Landskap og gips |
Post Reply |
Author | |
Jan-M.
Viderekommen Joined: 22 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 mars 2010 at 20:37 |
Hei. Regner med at noen av dere har samme problem som meg . Gipsen stivner så "fordømmande" fort. Har noen en oppskrift som forsinker prosessen???????
|
|
JMO
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt avhengig av hva du skal bruke gipsen til. I form bør den tørke ganske fort mens dersom den skal formes er man avhengig av litt tid. Jeg har brukt noen dråper med eddik for å forlenge tørketiden.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Melk tror jeg virker. Har også hørt at eddik forsinker, og latex-maling (da kan man gjennomfarge gipsen samtidig). Blandingsforholdet må man i tilfelle prøve seg fram med. Jeg har imidlertid aldri brukt noe av dette selv, bortsett fra latex-maling (men da for å gi gipsen farge), til tross for at jeg har bygget endel kvadratmeter landskap med gips i mine år som MJ-er. Jeg tenker at det er lurt å ikke blande ut mere gips enn at man rekker å behandle det i tide. |
|
Svein S
|
|
Jan-M.
Viderekommen Joined: 22 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tipsene, Holder på med et Z anlegg i salongbordet og når jeg skal forme litt landskap så stivner gipsen jeg har nesten før jeg får helt den utove der den skal være
|
|
JMO
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du kjøpt hurtig tørkende gips? den feilen gjorde jeg
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Jan-M.
Post Options
Thanks(0)
|
Aner ikke. Det var en stor pose meg gips som skulle kaseres på arbeidsplassen min og da reddet jeg den fra søppeldunken
|
|
JMO
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe, om det er hurtig gips så bland sykt lite om gangen tar tid men er verd det.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har nesten slutta helt å bruke gips til landskap. Synes det er mye enklere å kjøpe et lite spann med lettsparkel. Lite søl, alltid klar til bruk, tørker sakte og lett å bearbeide når den har herdet.
|
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg er på lang vei enig med deg i alle fordelene ved bruk av sparkel, men jeg har samtidig oppdaget én (liten) ulempe også. Når sparkelet har herdet og blir hardt, og man ønsker å male landskapsformasjonen sin/fjellet sitt med uttynnede vannbaserte farger har jeg opplevd at sparkelet mykner på grunn av all fuktigheten. Det er ikke så stort problem, for når vannet i malingen fordamper blir det hardt igjen.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men kan man bygge opp sparkel i 1-2 cm tykkelse uten at den endrer form når den tørker, og vil ikke den bruke laaang tid på å stivne?
|
|
Svein S
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
TMJK gjennomførtw høsttreff forrige helg (koordinert med generalforsamling i MJF). Her ga Jon Einar Vistad et glimrende foredrag om sine metoder for landskapsbygging. Dagen etter ble det gjennomført et kurs der deltagerne blant annet fikk prøve Jon Einars metoder for bruk av gips (som jeg fortsatt synes er det beste materialet ift sparkel, avrettingsmasse mm). Les gjennom Jon Einars blogg for tips - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1502&title=fra-togkjelleren
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Jan-M.
Post Options
Thanks(0)
|
Eia var jeg der. Jeg gremmes Hadde tenkt meg en tur i løpet av den helga, men glemte helt av det.
|
|
JMO
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høsttreff?
Her i Stavanger er det vår for tiden!
Petter
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg pleier å blande i litt avrettingsmasse eller flislim. Det gir fin farge på gipsen også, om du velger de grå variantene. Fugesement kan også brukes. Alt hindrer at gipsen tørker så fort.
MJ-hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |