MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - hjelp til penser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hjelp til penser

Post Reply Post Reply
Author
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hjelp til penser
    Posted: 03 juli 2007 at 00:00

Starter nå å bygge en endemodul, å trenger hjelp og tips med hvilke penser som passer inn (1-5)

Smile

Fra før av bruker jeg Peco Code 75 Finescale spor.

Lengden og bredden på denne modulen er 1100mm x 500mmm.
Moduen skal skal kobles til et sidespor på en Fremodul.
Trafikk på denne linjen blir godsvogner (plank og tømmerstokker) samt et skiftelok.

Den sporplan som er på tegningen bør ikke være berdere en 150mm.

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 00:35
Hvis hele det lange grønne feltet kun er 110 cm opp og ned så tror jeg du har noe urealistiske forhåpninger... En vanlig Peco veksel er ca. 25 cm. lang. det vil si at veksel 2, 3 og 5 lagt inntill hverandre vil utgjøre 75 cm. av de 110 centimetrene du har til rådighet. Uttrekksporet nedenfor veksel 5 må og være minst 10 cm. for et mindre skiftelok, da er du oppe i 85 centimeter. De lange sporbitene du har tegnet mellom vekslene vil derfor kun bli noen få centimeter på en modul.

Med den plassen du har til rådighet (110+110=220 lengde og 70 bredde) så ville jeg nok gått tilbake til tanken om å legge sidesporene langs med hovedlinjen for å få plass. Har du mulighet for 70 cm bredde vil du jo som nevnt få ca. 40 centimeter til rådighet på ene siden av sporet.

Sånn bortsett fra det så ville korrekte veksler for tegningen din vært som følger:

1.) Ingen veksel...
2.) SLE-190
3.) SLE-189
4.) Ingen veksel...
5.) SLE-188

Eirik

Edited by eika - 03 juli 2007 at 00:36
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 10:35
Takk Eirik, ser ut til at jeg får lage 3 moduler.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 15:49
Hvor mange moduler dette blir har jeg ikke tenkt på, men bilen tar lengde opp til 110cm og bredde på 70cm.

Hvis du skal bruke F96 profiler, så kan du jo sette modulene på siden, altså rotere de 90 grader. Da vil du få plass til flere enn 3 moduler i bilen, dessuten så må ikke bygningene være permanent festet. Det er mulig å lage en grunnmur som bygningene plasseres på etter montering av modulene.

Magne H.L.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 20:33
@Magne, det å lage en grunnmur som bygningene kan stå løst på var et godt tips.
--

Sagbruket skal ha et skiftelok, som kan hjelpe med gods vognene. Så derfor så jeg for meg en sporplan med endel penser og kryss.
Mulig det finnes en bedre løsning.
Den jeg fåreslo i første post ble jo urealistisk, som Eirik påpekte.

Her er ihvertfall grunnprinsippet på hva jeg har tenkt meg (det er ikke skala riktig) 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 21:18
Da skal jeg få lov og arrestere deg litt til Morten... Med den tegningen du nå har lagt ut vil du få problem med kurven. Siden sporet ligger bare 25 centimeter fra kanten av modulen og du har tegnet kurven i 90 graders vinkel på enden av modulen ut mot sagbruket ditt så betyr det at du har tegnet inn max 25 cemtimeter radie hvilket er alt for lite. Etter standarden må slike kurver selv på industriområde være på minst 70 centimeter i radie, hvilket betyr at kurven vil slutte minimum 45 centimeter inn på selve sagbruksmodulen din...

En slik "T"-formet modul vil og kunne bli vanskelig og få plassert på treff da den tar opp stor plass i rommet. En bedre løsning da er at du hvertfall ikke vinkler avgreningen mer enn 30 til 45 grader ut fra den rette gjennomgående modulen.

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 21:23

Det er notert Eirik Smile

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.