Sikring av sporskifter |
Post Reply ![]() |
Author | |
Jolsen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 januar 2009 at 18:05 |
Hei
Jeg skal sikre en peco pens mot kortslutting (dcc) og syntes å huske noe om at noen hadde brukt små lyspærer til bil. Etter utallige søk og leting fant jeg omsider referansen til dette "trikset", men den var til Fremo norge sine nettsider, som ligger nede. Jeg har gjort alt det andre (kutting og lodding), men mangler altså den siste "sikringen" - noen som kan hjelpe med en oppskrift?
mvh John
|
|
![]() |
|
kaidyb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 181 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Jeg bruker bremselys til Morris Mini (hadde grei tilgang til det på jobb
![]() http://grimstadline.blogspot.com/2008/02/wiring-work.html Edited by Mr Bridger - 15 januar 2009 at 18:13 |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Hei John,
Du sier ikke noe om hva slags motor eller bryter du har til å kople over spenningen til krysset. For å sikre vekselen må du ha en form for bryter, enten i motoren (som f.eks. Tortoise har), eller som en separat bryter som følger bevegelsen på tungene.
Bryteren skal kople strømmen til krysset slik at den stemmer med den skinnestrengen toget skal fortsette på ut fra vekselen, her kan du se på Bjørn Runar sin forklaring som er referert til ovenfor.
Lyspæra kan være en 12 Volt bilpære på 10-15 Watt, for eksempel baklys eller bremselys. Denne koples mellom krysset (som da må være frakoplet alle andre strømførende deler av vekselen), og midt-tilkoplingen av bryteren. Når vekselen for eksempel ligger i avvik skal strømmen fra den rette ytterskinnen på vekselen ledes gjennom bryteren, via lyspæra til krysset.
Fordelen med å bruke lyspære (i stedet for elektroniske komponenter) er følgende:
Håper dette hjelper, lykke til videre. (Vi skal prøve å få denne artikkelen opp på FREMO-Norge sidene igjen snart
![]() Hilsen Halvor Edited by halvors - 15 januar 2009 at 18:51 |
|
![]() |
|
Jolsen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Hei alle sammen
Takker for kjappe og gode svar. Da tror jeg at jeg skal få det til. Det er noen peco motorer (PL-10WE) jeg skal "bruke opp" før jeg også går over til Tortoise. Disse har i utgangspunktet ikke det bryterfunksjonen som Halvor snakker om, men jeg har kjøpt en slik som tilbehør og koblet til, så nå håper jeg det skal fungere. http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=51&osCsid=b6b70c3513b360b4f67b1560866ccf9b.
Takker for hjelpen
mvh John
|
|
![]() |
|
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Hei!
Her finner du et koblingsskjema nederst på side 2:
MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
![]() |
|
Jan Frelin ![]() Viderekommen ![]() Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Här finns lite motiv och lösningar:
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Korreksjon: Artikkelen er opp på FREMO-Norge sidene: http://www.fremo-norge.org/byggeartikler ![]() Edited by halvors - 19 januar 2009 at 10:22 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |