MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lokomotiv med bevegelig strømavtager/pantograf
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokomotiv med bevegelig strømavtager/pantograf

Post Reply Post Reply
Author
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lokomotiv med bevegelig strømavtager/pantograf
    Posted: 25 juni 2011 at 19:57
Her er et RhB lokomotiv av typen Ge 2/4 "Strykejernet", som har fått fjernstyrt bevegelig pantograf.
Jeg har tidligere byttet ut den originale LGB MTS III dekoderen med en Massoth XLS lyd-/kjøredekoder, og i dag har loket fått en Massoth 8FL dekoder for styring av en servo, en 6V regulator og en miniservo.

Dette er ikke det beste loket å legge en slik funksjon til, men med en Reodor Felgen løsning på overføringen fra servo til pantograf så fungerer det i hvertfall. Andre lok som har ferdig løsning for strømavtagere eller med avtager plassert over et område hvor det er god plass til skjult opplegg for servo med overføringsarmer vil se bedre ut. Dette loket er et jeg kjøpte brukt fra VMJI for noen år tilbake, og blir brukt som forsøkskanin.

Slik ser det ut under "panseret":

Pantograf i nedre posisjon:

Pantograf i øvre posisjon:

Skjermbilde på håndkontroll, bruker F7 som både beveger pantografen og starter lydeffekt av pantograf som går opp (ned ligger dessverre på F6 og jeg har ikke funnet ut hvordan lyden kan matche bevegelsen på pantoen):

Edited by Loco - 25 juni 2011 at 20:49
- Loco -
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.