten av seg selv: man legger noe under ytre del av skinnen som har passende tykkelse. Hvis man har skinner uten ballast kan man legge en pappstrimmel eller en styrenstrimmel på noe over 1 mm tykkelse under svillene men så langt inn at skinnen løfter seg 1 mm i forhold til den innerste skinnen. Et alternativ er å legge innlegget under skinneunderlaget hvis det er homogent i forhold til skinnene. Mange bruker kork under svillene, og da kan innlegget legges under korken. Igjen må man tilpasse tykkelsen i forhold til plasseringen slik at det er skinnestrengene som ligger med ca 1 mm ulik høyde. Enda et alternaitv, men mye vanskeligere, er å bikke selve finéren tilsvarende. Det kan gå for en svak kurve og kort kurve, men for en lang krapp kurve vil man da måtte krumme selve finéren på en måte som motarbeider fiberstrukturen i plata fordi det innebærer at flaten dobbeltkrumems, og det er henimot umulig å få til. Hvis man derimot bruker metoden med lister på høykant som sporunderlag (se bilde nedenfor), og så porøs plate el.l. oppå, er det helt kurrant å heve den ytterste lista akkurat så mye som man trenger for å få til både overhøyde og den såkalte overhøyderampa (overgang mellom overhøyde og ikke overhøyde). ![]() Edited by ses - 14 august 2011 at 00:56 |
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |