Norsk svingskive med kontaktledning? |
Post Reply |
Author | |
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 august 2007 at 21:42 |
Noen som vet om hvilke svingskiver vi har/har hatt i Norge som har/har hatt kontaktledning rundt hele svingskiva?
Det finnes mange som har én eller høyst et par kontaktledninger over svingskiva, men ikke så mange med et helt "edderkoppnett". Bilde fra ÖBB Jeg vet om vel om Fjellstallen i Lodalen, Voss og Ål, men finnes/fantes det flere? Edited by KjellAn - 01 august 2007 at 23:24 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja?
Slike "edderkoppnett" var vel kun vanlig i forbindelse med ringstaller og de er/var det ikke mange av i Norge? Du har selv nevnt de fleste.
Ellers er vel også en svingskive for elektriske lok et paradoks? De skal som kjendt gå like godt begge veier og trenger ikke å vendes uten at de kjører med stor frontplog.
Norske svingskiver var også i stor grad beregnet på å snu lok 180€ og svingskivene hadde følgelig få spor tilsluttet. Dessuten måtte vel en svingskive for å få KL ligge i tilknytning til et sted der det normalt ble stallet E-lok og da der det ikke snakk om mange steder i Norge der det var behov?
Nelaug har en lokstall (2 spor med 1 oppstillingsspor i tillegg, totat 3 spor) men ikke kontaktledning til "stallsporene". Sira og Egersund har det ikke heller.
Jeg mener skiven på Krossen kun har KL tvers over og ingen forgreininger da det ikke er ringstall der.
Den ble mye brukt på vinteren på 50- og 60-tallet til å snu El 8 med stor frontplog. Det var da lokbytte i Kristiansand og et nytt lok med plogen "rett vei" ble satt inn eller tatt ut i Kristiansand på gjennomgående persontog fra Oslo V - Stavanger ved stort snøfall. Ved behov ble lokene da vendt på Krossen eller kjørt om "nordre tilsving" (sportrekant) dersom skiven var utilgjengelig.
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei og takk for svaret Kjell.
Jeg har vært i Fjellstallen i Lodalen for en del år siden, og den er vel det nærmeste vi kommer en svingskive med komplett "fahrleitungsspinne" her i Norge. I mangel av et eget bilde: Her er et bilde fra Fjellstallen i Lodalen. (Bildet er hentet fra NJKs forum Stasjonen - Håper det går greit Ragnar?!) Forøvrig er det visst bare i Fjellstallen at lokene kan kjøre inn på svingskiva og snu loket uten at strømavtageren må senkes. Jeg har sett film av tyske el-lok på svingskiver, men da har strømavtageren blitt senket mens loket snus. Antagelig for hindre at kjøretråden skades når pantografen går sideveis. Hvordan dette skal løses i skala 1:87 må vi se på. Jeg skal en tur til Bergen med det første, så da blir det jo en anledning til å stoppe på Ål og Voss for å ta bilder av svingskivene der. Jeg har ellers akkurat handlet inn Märklin store svingskive og ett par ring-lokstaller, så da gjenstår det bare litt installering og tankevirksomhet rundt hvordan kontaktledningen kan rigges til over skiva og inn i hvert stallspor. Tanken er også å fiksere pantografene slik at de ikke nødvendigvis går helt opptil kontaktledningen. Dermed blir det heller ikke altfor stor belastning på ledningen når lokene dreies på svingskiva. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som digitalkjører, Kjell, er det jo bare for deg å installere Märklins senkningsmekanisme for pantograf ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda Bjørn Egil!
Men da må jeg først montere en piezo-motor eller en termotråd til pantografene i alle mine 18 el-lok. Så det spørs om jeg rekker å gjøre det ferdig før lokstallen er ferdig. Jeg diskuterer også en motorløsning eller annen mekanisme for portene i en lokstall for el-lok - se tråden på Norsk MJ Forum. Så da tror jeg vel at også dette tar nok tid å få ferdig før eventuelle heve/senke-pantografer blir aktuelle. For øvrig så begynner lysten til å bygge ordentlig i kjelleren å ta seg opp igjen. Kanskje vi to kan starte samtidig i hver vår kjeller - og så se hvem av oss som får anlegget sitt ferdig først. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neppe!
Det tar nok sin tid før jeg kommer så langt i kjelleren her som du er i din. Men jeg bygger i alle fall årntli" anlegg én dag i uka likevel |
|
Bjørn Egil
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen Bjørn Egil.
Skal prøve å ta meg noen turer snart. Kan jo være greit å diskutere MJ "live" også. Drar til Bergen til uka, men deretter ... Fant forresten ut litt om minnemetall (se videre i tråden på NMJF) ovenfor, så da blir det vel mulighet å diskutere en praktisk løsning for lokstallporten med NiM. Edited by KjellAn - 04 august 2007 at 00:11 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |