MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nytt hobbyrom - del 2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt hobbyrom - del 2

Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt hobbyrom - del 2
    Posted: 03 januar 2025 at 19:25

Hei igjen. Syv år har gått siden jeg startet prosjektering av nytt hobbyrom og med god hjelp ble det starten på et bra anlegg. Det er dessverre at avsluttet avsnitt. Jeg følte jeg bygget meg inne med noe som måtte rives fullstendig ved en eventuell framtidig utflytting. Samtidig ville jeg ha muligheten til å bruke rommet som et byggerom til blant annet fly. Fra modelltog tilbake til fly og nå tilbake til modelltog. Det hadde vært behagelig med bare én interesse.

Jeg driver nå ny-prosjektering etter at togbasillen virkelig har satt seg på nytt denne vinteren. Denne gangen tror jeg det blir en litt mer edruelig tilnærming og muligheten for retrett med å kunne demontere noen moduler. Så tror jeg deler av strekningen bare blir en transportetappe for å få en rundbane. Den detaljerte utbyggingen tror jeg blir to stasjonsområder og en fartsstrekning.

Om det er igjen noen her for å diskutere muligheter, hadde det vært artig. Jeg har hentet fram planen til ses og laget en konseptskisse i Anyrail med gratisversjonbegrensning på 50 biter. Denne gangen er jeg ikke sikker på om det er hensiktsmessig å gå rundt stolpen midt i rommet siden det er kort avstand bort til arbeidsbenken.

Tanken er nå:
- Rundbane med industrier og trafikkspill fra 1965-tallet. Da var det damp, grønt og mye. Rundbane fordi det jeg liker å se toget kjøre og vise det fram og trafikkspill fordi det garantert blir kjedelig bare å sentrifugere tog.
- 2 stasjoner med industrier. Jeg vurderer en havn for der kan det jo skje litt av vært. Petroleum, kraner, rørgater, industribygg kan være en vinkling. Tømmer er også lurt å ha med. Eventuelt et rendyrket industriområde.
- Mulighet for videre utbygging dersom det viser seg at det kun er mj som gjelder
- Det må fortsatt være god plass til å drive byggevirksomhet på arbeidsbenkene

Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2025 at 18:54
En trygg start er muligens ved Ikea bokhyllene. De kan fjernes eller settes ned på gulvet slik at nivå 0 kan ligge på 90 cm. 
Nivå 1 er tiltenkt på 140 cm. Rammen utgjør en høyde på 10 cm + 1 cm finèr. Da blir det 40 cm lysåpning mellom etasjene.  Re-etablering av en helix og så en endestasjon med skifting, gods og oppstilling. Eller noe. Det klør litt etter å begynne, men best å tenkte gjennom først.

Edited by _marius - 04 januar 2025 at 18:54
Marius
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2025 at 20:40
Originally posted by _marius _marius wrote:

Hei igjen. Syv år har gått siden jeg startet prosjektering av nytt hobbyrom og med god hjelp ble det starten på et bra anlegg. Det er dessverre at avsluttet avsnitt. Jeg følte jeg bygget meg inne med noe som måtte rives fullstendig ved en eventuell framtidig utflytting. Samtidig ville jeg ha muligheten til å bruke rommet som et byggerom til blant annet fly. Fra modelltog tilbake til fly og nå tilbake til modelltog. Det hadde vært behagelig med bare én interesse.

Jeg driver nå ny-prosjektering etter at togbasillen virkelig har satt seg på nytt denne vinteren. Denne gangen tror jeg det blir en litt mer edruelig tilnærming og muligheten for retrett med å kunne demontere noen moduler. Så tror jeg deler av strekningen bare blir en transportetappe for å få en rundbane. Den detaljerte utbyggingen tror jeg blir to stasjonsområder og en fartsstrekning.

Om det er igjen noen her for å diskutere muligheter, hadde det vært artig. Jeg har hentet fram planen til ses og laget en konseptskisse i Anyrail med gratisversjonbegrensning på 50 biter. Denne gangen er jeg ikke sikker på om det er hensiktsmessig å gå rundt stolpen midt i rommet siden det er kort avstand bort til arbeidsbenken.

Tanken er nå:
- Rundbane med industrier og trafikkspill fra 1965-tallet. Da var det damp, grønt og mye. Rundbane fordi det jeg liker å se toget kjøre og vise det fram og trafikkspill fordi det garantert blir kjedelig bare å sentrifugere tog.
- 2 stasjoner med industrier. Jeg vurderer en havn for der kan det jo skje litt av vært. Petroleum, kraner, rørgater, industribygg kan være en vinkling. Tømmer er også lurt å ha med. Eventuelt et rendyrket industriområde.
- Mulighet for videre utbygging dersom det viser seg at det kun er mj som gjelder
- Det må fortsatt være god plass til å drive byggevirksomhet på arbeidsbenkene

På stasjonen til høyre ville jeg ha kortet ned på den nittigraderskurven og lagt vekselen mere mot venstre, da blir ikke s-kurven så krapp. Og så ville jeg ha lagt vekselen til petroleum rett etter førstnevnte veksel, så frigjør du litt plass på havnesporet.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2025 at 21:14
Smile Ja, det er lurt. Er ikke stødig i Anyrail eller hvordan sporene faktisk bør ligge, basert på noe som er litt forbilderiktig, så det blir konseptuelt.

En annen idé er å bruke de 4 meterne over arbeidsbenken til en større arena istedet for en kjørestrekning.

Marius
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.