Dovregubben.... |
Post Reply ![]() |
Author | |
klaster ![]() Nykommer ![]() Joined: 16 mars 2007 Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 16 mars 2007 at 21:45 |
Hei. Jeg håper noen kan gi litt info ,..om hvilke vogner som var mest brukt med Dovregubben,..Mvh. Klas
|
|
![]() |
|
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Teakvogner tror jeg...
http://www.jernbaneverket.no/multimedia/archive/01518/dovreg ubben_1518561a.jpg Kikk her, et lite utvalg: http://www.jernbane.net/norge/vogner/person/tre/index.asp |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
|
mvh.klas |
|
![]() |
|
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Der er nok ikke jeg den riktige, men sikkert noen som vet..
Disse fant jeg på www.nmj.no iallefall Og velkommen til forumet! |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
|
mvh. Klas |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Dovregubben gikk stort sett på strekningen Trondheim-Dombås/Otta på Dovrebenen, i ekspress natt- og dagtog. Hvilke vogner som gikk i disse togene er enkelt å finne ut av siden NSB publiserte egne lister for "Hovedtogenes sammensetting", og disse listene er på Jernbane museet. Spørsmålet da er hvilket år du vil at modellen av dovrebanetoget skal gjennskape, siden sammensettingen ble endret mange ganger fra da Dovregubben ble satt i drift på 30-tallet til de ble tatt ut i 1957/-58. Nå finnes ikke på langt nær alle vogner som gikk i disse togene i modell, mens andre finnes kun som byggesett eller utsolgte småserie modeller. Skal du ha byggesett bygget av andre blir de relativt kostbare, i likhet med småserie modeller som må kjøpes på samlemarkedet. Eneste ferdige vogn modeller av beste klasse som er tilgjengelige fra produsent nå, er så vidt jeg vet teak lakkerte trevogner fra Collector Modell http://www.cm-shop.no/ Edited by Asgeir - 18 mars 2007 at 00:25 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
49a 463 "dovregubben" ble satt i drift hos NSB 15.6.1935,ble hensatt 12.7.1957 og utrangert 16.12.1958 (jeg regner med at det er denne du har i modell |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Skal du være pinlig nøyaktig, for være helt eksakt Enklest å se dette på er at den har vakumbremser bla. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
plutselig var det bare 5 år igjen å velge imellom |
|
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
![]() ![]() mvh.Klas |
|
![]() |
|
Joda...Dovregubben skal også gå på skinner ( i ny og ne),det er en viktig del av vedlikeholdet... ![]() ![]() ....kommer tilbake med forsl*g til "vognslærke" bak Dovregubben om noen dager(har funnet endel nyttig info,men trenger litt til før jeg er i mål). |
|
|
![]() |
|
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Samme lok....uten skumgummi ....og på skinner.... |
|
|
![]() |
|
Vel......føreløpig har jeg funnet ut følgende: etter loket henger du først en stk. BFo2b eller BFo2c (konduktør vogn),deretter kan du henge på 4-5 stk av typen Bo2b...Hvis du tar en titt her: http://www.cmb.no og ser i modell museumet,så får du en ide om hvordan vognene ser ut.......kommer tilbake med mere info så fort jeg har mere "kjøtt på beinet".
|
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |