MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Roco Dm3 i HO
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco Dm3 i HO

Post Reply Post Reply
Author
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco Dm3 i HO
    Posted: 16 april 2010 at 22:37
Hei!

Jeg vurderer sterkt å handle en brukt Roco Dm3 i brunfarge. Modellen er i likestrøm, men jeg ønsker å ha den i AC. Har noen bygget om disse lokene fra DC til AC? Isåfall, så ville jeg satt stor pris på om noen tok seg noen sekunder og forklarte prosessen enkelt?

Går loket pent ellers? Er det et godt lok man kan bli glad i ? :)

Mvh. Ståle :)
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 00:06
Hei Ståle

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg hva ombygging fra 2-skinne (DC) til 3-skinne drift (AC) angår. Men jeg kjenner modellene godt, sjøl er jeg stolte eier av to Roco Dm3 i "likestrøm" og i klubbben vår, Malmbanens Venner Små Tog, har vi en i "vekselstrøm". På Ofoten Museum har vi to Dm3 i messingutførelse, sjøl har jeg et Fomras i messing, Dm3-modellen til Roco er på høyde med disse og vel så det. Detaljering er i vanlig-god Roco-kvalitet, modellen ser og kjennes og beveger seg som en Dm3 skal (Jeg ser Dm3ere i hopetall hver dag her i Narvik) - og, det er så godt konstruert at det flytter seg problemløst på en normal bane med liten kurveradius.

Alle klubbmedlemmene, og de som besøker oss, lar seg imponere over hvor tungt og kraftig loket framstår, i tråd med forbildet. Det oppleves som du kjører verdens sterkeste lokomotiv!

Modellen har SAAB-hjul og små lykter dvs er loket anno ca 1990 da MTBA kjøpte alle lokomotivene fra SJ. De opprinnelige Dm3 oppsto sent på 1950-tallet og hadde små lykter og eikehjul. En gang kommer Roco også med denne utgaven, kanskje også Dm (med to ledd) og da først er vi i mål.

Dm3 går fortsatt mellom Kiruna og Narvik, 1990 versjonen vil være i arbeid i 20-25 år på Malmbanen, dvs i en tredjedel av modellens levetid. Rocos brune versjon er forsåvidt en litt sær, versjon, midt på 1990-tallet var alle Dm3 lokene malt blå med slagordet I arbeid for LKAB på. Det er denne fargesettingen som er typisk, den brune med små lykter og MTAB-merking fans bare et par år.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 08:31
Hei

Du burde kanskje lese litt om andres erfaringer med Roco"s Dm3 på Märklin-spor. Se litt på følgende andre forum:

Stinsen Forum
Svenskt MJ Forum
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 09:07
Jeg har søkt litt om Dm3 i øvrige forum også, men tusen takk for hjelpen! Kjører selv på Marklin C skinner med ganske krappe kurver noen steder, og det ser ut til at loket klarer dette.

Er redd for at det blir et kjøp da! :)
Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 20:08
Hei

Jeg har en brun Roco DM 3, AC, som jeg vurderer å selge. Den er ikke brukt, kun prøvekjørt noen meter etter først å ha blitt smurt opp. Har deretter hatt et ensomt liv i et vitrineskap. Den ble i sin tid kjøpt for kr 5 495,-, så det er bare å komme med et bud. Kan sende meg et PM, er registrert medlem i MJF.

Mvh
Roarj
Roarj
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.