Kortkoblinger; ROCO vs Fleischmann |
Post Reply ![]() |
Author | |
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 juni 2007 at 21:30 |
Jeg har tenkt å kjøpe en pose med 50 stk kortkoblinger. Har for det meste vanlige koblinger på mitt rullende materiell, med unntak av ett togsett som har Roco sine kortkoblinger.
En slik pose med 50 koblinger vil holde til mer enn det jeg har av rullende materiell, så det spiller ingen rolle for meg om jeg bytter ut alle eller bare 2/3 av det jeg har. Det jeg prøver å komme frem til er om noen har noen anbefalinger på det området. Da tenker jeg på både hvor bra de fungerer og utseendemessig. Takk på forhånd! ![]() |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
![]() |
|
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Yngve. selv så har eg brukt Roco sine kortkoblinger på faste passasjer stammer, men har ikke prøvd de på andre type vogner. Men vet det snakkes om at Fleischman er det beste å bruke her... Også i Fremo sammenheng... |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
![]() |
|
Rune_N ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har gått over til Roco sine kortkoblinger etter å ha kjørt standard koblinger lenge. Har det på alle lok og vogner. Syns det fungerer veldig bra. Eneste er at koblingene ser ut til å være litt svake med tanke på oppbevarings skader. De ser jo ikke så helt skala ut heller(når de ikke er tilkoblet), men med passasjervogner ser det veldig bra ut. Også med godsvogner. Alt ser mere realistisk ut når ting er sammenkoblet.
Syns jo kanskje Fleischman sine ser mer kvalitetsmessig bra ut. Ligner vel litt på amerikanske kadee koblinger?
Rune |
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Yngve,
Som du sikkert vet bruker jeg Roco korkoblinger, er veldig fornøyd med disse. Har ikke noe å sette fingern på med unntak av at de kanskje kan ha en tendens til å henge litt etterhvert, men det har kanskje like mye med koblingsholderen som koblingen å gjøre??? Fleischmann sine har jeg ikke noen erfaring med, men mener å ha hørt at disse sitter enda tettere enn Roco...
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
magnus ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har benyttet både Rocos og Fleischmanns kortkoblinger, og hos meg blir alle koblinger byttet ut til Fleischmann. Ingen tvil om at disse fungerer best (hos meg).
Øistein Y.
|
|
magnus
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg benytter konsekvent Fleischmann kortkoblinger.
De er etter min mening det beste kompromisset en MJ-kobling alltid vil måtte medføre. Jeg kan oppliste en del fordeler og ulemper for disse koblingene:
Fordeler-
Stikker lite ut foran modellen når den ikke er koblet.
"Passelig" koblingsmotstand som gjør det mulig å skyve vogner uten at koblingen går "i lås" ved forsiktig rangering.
Lite følsom for sporkvalitet (løser ikke ut utilsiktet).
Pålitelig (kan koble i svake kurver og har stiv koblingsforbindelse som det kreves ved koblingskulisser ).
Mulighet for å løfte vogner/lok ut av faste togstammer uten verktøy/lirking/fikling.
Stabilitet og soliditet over tid. (intet vedlikehold)
Presisjon. Det er lite variasjon på individer mht. koblingsmotstand og tolleranser på NEM-lomme og koblingsavstand mellom vogner.
Kan aktiveres av avkobligsskinne på forhånd og tillater derfor å skyve vogner på plass før koblingen utløses.
Ulemper-
Pris (koblingene er ikke de rimeligste på markedet)
Koblingsutløser har lett for å komme i konflikt med "særnorske" ploger som finnes på enkelte lok.
Kan virke noe klumpete (det finnes smekrere koblinger på markedet men dette er som sagt et kompromis .
Dette var et forsøk på å oppsummere de erfaringer jeg har med disse koblinger i snart 20 år.
|
|
![]() |
|
Rune_N ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes dette høres intressant ut. Synes Roco sine koblinger ser direkte stygge ut i ukoblet tilstand. Hvordan er disse Fleischman koblingene i krappe kurver. Blir vognavstanden for kort eller fungerer det bra?
eks radie på rundt 40-60cm
|
|
![]() |
|
magnus ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke hatt problemer ned til 36 cm.
|
|
magnus
|
|
![]() |
|
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ser ut til at det blir Fleischmann kobliner på meg da. Det er bare en femtilapp i forskjell på prisen på en pose med 50 koblinger. Takk til alle som har svart!
![]() Ellers må gjerne andre dele sine erfaringer her også. |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bruker kun de nye og ikke de gamle til Roco. Når jeg brukte den gamle typen kunne jeg kjøre maks 8v på annlegget i Horten den tiden jeg var der og kjørte. Med den gamle typen sporet det altid av i samme svingen med Di3 og Lima B3.
Etter at jeg byttet til den nye roco typen. har jeg kjørt 15 vogner på samme annlegget uten problemer med dobbel Di4 og Lima B3/B5.( måtte ha hjelpelok opp helixsen)
Edited by Wickerman - 26 juni 2007 at 02:31 |
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
Ørj@n ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 13 februar 2007 Location: Noreg Status: Offline Points: 45 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
hva er heliksen?
|
|
Helsing Ørjan :)
|
|
![]() |
|
vetle1 ![]() Veteran ![]() Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikke det en skinne som går rund og rundt oppover. De bruker de til å parkere lok og vogner. Jeg tror det er det en heliks.
Edited by vetle1 - 29 juni 2007 at 10:29 |
|
![]() |
|
eginor ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En helix er en skinne/skinner som går rundt og rundt oppover/nedover som en skrue, brukes for å frakte toget til et nivå høyere eller lavere på anlegget.
![]() Her ser du helix brukt i praksis, litt ned på sida: KjellAn sin weblog |
|
Mvh Egil
|
|
![]() |
|
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva er den idielle radiusen på en heliks, har vurdert lenge om å sette en slik på anlegget mittt. Men litt skeptisk på hvor stor plass den kommer til å ta????
mvh
kokken
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |