MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Erfaringer med materiell fra Regner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Erfaringer med materiell fra Regner?

Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Erfaringer med materiell fra Regner?
    Posted: 11 mars 2016 at 16:19
Ja, overskriften sier vel det meste; men er det noen av dere som har erfaring med materiell derfra og/eller å handle direkte med dem/via forhandlere? 
30mm/1:22,5 er vel ca 10% forskjellig fra 32mm/1:19.  For lok med prototyper av lok av mindre størrelse - hvordan vil de se ut sammen med 16mm SM32 i praksis?

Fra det jeg har sett av info, fremstår de som seriøse og med mye artig og lekkert (Sånn som Lumberjack...)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2016 at 17:36
Hei. Hvis du blar litt på min Øvj-tråd så ser du to ulike Regners i aksjon. Chalonern har jeg også brukt i to skalaer, som fremgår av tråden.
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7651&title=aktiviteten-p-vj

Kan i grunn og bunn anbefale. Jeg bestilte rett fra fabrikk.
Michael
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2016 at 17:51
Se der, ja - Valborg og Gösta ser ut til å være et trivelig par!  Takk for tilbakemelding om Regner.  Må også si det er virkelig imponerende så mye artig du får til.  Takk for titten! :-)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2016 at 23:40
Regner har produsert de livesteam-lok for Märklin i I-skala som er kommet de siste 10 - 15 årene. Disse lokene har dessverre vært best egnet som stasjonære vitrinemodeller.
Jeg tror at driftskvaliteten er svært varierende fra modell til modell. Trolig er de største og mest avanserte lokene de som har mest problemer?

Det er imidlertid godt å høre at andre har god erfaring med Regner-lok!
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 06:14
Oj sann! Ikke så bra, hverken for Regner eller Märklin..... :-O

Orker ikke nor ræl - hvis en først skal legge noen laken i noe ferdigkonstruert og -produsert, så ønsker jeg at det skal fungére... Da glir vel det opprinnelige spørsmålet litt ut; men hvilke produsenter mener dere holder kvalitetsmessig og driftsmessig mål?
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 07:23
Skal du drive med live-steam tror jeg du må regne med å mekke uansett firma du handler fra. Det er litt av sjarmen med det hele. Mærklin/Regner høres ut som skalamodeller i skala 1. Min erfaring er fra de så kallede "Einsteiger modellene" som er i adskillig større skala (også Lumber Jack. ) Det som har vært et problem på det ene lokket er den lille mottrykk sperren som skal la deg pumpe inn vann i kjelen, uten att det spruter ut igjen. Men Regner har vært veldig kjappe med å sende en ny, når jeg har sagt fra. Ellers går jeg inn i min 6 sesong med mine Regner uten noen større ting å klage over.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 07:34
Så bra! Dette er nyttig å ta med seg.
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 11:11
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

Orker ikke nor ræl - hvis en først skal legge noen laken i noe ferdigkonstruert og -produsert, så ønsker jeg at det skal fungére... Da glir vel det opprinnelige spørsmålet litt ut; men hvilke produsenter mener dere holder kvalitetsmessig og driftsmessig mål?

Da synes jeg du bør kjøpe en ferdigprodusert modell som er "ferdig innkjørt" før den leveres - gjerne brukt for den del. Den eneste produsenten jeg kjenner til som gjør dette er Roundhouse på ferdigmodeller, resten fyrer i beste fall loket opp en gang for å teste det. De fleste sjekker funksjonen kun med luft og ikke damp.

Det er ofte slik at LS-modeller av forbilde ikke kan reduseres i korrekt målestokk til en eksakt modell. - Ofte må man gjøre en del kompromisser, forenklinger og oppdimensjonering av enkelte detaljer for nettopp å fremme driftsikkerhet.
Jeg har kanskje 5-6 ulike LS-lok fra forskjellige produsenter og kan derfor sammenlikne - men jeg har ingen Regner - foreløpig.

Når det gjelder Regners modeller produsert for Märklin, er dette riktignok modeller i skala I. Dette er ofte store tyske lok som er forbilde. En slik modell vil være mye større enn et tilsvarende lite smalsporlok i G-skala selv om de har samme sporvidde.

Jeg var fasinert av Regners smalsporlok med sveitsiske forbilder og fjernstyrte dreneringskraner på sylindrene. Fikk det demonstrert på en messe i Tyskland. Dette er "mellomstore lok". - Torde allikevel ikke kjøpe det da jeg fikk se hvordan det var konstruert.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 13:37
Her flommer det inn med nyttig informasjon og erfaringer - takk sålangt!
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 15:58

Ja, overskriften sier vel det meste; men er det noen av dere som har erfaring med materiell derfra og/eller å handle direkte med dem/via forhandlere? 

Veldig greit å handle direkte fra Regner, men man må kommunisere på tysk.
Ellers er det nok flere forhandlere som kan engelsk.

Jeg har enda ikke fyra opp Vincent-loket mitt. Det ligger utover i flere deler.

30mm/1:22,5 er vel ca 10% forskjellig fra 32mm/1:19.  For lok med prototyper av lok av mindre størrelse - hvordan vil de se ut sammen med 16mm SM32 i praksis?

Jeg har skrevet og posta bilde om 1:22,5 vs 1:19 lokene mine her:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879&PID=17064479&title=rystelsesbanen-en-balkong-og-piknikbane#17064479

Regner oppgir vel ingen skala for Easy line-lokene sine.
De er nok egentlig litt store for å være 1:22,5 og fungerer fint sammen med 1:19-ting.
De er også ganske populære blant dem som driver med 7/8, dvs 1:13,7.

Ellers er det riktig som Kjell H. sier at Regner har et noe frynsete rykte slik som Accucraft, 
men Regner skal visst ha blitt en del bedre. Märklin-loket er vel noen år gammelt og er kjent for å være dårlig.
Roundhouse går for å være i en klasse for seg driftsmessig.

Når det gjelder Regners tyske smalsporlok i 1:22,5,
så anbefales det å kjøpe som byggesett og bygge loket selv.

Det er verdt å merke seg at om man ønsker å kjøre tysk og/eller amerikansk,
så har disse lokene stort sett innvendig ramme og kan kun kjøres på 45 mm sporvidde.
Noe den anglofile direktøren på Ormåsen ikke er så opptatt av. Smile

Regner Easy line-lokene, inkludert Lumber Jack, har utvendig ramme og kan spores om.

Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.