MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Ny på MJF forum
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny på MJF forum

Post Reply Post Reply
Author
Endelig View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Endelig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny på MJF forum
    Posted: 22 november 2011 at 14:07

Heisann

Etter noen år i utlendighet er jeg på vei tilbake til Norge og nyinnkjøpt hus med eget rom for modelljernbane. Endelig kan alt av lok, vogner, skinner og tilbehør pakkes ut og brukes igjen Smile

Kommer nok helt sikkert til å benytte meg av forumet ifbm sporplaner, elektronikk, digitalisering og landskapsbygging mm. Har lest litt allerede og det er masse gode tips her inne.

Jeg kjører vekselstrøm og liker norske forbilder. Ikke så opptatt av at det skal være eksakte modeller men at det ser norsk ut.

Mitt første spørsmål til Forumet er om det finnes noen aktive MJ-ere og/eller MJ-klubber i Gjøvik/Toten området? Vært greit å ha noen i nærheten å diskutere med og lære av Smile

Ser fram til å bli kjent med Mj-ere i nærheten (også andre såklart)

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 17:20
Velkommen!

MVH

Morten M
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 17:36
Heisann, det nærmeste du kommer MJ-klubb i Gjøvik/Totenområdet er vel en klubb på Hadeland
MVH.Rune
Back to Top
Endelig View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Endelig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 18:40
Tusen takk, Morten 
Norsk er bra - fra Aasheim Brug til Stolpestad
Back to Top
Endelig View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Endelig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 18:41

Ok Rune. Skal sjekke det ut når jeg er tilbake i Norge i begynnelsen av desember.

Hvor holder du til?

Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 20:38
Hei igjen, Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb heter den visst, det er også en på Toten som heter Toten og omegn MJ klubb, men jeg vet ikke om den er aktiv lengre.
Jeg bor i V. Toten.
MVH. Rune
Back to Top
Stein Arild View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 21:51
Hei,vi er flere på Toten-Gjøvik område som er intresert i å starte mj-klubbSmile
taurus
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 22:37
HEI
HRM er for tiden aktive på hadeland glassverk hvor vi har tog kjøring lørdag og søndager fram til jul
og vi har klubb kveld vær tirsdag. vi er 16 medlemer forløpig å ønsker flere.
vi har bygget en bane med AC/DC anlegg. på gml moduler fra randsfjord banen.
vi har startet planlegging av messe.
alle er velkommen.
Back to Top
Endelig View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Endelig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 05:36

Heisann

Det høres bra ut. Antar det er flere i området som driver med MJ. Jeg er interessert!

Back to Top
Endelig View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Endelig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 05:38

Hei

Var å så på Randsfjorbanens anlegg for noen år tilbake. De hadde lokaler i en låve på en gård så vidt jeg husker.

Glassverket er jo ikke altfor langt fra Gjøvik Smile Hva er tidspunktene for kjøringen/klubbkveldene?

Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 06:36
Velkommen skal du være Knut Arne! Wink

Håper du får god nytte og glede her på forumet, det har jeg fått!
Hvor stort er rommet ditt og noen ønsker for hvordan det skal være?
Rundbane eller punkt-punkt? Ja, mulighetene er vel mange...

Etter ett års tid har jeg fått nye ideer, gode råd, tips og ikkje minst kvalifisert bistand!
Er endelig i mål med skinneplan http://www.anyrail.com, så er det bare resten igjen...

Ha en finfin onsdag! Cool

-Stein-
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Endelig View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Endelig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 06:52

Hei og takk for det, Stein!

HAr lest masse her allerede og ser at jeg har mye å lære. Har aldri bygd anlegg før, kun kjørt tog på vilkårlige bygde baner fra gang til gang.

Ikke tatt over huset enda men mener å huske at rommet er på mellom 15 og 20m2. Bør bli plass til et bra anlegg der. Kommer helt sikkert til å ta masse tid men det ser jeg fram tilSmile

Ønsker meg ett anlegg med mye trafikk men også med en sidebane. Har allerede noen tanker. Lastet forøvrig ned AnyRail for noen dager siden og har tenget og konstruert en del. Fant en sporplan på nett som jeg likte og har prøvd å tilpasse den mine ønsker men det er neimen ikke lett. For øyeblikket ser det mer ut som spagetti enn en realistisk plan Smile

Satser på norkse forbilder, både i tog og landskap. Jeg er ikke så opptatt at det skal være eksakt likhet. Det holder med at folk kan gjenkjenne det de ser. At det faktisk kunne ha vært ett sted i Norge. Jeg har masse materiell, mest norsk men også noe tysk som kunne vært etterlatenskaper etter krigen og skal bruke dette også.

Har forstått at en grundig jobb med sporplan er alfa og omega. Akkurat nå er jeg veldig utålmodig etter å komme igang. Er fint å kunne leke seg litt med AnyRail og lære seg hvordan programmet funker for så å virkelig sette seg ned å tegne når jeg har fått de eksakte målene på rommet.

Fortsatt god dag!

Back to Top
Stein Arild View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2011 at 23:54
Hei igjen.Mitt navn er Stein Arild Tufte,vi er en gjeng fra Gjøvik og Toten som er intresert i å starte MJ-klubb. Ta gjerne kontakt via E-mail sari-tu@online.no eller ring Tor Thokle på mob.98814596SmileSmileSmile
                           Ta kontakt-vi er flere.
taurus
Back to Top
Endelig View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Endelig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2011 at 07:27

Hei Stein Arild!

Jeg kontakter dere når jeg er tilbake i Norge. Kommer hjem den 1.desember. Takk for info 

Godt å vite det er flere i området

Knut A

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.