Prosjekt 1: Nordlandsbanen |
Post Reply ![]() |
Author | |
Grim ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 19 juni 2007 at 19:15 |
Jeg har bestemt meg, det blir Nordlandsbanen, men ingen full bane, bare ett diorama. De fleste er nok enige om at første gang ikke bør være for ambesiøst.
![]() Det blir altså Nord-Norge, det blir snø, og det blir Di3! Valget av tog var enkelt, Di3 med NSBs siste design har alltid vært noe av det peneste jeg har vist om på skinner og mitt første tog måtte bli nettopp det. Jeg har riktignok ikke kjøpt det enda, men NMJ har en fin modell til en bra pris og det blir nok det det ender på. Landskapet skulle man tro var enkelt, men flere jeg har pratet med sier snø er vanskelig å få til. Noen fåreslo lim med "snø-strø" på, andre mener gips med ett strøk hvit maling er bedre. Uannsett hva det blir så blir det snø, håper bare jeg mestrer det. Størelsen kommer ikke til å bli særlig brei, antagelig bare 5-10 cm i tillegg til skinnegangen. Lengden er jeg heller usikker på, ville være fint med litt lengde så man kan plusse på noen fete pasasjer/gods-vogner i fremtiden. Når det kommer til detaljer på dioramaet blir det antagelig bare ett par skilt og signaler. Det blir bare ett spor så kommer ikke til å øse på med skilt, maks 3. Har allerede kjøpt ett signal av typen 68B, vis det er noen skilt som går godt sammen med dette må dere gjerne si ifra, ett skilt aleine blir litt vel kjedelig. Nå skal det studeres bilder fra Nordlandsbanen. Kom gjerne med innspill, det tas vel imot. Ønsk meg lykke til alle sammen. ![]() Edited by Grim - 19 juni 2007 at 19:17 |
|
![]() |
|
LarsR ![]() Veteran ![]() Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På vegne av meg som nesten daglig fotograferer langs Nordlandsbanen, så synes jeg dette høres ut som et kjempeprosjekt.
Det som er litt spesielt med Nordlandsbanen er at jernbanelinja nesten alltid går langs en elv, høyt oppe i en dal eller rett ved havet. Du må jo nesten ha en DI4 også.....
Bare noen tips, ønsker deg videre lykke til ![]() Edited by LarsR - 27 juli 2007 at 01:00 |
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
![]() |
|
Jan Frelin ![]() Viderekommen ![]() Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lycka till från andra sidan kölen!
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |