MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Helix
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Helix

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Helix
    Posted: 10 april 2007 at 21:13
Apropos diskusjonen om helix i en annen tråd:
 
Jeg driver å planlegger et anlegg i et rom hvor en (eller flere) helix(er) muligens må brukes. Rent bortsett fra synspunktet av typen "jeg liker ikke helixer"Confused, hvilke andre forhold må jeg ta i betraktning? Ting jeg tenker på er:
  • Minste radius som er praktisk, og høyde mellom hvert "lag"
    • Jeg tenker meg i utgangspunktet 60 cm radius og 10 cm stigning for hver runde. Trangt, jaWink
  • Hvor bratt stigning er praktisk mulig?
    • Selvsagt en funksjon av radius og avstangen mellom lagene. Med de tallene jeg nevner skulle det bli litt under 3%.
  • Hvor langt (evt. hvor lenge) kan et tog være borte av syne før det blir plagsomt?
    • Med tallene ovenfor blir en runde i helixen ca. 375 cm.

Er det noen som har synspunkter, eventuelt praktisk erfaring med dette?

Hilsen Halvor
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2007 at 21:55
Praktisk erfaring fra Helix:
 
-De tar forferdelig mye plass, og jeg anbefaler å aldri bruke mer enn 1 (eventuelt lage 2 inne i hverandre = 1 som går opp utenfor 1 som går ned).
-Det er forferdelig tungt å trekke tog opp gjennom en helix som fører til at den bør ha så stor radius som mulig (aldri under 60 cm) og så liten stigning som mulig (helst maks 8 cm på runden). Som igjen gjør helixen lengre (gjesp).
-Det er forferdelig kjedelig å vente på et tog som er inne i en helix. 2 helixer er ikke dobbelt så kjedelig, men tredobbeltUnhappy
-Det er kritisk at sporet blir lagt med den største nøyaktighet og med forskjøvede skjøter for å unngå knekk i sporet. Helst overgangskurve inn og ut. Det er nærmest umulig å finjustere sporet etter at helixen er satt opp (TRO MEG!)
-Høyden må også være mulig å finjustere. Løsningen er bruk av gjengestenger som går gjennom hele, og hvor etasjene lagres løst på stangen. Feste utgjøres av en mutter og over etasjefestet. 
-Bruk skikkelig materialer av høy kvalitet og stivhet, ellers kan du ende opp med dobbelkrummede kurver (TRO MEG EN GANG TIL!). Jeg ville brukt disse brune fuktighets sikre kryssfiner platene.
 
-Personlig har jeg mer sans for en lang stigning gjemt bak bakgrunnskulissen, eller min personlige favorit: sjekk virkeligheten på Raumabanen ved Verma ellere Flåmsbanen. Åpne opp Helixen/stigningen å gjøre den som en del av anlegget.
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2007 at 11:32
Hei,
 
Jeg har praktisk erfaring fra Helix. Har brukt gjengestenger, stiv, fuktbestandig kryssfiner, feste med mutter over og under etasjefestet, radius 65 cm, 1 meter = 10 cm stigning. Alle fleksiskinner ble loddet fast i skjøtene før jeg bøyde dem til, slik at jeg unngikk knekk i svingen. Helix"en fungerte helt utmerket, men akk så kjedelig. Nå står jeg klar med riveutstyr...Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2007 at 11:44
Et triks er å trekke ut sporet her og der, slik at toget blir synlig. Da blir det ikke fullt så kjedelig.

Radius er og blir et problem. Er radien under 75 cm omtrent, blir det store utslag i redusert trekkraft, i følge en tabell John Allen en gang lagde, og som jeg ikke finner i farta.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2007 at 11:59
Takk til Asgeir og Tom for nyttige innspill - jeg driver selv på med en helix for skala z, med 2% stigning og radius 30 cm(!) . Jeg har heldigvis ikke kommet så langt at jeg ikke kan endre på materialvalg for underlag for skinnene - det med fuktbestandig kryssfinér var et verdifullt tips.
 
I H0 har jeg hatt glede av å teste lok + 9 lange passasjervogner i helixene på anlegget i Horten. (Der er det 2 temmelig store helixer - eksakt radius på disse kjenner jeg ikke, men 60 cm høres rimelig ut) Helixene fungerte utmerket, loket slet litt når det manglet friksjonsringer av gummi på drivhjulene, men ikke mer enn at det gikk. Med friksjonsringer gikk det aldeles utmerket, og andre "togeiere" kjørte adskillig lengre tog i de samme helixene.
 
Ventetiden er selvsagt der, og hvis man ønsker å se toget så mye som mulig kan tiden falle lang. Med 60 cm radius blir en "runde" ca. 3,8 meter, og ønsker man en elevasjon på en halv meter blir kjørestrekningen i helix 23,7 meter når stigning er 8 cm per runde. For skala H0 tilsvarer dette i overkant av 2 km.. At man ikke kjører i skalahastighet i helix"en blir fort tilgitt. Smile (Skalahastighet 60 = 2 minutter kjøretid, 120km/t = 1 minutt..)
 
Men jeg bygger nå fortsatt på helix"en min.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2007 at 15:16
Ta en titt på disse linkene som jeg fant ved et kjapt søk på Google:
http://anemrr.ejpj.com/Seq02.htm
http://www.trainboard.com/grapevine/showthread.php?t=68809

Hennings foreslår:
"Et triks er å trekke ut sporet her og der, slik at toget blir synlig. Da blir det ikke fullt så kjedelig
."
En som har gjort dette, er Jim Providenza.
Se helt til venstre på bildet på denne siden.

Edited by KnuT - 12 april 2007 at 19:32
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.