MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny modell fra Roundhouse
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny modell fra Roundhouse

 Post Reply Post Reply
Author
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny modell fra Roundhouse
    Posted: 12 april 2014 at 11:13
Vårens nyhet fra Roundhouse er 0-6-4 lokomotivet Beddgelert:


Les mer om modellen og forbildet her:
http://www.livingsteam.no/arkiv/1302

Edited by TinyD - 12 april 2014 at 11:15
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 12:20
DETTE er havejernbane.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 15:50
Interessant konstruksjon - også i modell!
- Dessverre ser det ikke ut til å være en "fully sprung" modell (som jeg mener et såpass stort og tungt lok bør ha) da koblingsstengene ikke ser ut til å være leddet. - Sikkert av kostnadsårsaker?

Da ser det ut til at Roundhouse har sluppet en ny og særdeles interessant sylinderkonstruksjon på markedet med innvendig sleidestyring? Det skal bli spennende å se på løsningen med arrangementet rundt reverseringsventilblokken!

- Da skulle veien ligge åpen i neste omgang for å gjenbruke disse komponenter på en norsk Type IV eller V (men slike passer vel best for oss som kjører 45 mm.?)

- Skulle for øvrig gjerne hatt et par stk. av denne domen med Salter sikkerhetsventiler (men da dette er en saddle-tanker så er vel diameteren på tanken litt for stor).
 
(Rettet skrivefeil)


Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:20
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 01:00
Morsom modell!

Nå kom vel neppe originalen noen gang til stasjonen av samme navn, ettersom loket ble hugget i 1906 og banen til Beddgelert ble åpnet først i 1922.
Etter at trafikken på Welsh Highland Railway ble innstilt i 1937 var det stille i mange år, inntil banen ble gjenoppbygget på 2000-tallet. Fra 2009 kan man dermed igjen oppleve damplok i Beddgelert, også Hunsletlok om man er heldig.



I de ordinære togene går det dog større og mer moderne lok.
Og ja - stasjonsskiltet står rett. Stasjonen ligger i en ikke ubetydelig stigning.

Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 13:00
Fine bilder, Helge - og takk for historiske opplysninger. Etter hva jeg forstår så ble loket erstattet av "Russel" i driften. Begge lok er å finne på en annen bane i halvskala........og " Russel" er vel nesten driftsklar igjen på WHR?
Første Beddgelert kommer til Norge i september.
krsven
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 22:34
"Russel" tilhører så vidt jeg skjønner WHHR (Welsh Highland Heritage Railway), ikke WHR (Welsh Highland Railway).
Forvirrende? Man er jo på de britiske øyer, må vite....

Welsh Highland Railway er den fulle, gjenoppbyggede banen mellom Porthmadog og Caernarfon. Den ble gjenoppbygget av og drives nå av FR (Ffestiniog Railway).
Gjenoppbyggingen og gjenåpningen av WHR skjedde i etapper nordfra. Før fullførelse ble den nordligste delen benevnt "WHR (Caernarfon)".

Allerede i 1961 dannet misfornøyde utbrytere sammen med en del andre entusiaster en forening for gjenoppbygging av WHR. På 1970-tallet startet oppbygging av en liten banestump i den nordlige utkanten av Porthmadog. Denne hadde ingen forbindelse med FR, og ble først benevnt WHR, senere "WHR (Porthmadog)" for å skille den fra den nordlige gjenoppbyggingen. Banen har aldri vært mer enn noen få hundre meter lang, gjenoppbygging av hele den opprinnelige WHR ville nok i alle tilfeller blitt en alt for stor oppgave for en slik forening.
Etter en del litt grumsete initiativer startet Ffestiniog Railway gjenoppbygging av WHR i 1990, og i 1997 kunne den første delen mellom Caernarfon og Dinas tas i bruk. Den strekningen var for øvrig ikke en del av den opprinnelige WHR, der hadde det tidligere gått normalspor.

Etter at hele den opprinnelige WHR var ferdig gjenoppbygget forble den lille banen i Porthmadog en egen virksomhet, og benevnes nå Welsh Highland Heritage Railway (WHHR). Den har sporforbindelse med WHR, men det er normalt ingen form for samtrafikk. Ved spesielle anledninger kan materiell utveksles. Blant annet var "Russel" i Caernarfon i 2000, men måtte da selvfølgelig fraktes på vei siden WHR ennå ikke var ferdig gjenoppbygget.
Det er visstnok et samarbeid mellom FR/WHR og WHHR om felles trafikkrettighet på WHR, men det ser ikke ut til at dette har noen praktisk konsekvens foreløpig.

Betegnelsen "opprinnelig WHR" er forøvrig også litt upresist, for banen ble jo til gjennom flere separate utbygginger og sammenslåinger av strekninger.


Edited by H. Lindholm - 13 april 2014 at 23:07
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.