MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di3 i Norden
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di3 i Norden

 Post Reply Post Reply
Author
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di3 i Norden
    Posted: 15 juni 2007 at 15:08
Hei, jeg er helt ny her og har postet en post om meg tidligere. For de som vil se, kan se her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2639

Favoritten min er Di3 med de legendariske gitterene forann frontvinduene. Jeg har planer om å lage ett diorama for ett togsett med Di3 lokk. Det skal være vinterlandskap i fjellene i Nordnorge. Så jeg lurer på hva Di3 lokkene brukes til nå til dags nord for Trondheim. Gods? Pasasjer? Og hva slags pasasjervogner trekker det i tilfelle? Jeg veit dette er noe jeg kan studere meg frem til selv men før jeg starter gir jeg dere sjangsen til å komme med innspill. Jeg takker for alle svar på forhånd.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 17:30
Di3 er utrangert hovedsakelig. NSB kjører ikke passasjertog med dem, men OBAS (Ofotbanen) har et par lok, som også er laget i modell, som kjører bla. tømmer og biler. Jeg vet de har brukt Rørosbanen, Nordlandsbanen vet jeg ikke...

Jeg leser om prosjektet ditt i den andre tråden og det høres virkelig spennende ut! Det er ikke så altfor mange vinteranlegg rundt omkring.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 18:11
NSB: har Di3.642 brukes til å hente tog i snøværet på Finsefjellet. Da med tomtog. Har også gått i forspann foran El18 ved  flere andedninger med Bergensbanens dag og natttog(grunnet driftavik).
 
Ofotbanen har: 629,632,623 som driftlok(stasjonert Hamar) og 621(skal settes i stand) og 603 som delelok. Har vært kjørt charter på ofotbanen med DI3 og B3 vogner, samt ved driftavik.
 
Ellers så har NJK 602 og 616. 616 har vært i Fauske(Nordlansbanen) med gm-gruppens vogner.
 
Jernbaneverket har 628 mens denne har ikke vørt brukt sammen med personvogner etter at Jbv overtok loket.
 
Di3 var i bruk på Nordlansbanen frem til 2000. Samensetningen var da: Di3-Di3-Bc5-Fr3_2-Bc13-B3-B3-Bc3.
 
Var lok med togvarme som først og fremst ble brukt. De uten ble brukt i godstog.
 
De brukte 2 Di3, eller en Di4 etter som hva de hadde tilgang på av lok.
 
I Dag brukes det kun Di4 i dag og nattoget. Mens godstogene har Di8(som oftes 2 lok) eller Cd66(ikke uvanlig med 2 lok om sommeren).
 


Edited by Wickerman - 15 juni 2007 at 18:14
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.