MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
shagma View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 mars 2007
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote shagma Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til nybegynner
    Posted: 05 mars 2007 at 15:22
Hei alle!

Da jeg var hjemme hos foreldrene mine i vinterferien, greide jeg å grave frem en pakke med Märklin skinner fra skapet. Jeg begynte å utforske litt muligheter for å sette opp en modelljernbane sammen med min bror og jo mer vi leste jo mer inspirert ble vi. Den eneste erfaringen jeg har med modelljernbane kommer fra et Märklin togsett jeg arvet da jeg var liten. Min kunnskap om MJ er dermed ikke så stor så nå trenger jeg litt hjelp.

På pakken med skinner står det Märklin H0 K nr. 2231. Jeg har forstått at H0 er skalaen og at K"en i praksis betyr at de ikke har underlag og at det er en viss avstand mellom skinnene. Det står ikke noe om hvilken "code(?)" det er, men ettersom jeg har forstått er det ikke noe særlig problem å blande forskjellig code så lenge det ikke er for stor forskjell.

Men så til det jeg ikke skjønner: Er dette veksel eller likestrøm skinner? Kan jeg bruke andre merker sammen med disse Märklin skinnene? Hvis ikke, er det mulig å modifisere de til å passe?

Nå dreier det seg bare om 10 stk buede skinner så om de ikke kan brukes med andre så vurderer jeg å gå for "de andre" merkene i stedet. Men det hadde vært fint å få en oppklaring.

Jeg har lagt ved to dårlige bilder tatt med mobilkamera.




Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:05

Märklin K-skinner er beregnet for vekselstrømsdrift, men kan også uten problemer brukes til likestrømsdrift.

Märklin K-skinner kan kobles sammen med Märklin M og C skinner ved hjelp av standard overgangsskinner. Vil du koble sammen med andre typer skinner må du mekke litt selv. Du kan legge inn midtledere (på forskjellige måter) i likestrømskinner (Roco, Lima, Peco, Fleischman etc.)

Fant du noen lokomotiver også? Hvis ikke, så ville jeg ikke la funnet av skarve 10 skinner bestemme mitt valg.

Jeg bruker Märklin K-skinner for å kunne velge om jeg vil kjøre vekselstrøm eller likestrøm, men prisen er at de ikke ser så forbilderiktige ut. Andre har andre preferanser. Lykke til med hobbien.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:06
Märklin er enerådende med vekselstrøm, og det er en slik skinne. For sikkerhets skyld kan du sjekke at det er små dotter på svillene, midt mellom skinnene. De er punktkontaketer og er jord polen for lokomotivet. Lokomtoivet har en metallbøyle (slepesko) som forbindes med kontaktene. Den andre polen er i skinnene.

Märklins skinner kan ikke kombineres med likestrømskinner uen videre, det er mest praktiskt åp holde seg til märklin. De har et nytt skinnesystem (C-spor) som har ballast og er regnet som svært solid...

Du har rett i at codene ikke gjør så mye. og märklin har de samme codene på alle skinnene sine.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:12

Tilføyer at dette ikke betyr at du kun kan kjøpe Marklin  lok og vogner til et vekselstrømsanlegg. De fleste andre produsenter (Roco, Lima, Heljan, Hobbytrade osv) leverer også materiel for vekselstrøm. Kjører selv vekselstrøm og har egentlig svært få Marklin lok, det meste er Roco, Heljan og Hobbytrade og det fungerer helt supert på vekselstrømsanlegg Det er også en mulighet som Øyvind sier at man kan legge opp til å kjøre både Likestrøm og Vekselstrøm dersom benytter K - skinner... Med M eller C - skinner som også er vekselstrøm har man ikke denne muligheten.

Lykke til

Hilsen Andreas.   
Back to Top
shagma View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 mars 2007
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote shagma Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:35
Takk for svar.

De 10 skinnene har midtleder.
Joda, jeg har 2 tog som har kjørt på Märklin M-skinner (tror de heter det). Jeg visste ikke at de kunne kjøre på K-skinnene. Disse togene er desverre ganske slitt, og trenger nok blant annet ny slepesko om de skal fungere. Jeg heller egentlig mest mot å kutte ut hele Märklin. Husker jeg ble mektig lei av at togene hele tiden sporet av eller stoppet på den gamle banen, men det kom nok av at alt sammen var meget godt brukt. I det minste kan jeg benytte meg av vognene om jeg bytter ut hjulene.

Så da er det bare å kjøpe inn H0 code 83 og ikke bry seg om merket så lenge det ikke er Märklin?

Hvordan vil valget av likestrøm påvirke eventuell innkjøp av digital styring i fremtiden?

Jeg har forsåvidt tenkt å bygge litt fritt etter fremo modul prinsippet. Ikke for å kunne dra på treff, men det er stor sannsynlighet for at anlegget ikke får stå på samme sted over lengre tid.

Edited by shagma - 05 mars 2007 at 16:36
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:55
Faktisk vil jeg anbefale deg å holde deg til Märklin. Asporingsproblemer har alle merker, og Märklins C-skinner er bedre enn M-skinnene.

Skal du bruke lokene må du nok skifte skoen ja. Børster må og skiftes etter en stund og en dæsj olje er nok på sin plass. Vet du ikke hvordan kan du ta med lokene til en Mârklin forhandler (Amundsen hobby i Trondheimsveien hvis du bor i Oslo området)

Märklin lok kan digitaliseres forresten...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 19:11

Hei igjen,

Nå er Vekselstrømsystemet ansett som det mest driftsikkere av det vi har å velge blant. Likestrøm er mer sårbart for støv og liggnende som fører til dårligere strømopptak. Jeg for min del offrer heller litt realisme for å få et mer driftsikkert system som tillater at jeg kan sette meg ned foran anlegget og kjøre i vei uten at det er noe videre behov for å måtte pusse skinner osv... Pusse skinner er en side av denne hobbyen jeg fremdeles har til gode

Gamle Marklin slepeskoer er kanskje ikke helt å skryte av, men i dag er dette mye forbedret, vi har blant annet helt stillegående slepesko som man ikke hører i det hele tatt. Dersom du kun har prøvd lok på M - skinner så er det nok heller ikke rart at du kanskje ikke har blitt helt "imponert". M - skinnene er gamle og lages ikke lenger... C- og K- skinner er derimot mye bedre....  



Edited by Andreas - 05 mars 2007 at 19:14
Hilsen Andreas.   
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 20:20
Valg av 2- eller 3-leder skinner/system har ingen betydning for en framtidig digitalisering.
I de forskjellige digitalsystemene er det ikke selve strømmen (som faktisk kan sies å være vekselstrøm over hele fjæla ), men "bæresystemet" for de digitale signalene som varierer fra system til system.
Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 23:50
Originally posted by shagma shagma wrote:



Så da er det bare å kjøpe inn H0 code 83 og ikke bry seg om merket så lenge det ikke er Märklin?

Jeg har forsåvidt tenkt å bygge litt fritt etter fremo modul prinsippet. Ikke for å kunne dra på treff, men det er stor sannsynlighet for at anlegget ikke får stå på samme sted over lengre tid.


Selv valgte jeg code 75 da jeg begynte på mine Fremo-moduler. Jeg har glemt hvorfor, men jeg lurer på om det har noe emd at code 83 etterhvert skal fases ut til fordel for code 75. Fremo-ekspertene vet nok mer om dette.
Men uansett: Har du tenkt å følge FREMO-standarden, så er Märklin utelukket. Forøvrig så kan jeg anbefale bygging av FREMO-moduler. Det er veldig morsomt og en fin måte å lære på. Det gir ikke akkurat den store kjørestrekningen, og modulene tar overraskende stor plass, men artig lell.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 23:51
Forresten... Hvor mye skal du ha for de ti skinnene dine?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
shagma View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 mars 2007
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote shagma Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 15:37
Har skjønt litt mer nå
Nå klarer jeg bare ikke velge hva jeg skal gå for...
Det gamle Märklin settet hadde noen problemer som jeg håper ikke eksisterer i dag.

Bl.a. er det en turnout (vet ikke hva det heter på norsk), som ikke har midtleder hele veien. Det gjør at togene ikke kan passere på lav hastighet for da stopper de der det ikke er kontakt. I tillegg virker det som det minste toget blir løftet opp fra skinnene når det skal passere, noe som gjør at det sporer av.

Er dette fremdeles et problem? Er likestrøm skinnene bedre?

Så ser jeg at det er mange som velger likestrøm for at det er mer forbilderiktig. Det er jeg forsåvidt enig i siden det ser mye finere ut ved veioverganger eller i havner der skinnene ligger nedi veidekket. Men går det å fylle ballast i midten på Märklin skinnene uten at det ødelegger for strømopptaket?

Edit: En ting til jeg lurer på. Hvor lang bør en stasjon være? Jeg skjønner at dette avhenger av mange faktorer, men hva er deres erfaringer? Ta for. eks. en godsstasjon som eksempel.

Edited by shagma - 07 mars 2007 at 15:59
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 15:50

Originally posted by shagma shagma wrote:



Så ser jeg at det er mange som velger likestrøm for at det er mer forbilderiktig. Det er jeg forsåvidt enig i siden det ser mye finere ut ved veioverganger eller i havner der skinnene ligger nedi veidekket. Men går det å fylle ballast i midten på Märklin skinnene uten at det ødelegger for strømopptaket?

På K - skinner er dette ikke noe problem, de er tiltenkt at man skal legge egen ballast. På C -skinne rvet jeg ikke, men sikkert noen her som har prøvd det???

Hilsen Andreas.   
Back to Top
shagma View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 mars 2007
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote shagma Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 16:01
Jeg snakker om k-skinner ja... M eller C er uaktuelt.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 16:07

Originally posted by shagma shagma wrote:

Jeg snakker om k-skinner ja... M eller C er uaktuelt.

Har ikke kjempeerfaring med disse skinnene (går så langt mest i C - skinner på stuebordet) men har tenkt å bruke K - skinner til modullanlegget jeg håper å komme igang med i løpet av året... Det er det som blir mest realistisk, man får her også flexiskinner som gjør at man kan få mer realistiske kurver enn vanlige C-skinner som må anses å være litt vel krappe...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 18:58
Originally posted by shagma shagma wrote:

Har skjønt litt mer nå
Nå klarer jeg bare ikke velge hva jeg skal gå for...
Det gamle Märklin settet hadde noen problemer som jeg håper ikke eksisterer i dag.

Bl.a. er det en turnout (vet ikke hva det heter på norsk), som ikke har midtleder hele veien. Det gjør at togene ikke kan passere på lav hastighet for da stopper de der det ikke er kontakt. I tillegg virker det som det minste toget blir løftet opp fra skinnene når det skal passere, noe som gjør at det sporer av.

Er dette fremdeles et problem? Er likestrøm skinnene bedre?


Jeg har dette problemet på et par av mine veksler, med et par lok, men bare avogtil, så svaret er kanskje "tja". Mitt inntrykk er at det skal ikke så mye slark på slepeskoen til før ting går galt.

Mine n-skala peco-veksler i code 55 er derimot suverene. Ingen problemer overhodet. Jeg vil tro det samme gjelder for peco i skala HO. Greia med dc-veksler er at du må frem med verktøyet (loddebolt) for å gjøre de dcc-sikre om du har tenkt å ha digitaldrift (kanskje med analog-kjøring også?).
Mjwiki har en bra artikkel om hva som må gjøres!

Quote

Så ser jeg at det er mange som velger likestrøm for at det er mer forbilderiktig. Det er jeg forsåvidt enig i siden det ser mye finere ut ved veioverganger eller i havner der skinnene ligger nedi veidekket. Men går det å fylle ballast i midten på Märklin skinnene uten at det ødelegger for strømopptaket?

Edit: En ting til jeg lurer på. Hvor lang bør en stasjon være? Jeg skjønner at dette avhenger av mange faktorer, men hva er deres erfaringer? Ta for. eks. en godsstasjon som eksempel.


Jeg bygger en godsstasjon nå som er på omlag to meter (K-skinner). Selv synes jeg det er altfor lite, men jeg tror det er mye morro allikevel, og jeg har  inntil videre bare denne plassen. Håpet er at godsbanegården skal kunne inngå i "Det Store Anlegget Mitt"-TM. Den er fordelt på to moduler.

Det går fint an å ha ballast i K-skinnene, men uansett hvordan du vrir og vender på det: K-skinner er IKKE pent å se for lenge på, men jeg bygger mest fordi jeg synes det er morsomt å bygge.... så hver sin smak i grunn. Hvis du skal bygge moduler så vurder alvorlig å gå for likestrømsskinner (to-skinnesystem).
Hadde jeg startet fra scratch i dag, hadde det blitt toskinnesystem. Vurder også hva slags system andre du kjenner eller vil bygge sammen med har. Det kan være greit å trekke veksler(!) på hverandres erfaringer.

Hej då!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2007 at 16:21

Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by shagma shagma wrote:



Så da er det bare å kjøpe inn H0 code 83 og ikke bry seg om merket så lenge det ikke er Märklin?


Selv valgte jeg code 75 da jeg begynte på mine Fremo-moduler. Jeg har glemt hvorfor, men jeg lurer på om det har noe emd at code 83 etterhvert skal fases ut til fordel for code 75. Fremo-ekspertene vet nok mer om dette.

Nyere modeller av lok og vogner (likestrøms...) kjører like bra på code 75 som på code 83. Men hvis det noengang er snakk om å kjøre lok som er 15-20 år gamle på anlegget, risikerer du at disse kjører med "kenguruhopp" på code 75, på grunn av at det ofte var større flenser rundt hjulene den gangen.  Code 83 går noe bedre, men for gamle lok kan code 100 definitivt være det beste. Men som sagt, dette gjelder bare gamle lok og vogner. Og ikke for Märklinskinner.

Lykke til med byggingen!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S. - 14 mars 2007 at 16:22
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.