Y6 (BM89) fra Jeco |
Post Reply |
Author | |
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 august 2005 at 09:26 |
Motorvogn BM89 - med lyd! Flere enn meg har sikkert fått dette nyhetsbrevet fra MJ-Hobbyexperten, men det har sikkert interesse for uinvidde. I skrivende stund er motorvognene på MJ-Hobbyexpertens forside. Jeco trår til, og i produktsbeskrivelsen synes det som om dette blir en riktig interessant modell. Forbildet er SJ Y6, men modellen bør kunne konverteres til NSB BM89 uten å gjøre så mye annet enn å bytte ut dekaler (SveinR, arrester meg her hvis jeg skyter bom!) Direkte lenke for nyhetsbrevet, klikk her Det ser ut til at man for omlag 4 høvdinger (kan få en modell klar for digitaldrift og med lyddekoder (!). Vognen fåes også som "dummy", dvs. uten motor (ca. 1700,- SEK) --------- Til bruk på Flekkefjordbanen ble det kjøpt inn brukte Y7-ere fra SJ i Sverige. (Y7 er svært lik Y6) Motorvognene fikk litra BM86 da de ble overtatt av NSB, og gikk på Flekkefjordbanen frem til nedleggelsen av sidebanen. Etter et mislykket forsøk på å få til privat drift på Flekkefjordbanen, ble vognene solgt til DVVJi Sverige. En vogn ble imidlertid overtatt av Jernbaneverket og sendt til Narvik, hvor den dag i dag er i drift. Mens vognene gikk på Flekkefjordbanen ble de ikke malt om fra det opprinnelige SJ-designet orange/gul. Det private foretaket som ville fortsette driften på Flekkefjordbanen ønsket vognene i en design med hvit grunnfarve og med en elegant blå stripe under vinduene, og røde skjørter. Noen vogner ble lakkert om i dette designet rett før de ble overatt av JBV/DVVJ. JBVs vogn går i dette designet i Narvik. NJKs materielldatabase har nyttige data for BM89
(endret noen skrivefeil, og feil i en oppsatt lenke) Edited by Lars Gjertsen |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
WOW lyd i BM89.. Sikle.. Den må da gå ann å kjøpe løst.. Forskjellen på Y6 og Y7 er for det meste bare innredningen(seteanordning og type). På mange av Y6/Y7 er SJ merket i i fronten "støpegods".Dette er fjernet på BM89 og NSB merket satt inn i stede, noen hadde også buss vingehjulet. Så vist dette sj merket er støpt inn i fronten så må det fjernes før en setter på nsb merket. |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan lese om her(pdf) med prislister http://http://www.mjhobby.se/produkter/kataloger/Sprangskiss /JECO_PROSP.pdf Jeco kommer også med nytt underdel til T43, samt en ny versjon av T44, her kommer de til å lage den norske Di7 også. T44 leveres med Lyd. T44/Y6 er modeller som kommer under 2005-2007. På Y6 følger det med logo til å sette på selv foran. Kan lese mere om T44 i skala 1/1 her http://http://www.jarnvag.net/lokguide/T44.asp Og om Y6/Y7 her i 1/1http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y6.asp Edited by Wickerman |
|
A matter of life and death
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
ja jeg så på den pdf fila også ettertid. Der er SJ merket "klistra" på, og en løs i etset meesing følger med til å lime på, så da er jo den saken i boks Så det var jo det med penger da
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |