Lage egne decaler |
Post Reply ![]() |
Author | |
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 26 september 2011 at 18:28 |
I en tråd om Hydro tankvogner (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6497&SID=7b76a1a4-f848-7a458972-ec4e898e-dec71189&title=hydrotankvogner) har det oppstått en interessant diskusjon om bruk av egen printer og ark fra Blekkskriveren.no til å lage egne decaler.
Kan noen med erfaring gi en nærmere beskrivelse av hvilke design programmer de bruker, når de bruker hvite og blanke ark mm? |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ved gjennomsyn av nettsiden til blekkskriveren.no ble jeg ikke helt sikker på hvilke ark som er dekalark på den siden - blir takknemlig om de som kan noe om temaet sier hvilke ark som er de riktige. :)
|
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1623 |
For blekkskriver: http://www.blekkskriveren.no/varer/dekal.htm For laserskriver: http://www.blekkskriveren.no/varer/dekal_for_laser.htm
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Takk!
![]() |
|
![]() |
|
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Jeg tror jeg kjenner til dette faget ganske godt siden jeg har laget dekaler for salg i over 10 år nå. Det mest kritiske er tykkelsen på arket, dernest kvaliteten på originalen til det du skal skrkve ut. jo bedre original, jo bedre resultat selv om det skal være smått. En annen ting de fleste glemmer er at blekk- og laserskrivere ikke skriver hvitt! det vil si at overflaten enten må være hvit eller at hele bakgrunnen må være hvit for så å skjære ut masken med en stødig hånd. en rund logo blir ofte ikke helt rund når man skjærer den ut med kniv...
Hvit tekst eller tall er med andre ord umulig hvis ikke skriveren kan skrive hvitt! det er det dessverre |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
|
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
Men det finnes eller mer korrekt det fantes skrivere som kunne det. Dessverre er disse gått ut av produksjon og båndene til disse følger snart etter.
|
|
Terje V.
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Selvfølgelig er det begrensninger, men også muligheter.
Jeg har planer om å omnummerere en del H-vogner, og i kveld laget jeg førstetrykket. De må nå tørke før de fikseres, men i morgen eller i overmorgen kan forhåpentligvis den endelige dommen felles. ![]() Så langt er det akseptabelt, og det kan jo nevnes at dette er en av de bedre påskriftene på Roco-Hbikks'ene. Siden nyere H-vogner som oftest er inndelt i felter kan man tegne hele feltet og skrive det ut på dekalark med hvit bakgrunn. Plateskilt-epoken bør også gå fint, men på trevogner med UIC-litra blir det verre. Enda nyere H-vogner har som regel sort skrift rett på overflaten, og da kan man bruke dekalark med gjennomsiktig bakgrunn. Jeg tegner "dekalene" i full størrelse (1:1) i AutoCad og eskporterer de til en punktgrafikk-fil som jeg fargelegger i Paint og importerer de til MS-Publisher. I dette programmet kan man enkelt redusere størrelsen på "bildet" uten bildekvaliteten reduseres. Herfra skrives det ut på en blekkskriver. |
|
![]() |
|
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Hbikks-dekalene ser veldig fine ut, Jon Einar!
Jeg synes kombinasjonen av Paint og Publisher høres litt arbeidssom ut. Å måtte gå veien om punktgrafikk for å få på farger ser jo ut til å fungere bra, men det er jo egentlig et unødvendig trinn dersom du har et vektortegneprogram. Kanskje du kan prøve Inkscape? Det er gratis og kan gjøre mye av det samme som Adobe Illustrator. Finnes både for Windows, Mac og Linux: http://inkscape.org/download/ |
|
Truls Slevigen
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Da er dekalene fiksert og montert, dekalene med hvit bakgrunn virker tykkere enn de med klar bakgrunn, men inne i et slikt felt gjør jo ikke det noe.
![]() Proffe dekaler blir det jo ikke, men fullt akseptabelt. Særlig når målet er å omnummerere en vogn. Alternativet er som regel å prøve å retusjere det eksisterende, og det blir skjelden særlig lesbart.
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Akkurat i dette tilfellet kunne man også printet det på vanlig papir, siden man uansett må skjære presist rundt det røde. Jeg har laget mange røde godsvognskilt slik de var på 50- og 60-tallet på den måten.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |