Helix |
Post Reply ![]() |
Author | |
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 april 2007 at 21:13 |
Apropos diskusjonen om helix i en annen tråd:
Jeg driver å planlegger et anlegg i et rom hvor en (eller flere) helix(er) muligens må brukes. Rent bortsett fra synspunktet av typen "jeg liker ikke helixer"
![]()
Er det noen som har synspunkter, eventuelt praktisk erfaring med dette? Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Praktisk erfaring fra Helix:
-De tar forferdelig mye plass, og jeg anbefaler å aldri bruke mer enn 1 (eventuelt lage 2 inne i hverandre = 1 som går opp utenfor 1 som går ned).
-Det er forferdelig tungt å trekke tog opp gjennom en helix som fører til at den bør ha så stor radius som mulig (aldri under 60 cm) og så liten stigning som mulig (helst maks 8 cm på runden). Som igjen gjør helixen lengre (gjesp).
-Det er forferdelig kjedelig å vente på et tog som er inne i en helix. 2 helixer er ikke dobbelt så kjedelig, men tredobbelt
![]() -Det er kritisk at sporet blir lagt med den største nøyaktighet og med forskjøvede skjøter for å unngå knekk i sporet. Helst overgangskurve inn og ut. Det er nærmest umulig å finjustere sporet etter at helixen er satt opp (TRO MEG!)
-Høyden må også være mulig å finjustere. Løsningen er bruk av gjengestenger som går gjennom hele, og hvor etasjene lagres løst på stangen. Feste utgjøres av en mutter og over etasjefestet.
-Bruk skikkelig materialer av høy kvalitet og stivhet, ellers kan du ende opp med dobbelkrummede kurver (TRO MEG EN GANG TIL!). Jeg ville brukt disse brune fuktighets sikre kryssfiner platene.
-Personlig har jeg mer sans for en lang stigning gjemt bak bakgrunnskulissen, eller min personlige favorit: sjekk virkeligheten på Raumabanen ved Verma ellere Flåmsbanen. Åpne opp Helixen/stigningen å gjøre den som en del av anlegget.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei,
Jeg har praktisk erfaring fra Helix. Har brukt gjengestenger, stiv, fuktbestandig kryssfiner, feste med mutter over og under etasjefestet, radius 65 cm, 1 meter = 10 cm stigning. Alle fleksiskinner ble loddet fast i skjøtene før jeg bøyde dem til, slik at jeg unngikk knekk i svingen. Helix"en fungerte helt utmerket, men akk så kjedelig. Nå står jeg klar med riveutstyr...
![]() MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
![]() |
|
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et triks er å trekke ut sporet her og der, slik at toget blir synlig. Da blir det ikke fullt så kjedelig.
Radius er og blir et problem. Er radien under 75 cm omtrent, blir det store utslag i redusert trekkraft, i følge en tabell John Allen en gang lagde, og som jeg ikke finner i farta. |
|
![]() |
|
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk til Asgeir og Tom for nyttige innspill - jeg driver selv på med en helix for skala z, med 2% stigning og radius 30 cm(!) . Jeg har heldigvis ikke kommet så langt at jeg ikke kan endre på materialvalg for underlag for skinnene - det med fuktbestandig kryssfinér var et verdifullt tips.
I H0 har jeg hatt glede av å teste lok + 9 lange passasjervogner i helixene på anlegget i Horten. (Der er det 2 temmelig store helixer - eksakt radius på disse kjenner jeg ikke, men 60 cm høres rimelig ut) Helixene fungerte utmerket, loket slet litt når det manglet friksjonsringer av gummi på drivhjulene, men ikke mer enn at det gikk. Med friksjonsringer gikk det aldeles utmerket, og andre "togeiere" kjørte adskillig lengre tog i de samme helixene.
Ventetiden er selvsagt der, og hvis man ønsker å se toget så mye som mulig kan tiden falle lang. Med 60 cm radius blir en "runde" ca. 3,8 meter, og ønsker man en elevasjon på en halv meter blir kjørestrekningen i helix 23,7 meter når stigning er 8 cm per runde. For skala H0 tilsvarer dette i overkant av 2 km.. At man ikke kjører i skalahastighet i helix"en blir fort tilgitt.
![]() Men jeg bygger nå fortsatt på helix"en min.
|
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ta en titt på disse linkene som jeg fant ved et kjapt søk på Google:
http://anemrr.ejpj.com/Seq02.htm http://www.trainboard.com/grapevine/showthread.php?t=68809 Hennings foreslår: "Et triks er å trekke ut sporet her og der, slik at toget blir synlig. Da blir det ikke fullt så kjedelig." En som har gjort dette, er Jim Providenza. Se helt til venstre på bildet på denne siden. Edited by KnuT - 12 april 2007 at 19:32 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |