patinera o-vagnar / Ej Byggtråd |
Post Reply |
Author | |
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 november 2007 at 06:12 |
Här har Jag tagit matt lack och fördelat detta i tre blandnings förhållanden med pigment. Resulatet att få rostangripna lemmar på en O-vagn exempelvis. Här är resultatet. Vill även med denna bild visa att ljus sättningen gör en del av intrycket. De första bilderna fotograferade Jag med väldigt lite ljus i rummet i autofocus. Den sista bilden tog Jag också i autofocus men på dagtid. För att patinera vagnarna , så ger det ett bra intryck precis som Jag gjorde i Roco malmvagnar att lägga på matt färg Det ska tilläggas att vagnen har fått en grund av matt brun Humbrol samt Grå samt grön ton av humbrol tidigare som ett försök. Så kontentan av att patinera resultatet som Jag har detta nu. Samtidigt så olika ljusförhållanden på anläggningen återskapar den verkliga bild vi upplever i det verkliga livet.
Edited by Bo11 - 11 november 2007 at 06:13 |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra dette. Bruker du bare Humbrol farger?
|
|
Bo11
Post Options
Thanks(0)
|
Jag har använt humbrol som grund.
Därefter matt lack som jag blandar upp med pigment, för att ge en egen struktur i patineringen.
Vänl Bo Edited by Bo11 - 11 november 2007 at 12:17 |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, men jeg er litt grønn her Hva slags matt lakk, og hvor stammer pigmentene fra? Er det et eget produkt?
|
|
Bo11
Post Options
Thanks(0)
|
Hej .
Att vara ny inom ett område är vi flesta, men man får prova sig fram och inte vara allt för rädd att känna av,lyckas det så blir man glad, och en erfarenhet rikare.
Skulle det gå fel, så är det inte hela världen, detta går att rätta till.
Det är följande material.
Ocean lack Helmatt
Färg pigment nr 686 oxidbrunt OVKC nr 100 umbra bränd OVCK nr 103 umbra brun OVCK Dessa pigment köper du i färghandeln.
blanda efter önskemål, här får man prova sig fram.
Inför skaffa några tomma burkar ifrån som vi har Panduro hobby, eller något liknande.
Fyll burken till hälften med lack och en halv tesked med pigment, skaka om burken.
Torrstyk vagnen, detta menar jag att du ska dra av penseln på papper så den inte är så blöt, då får du också möjlighet till att bestäma mängden och se vart du hamnar.
NU BLEV DETTA EN BYGGTRÅD ÄNDÅ
Lycka till.
Vänl Bo Edited by Bo11 - 11 november 2007 at 14:21 |
|
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
Flott, takk skal du ha.
Jeg har prøvd meg litt tidligere med smussepulver (krittpulver) men synes det er vanskelig å få til skikkelig matt overflate.
Men uansett så blir det jo bedre en ingenting, men nå vil jeg prøve din metode.
|
|
Bo11
Post Options
Thanks(0)
|
Lite fler bilder på en annan vagn.
Det är ganska så smidigt när väl ens ideér blir verklighet.
Bo Edited by Bo11 - 11 november 2007 at 15:45 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |