MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - sporplanhjelp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

sporplanhjelp

Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: sporplanhjelp
    Posted: 25 august 2007 at 09:15
sporplanforslagJeg trenger litt hjelp med forslag (og litt motivasjon kanskje). Nå har jeg i en kes tid lekt meg emd mine nye moduler i kjelleren. De er satt opp slik som på bildet, men foreløpig har jeg bare de tre øverste. fremtidig utvidelse er en ekstra modul på 40x120 cm nederst (allerede tegnet inn) samt en 120x40 cm modul nedenfor den igjen, slik at hele planet blir en lav U.

Jeg ønsker å lage ett lite industriområde, eventuelt en liten stasjon med diverse industrier.

Nå har jeg holdt på å tegnet på dette i snart to år og jeg blir aldri fornøyd. Så jeg begynner å lure på om jeg kanskje angriper dette fra feil vinkel. Jeg har en tendens til å tegne opp sporplan først og forsøke å plassere ut industrier etterpå.

Men hva er egentlig naturli? Hvilke industrier kan man forvente å finne? Jeg ser for meg en middelsstor (i norsk sammenheng) by som kanskje ikke er så ulik Mosjøen eller Lillehammer. Hva slags transport finnes?

Jeg ville være taknemmlig for sporplanforslag og andre tips.....

tanken min er at det nederst på sporplanen skal gå et spor opp på det fremtidige plan 2. en helix eller noe slikt.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2007 at 07:07

Hei!

Man bør vel kanskje ha tenkt igjennom hvilke bedrifter man bør inkludere i sitt anlegg før selve byggingen tar til, da dette kan ha betydning for banens funksjon, setting og eventuellt forbilde. Og dette er jo elementer som bør avklares før byggingen tar til.

Jeg vil allikevell anbefale deg å lese litt på siden til Layout Design Special Interest Group, hvor det blant annet fokuseres på dette med industrier. På den siden finner man også dette anlegget, som egentlig ikke er så veldig ulikt ditt.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2007 at 23:39
Hei!

Med tanke på industrier man kan inkludere på anlegget, finnes det mange norske forbilder for det. -Spesiellt trevirke i forskjellige instanser er vi jo store på her til lands, og det kan jo også modelleres.

En annen ting man kan vurdere når man skal etablere en industri i modell, er jo å etablere en "universell industri" som genererer flere forskjellige type godsvogner, og forskjellig trafikktetthet. Eksempler på slike industrier kan være:

• En havn
  • Ett frilaste spor (dersom det er det som kan oversettes fra amerikanernes "Teamtrack").
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.