Kan knapt vente... |
Post Reply |
Author | |
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 januar 2016 at 16:32 |
På å kunne kjøre utendørs! Men - ikke er våren her og ikke har jeg noen bane...
Da blir det å trøste seg med en "rullende landevis" fra Direct Train Spares plassert på kjøkkenbordet og en 'cuppa' ved siden av! :-) Spørsmål: selv ved kun 1/3 omdreining åpning på brenneren, blåser sikkerhetsbentilen nærmest kontinuerlig. Er det normalt/greit? Trykket lå stabilt på 45psi. |
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg ikke peiling på hva slags lokomotiv du har og hvilken effekt brenneren gir ved forskjellig åpning, men blåser sikkerhetsventilene også mens du kjører?
Når sikkerhetsventilene blåser er det helt normalt at trykket er stabilt - det skal det være. Hvis trykket synker mye under avblåsingstrykket og ventilene fortsatt blåser er det enten noe galt med dem eller de er feil innstilt. Hvis trykket fortsetter å stige mens sikkerhetsventilene blåser er ventilene enten underdimensjonert for den aktuelle kjelen eller du fyrer veldig hardt. Når kjelen først er varm og du har kjøretrykk skal det veldig lite til for å holde trykket opp hvis det ikke brukes damp. Når man forbruker damp fra kjelen (kjører eller bruker damp på annen måte) kreves en relativt stor energimengde for å omsette vannet til damp (ved eksempelvis 2 kilos overtrykk nesten 4 ganger så mye energi som det skal til for å varme opp vannet til kokepunktet). Ved veldig lett kjøring (hvis loket bare tusler sakte alene rundt på kjøkkenbordet) er dampforbruket i forhold til kjelens kapasitet veldig lite, og det er veldig lite vann som skal omsettes til damp. Det skal derfor veldig lite fyring til for å holde trykket oppe, og det skal bare litt overfyring til før sikkerhetsventilene blåser. Ved tyngre kjøring (med tungt tog og/eller opp sterke stigninger) må det fyres betydelig mer. Et damplok i 1:1 som står stille i lengre tid klarer seg med en liten glohaug på midten av fyrristen og praktisk talt ikke noe trekk for å holde trykket oppe. Ved lett kjøring på horisontalt spor holder det med et tynt lag kull, noen ganger ikke engang over hele fyrristen, allikevel skal det ikke mye til før sikkerhetsventilene blåser. Ved kjøring i tunge stigninger (eksempelvis oppover Bergensbanen eller Raumabanen) kan dampforbruket være så stort at man må skuffe inn kull nesten kontinuerlig, og det kan være problematisk å få inn nok forbrenningsluft. Hvis man kjenner kjelens rominnhold og måler hvor lang tid det tar å fyre opp fra kald kjel til kjøretrykk, kan man ved å måle vannforbruket under kjøring med forskjellige belastninger finne ut energitilførselen som trengs for å fordampe denne vannmengden og dermed omtrentlig hvor mye det må fyres for å holde trykket oppe under kjøringen. Hvis det mates inn nytt vann underveis må man også ta hensyn til at det "nye" vannet skal varmes opp til kjøretrykk, men det er som nevnt en betydelig mindre energimengde enn hva som skal til for at det skal omsettes til damp. Edited by H. Lindholm - 24 januar 2016 at 18:13 |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Morten.
Det er helt normalt at sikkerhetsventilen blåser når lokomotivet kun brukes i lettere tjeneste. Det skal gå an å justere gasstilførselen til brenneren såpass ned at trykket holdes under 40 - 45 psi, og dette skal vi vise deg i praksis bare våren kommer og banene er klare for drift. Å kjøre på bukker eller meget lett tjeneste på hagejernbane er såpass lite "dampkrevende" at det nesten ikke er til å unngå at det blåser litt innimellom. Lokomotivene til Roundhouse har en veldig støysvak brenner, og det er fremdeles "litt å gå på" med tanke på å strupe gassventilen selv etter at du har sluttet å høre at det brenner- bare prøv!På noen hagejernbanetreff har vi normalt oppfyrt ett eller to assitanselokomotiver som brukes i lett skifting og nettopp assistansekjøring. Normalt skal det ikke så mye damp til for å få gjort unna litt skifting eller å skyve i gang ett tog som er litt for tungt for togloket på en begrenset strekning av banen vi kjører på. Lokomotivene i denne tjenesten har brenneren på meget lav fyr. Og så er det selvsagt annerledes når du kjører et relativt tungt tog i høstregn og kulde - da fyrer man hardere. Normalt vil det aldri være for lite trykk hvis man fyrer skikkelig. Vi regner med sesongåpning midt i april, evt. er det jo også mulig å teste lok både på Jevnakermessa og Kråkstadmessa - vi sees vel der??? (PS! Det er helt normalt at nye livesteamentusiaster erfarer akkurat det du nå har gjort deg noen tanker om - meg selv inkludert) |
|
krsven
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det gjelder nye livesteamentusiaster i alle skalaer - også 1:1... |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar! For en sylfersk damprøkter, er det selvfølgelig noe nytt å forholde seg til. Sålenge sikkerhetsventilen blåser, er det hvertfall begrenset risiko for at ting blåser til himmels...
Morten PS Skulle seff stått "rullende landevei"
|
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så lenge man har tilstrekkelig vannstand, sikkerhetsventilene blåser og trykket ikke stiger videre er det helt greit. Hvis noe da blåser til himmels da ville det gjort det uansett.
Hvis man ser på kjelen alene er det likegyldig om dampen brukes i maskineriet eller blåser ut av sikkerhetsventilene. Kjelen produserer damp ved å varme opp vann, hvor dampen tar veien etterpå er noe kjelen ikke bryr seg om. Det eneste spørsmålet er om man har kjel med overheter, enkelte overhetere har ikke så godt av å bli utsatt for kraftig fyring hvis det ikke strømmer damp gjennom overheterelementet(-ene). Avhengig av konstruksjonen kan noen overhetere da bli overopphetet(!) og ta skade. Det verste man kan gjøre er å kjøre med for lav vannstand eller koke kjelen helt tørr, da risikerer man kjeleksplosjon selv om trykket er langt under avblåsingstrykket. Når sikkerhetsventilene blåser sløser man imidlertid bort mye damp. Damp er vann som er blitt tilført energi fra brennstoffet. All damp som blåser ut i friluft uten først å ha utført det ønskede arbeid er derfor sløsing med brennstoff, men noen verre konsekvens er det ikke. |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare hyggelig dette, Morten. Som nevnt ved overlevering tilbyr vi alltid en dags kjøring til nye kunder sammen med kyndige livesteamentusiaster - for det er nok slik at livesteam er litt annerledes en vanlige elektriske lokomotiver. Mange stusser og lurer litt på om alt er riktig med "sitt" lokomotiv - og da er det bra at noen spør. Helge gir en /to veldig flott beskrivelse(r) - og hvor flere elementer er rimelig like mellom små og veeeldig store livesteamlok. Blandt annet at sikkerhetsventilen blåser - og det er som nevnt bortkastet gass/energi og dermed også kjøretid. Det er fullt mulig å få til en times kjøring på en fylling under svært gunstige forhold- og kanskje bare ti minutter under motsatte forhold. Med forhold menes stort sett temperatur på omgivelser, vannet du fyller på kjelen, hvor hardt du fyrer og sikkert også hvor mye gass du får fylt på lokomotivet. På en gjennomsnittlig kjøring, dvs. på et hagejernbaneanlegg med noe kjørelengde og en del vogner bak og du ikke gjør deg altfor store anstrengelser med å fyre økonomisk ligger vanlig kjøretid på ca. 25 - 30 min. Når jeg referer til en time så oppnådde jeg dette med en Roundhouse Millie innendørs på en rundbane på messe i Skedsmohallen ( hvor MJF og Frans v. Cuilenborg var arrangører - flotte messer!)for mange år siden. Passe fyr, liten rullemotstand osv osv. Tror ikke jeg klarer å gjenta dette utendørs...
|
|
krsven
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kristian, jeg håper du innbyr alle som kjøpte damplok i siste del av 2015 også til "kurs". Man er aldri for gammel til å lære noe.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvsagt! Alle får invitasjon til det - så fort snøen går vet vi også hvor det blir og når. Med servering og mildt kjøpepress!
|
|
krsven
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |