Jeco T43 - Baneservice |
Post Reply |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 mars 2014 at 09:22 |
Jeg gikk hen å kjøpte dette loket.
Basert på erfaringer fra seinere Jeco-produkter var forventningene allerede høye på forhånd. Loket kom innpakket på den måten Jeco vanligvis gjør - i en eske med tilpasset skumgummi som andre eksklusive modeller. Forsøkte å få lirket loket ut av skumgummi-hylsteret da det ikke lå i plast eller papir til å få løftet det ut. Dette klarte jeg ikke uten å brekke av et lite stigtrinn. Dette var for øvrig av "ekte, sprø Kinaplast" og var festet i en tapp på 1 mm. - Da andre detaljer på loket delvis er av metall, så det for meg ut til at denne konstruksjon var beregnet for metallstøp - men allikevel støpt i plast (av kostnadsgrunner?). - Ergerlig - men lett å fikse. Loket var levert uten dekoder. Det er kontakt for MTC21-dekoder og NEM 652 i loket. - Bruker man MTC21, så er det noen små metall-lasker på NEM652-kontakten som må fjernes. Dette står det ikke noe om i bruksanvisningen. Jeg var ved første øyekast imponert over konstruksjonen. Her var det individuelle lysdioder av varmhvit farge for hver lykt. Hver ende hadde eget belysningsprint med totalt 4 ledninger, så jeg trodde i min enfoldighet at alt lå ferdig for individuell styring av markeringslys, fjernlys og røde sluttlys - som på originalen. Med dekoder var kun 2 F-utganger aktive, nemlig F0r og F0f. Kikket litt videre på printkortet. Det viste seg at ene fjernlyset og ene posisjonslyset var koblet sammen på printet og forsynt av en ledning. - For meg hadde det vært logisk å ha begge fjernlysene og begge markeringslysene sammenkoblet. Da hadde det vært meget enkelt å separere dem for individuell styring. Vha. 2 brudd i printen og 2 strappinger var dette ikke umulig å få til i etterkant. På hovedprintet måtte det også legges 3 strappinger og 4 brudd. Da kunne jeg styre lysene (3) individuelt i hver ende med en dekoder som har 6 F-utganger. - Litt arbeid - men resultatet ble bra! Jeg monterte ikke lyddekoder i loket. det skulle vise seg å være unødvendig, da mitt lok er levert med "naturlig, fabrikkmontert diesellyd". Det eneste "aberet" med dette, er at loket er taust når det ikke kjører! Dette måtte selvfølgelig investigeres. - Trodde at jeg hadde funnet årsaken da et par lendinger lå an mot kardan-akslingene - men nei, dette var dessverre ikke årsaken. På mitt lok ser det ut til at selve svinghjulet ikke står i senter, slik at det er et betydelig kast i motoren som lager lyden. Edited by Kjell H. - 28 mars 2014 at 09:23 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |