Et lite tips om motstandslodding |
Post Reply |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 november 2006 at 01:20 |
Her kommer et nytt kapittel i føljetongen "lite steg menneskeeheten men et stort for selvbyggeren".
Som noen kanskje vet benytter jeg ofte motstandslodding når jeg bygger messingmodeller. denne teknikken basereer seg på at man setter arbeidstykket under strrøm mellom to poler. Ved den ene polen skal det være best mulig kontakt, på den andre setter man en en kullelektrode på punktet som skal varmes opp. Problemet mitt har vært at den polen som ike skulle bli varm som regel endte opp med å bli svært varm. Jeg benyttet en krokodilleklemme, og denne gir rett og slett for dårlig kontakt. Jeg testet derfor om det kunne funke å koble den ene polen til en stålplate, og så rett og slett legge arbeidsstykket på denne. Jeg boltet fast ledningen for å få optimal kontakt. Dette koseptet fungerer aldeles glimrende: Det mest revolusjonerende med dette er vel at jeg faktisk har bygget litt i kveld Edited by Håvard H - 14 november 2006 at 01:20 |
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Håvard.
Hvilken type loddestasjon er det du har og hvor har du kjøpt den? Har du eller noen andre på forumet erfaringer med motstandsloddeverktøy, som de kunne tenke seg å dele. Evt. hvor man får kjøpt de.
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har gjort det samme med en messingplate, men det er vel bedre med en stålplate?
Ser ut som Håvard har samme loddestasjon som meg. Jeg kjøpte min fra produsenten i England, men de har lagt ned. Har hørt om noen som har handlet i Sverige, men kjenner ikke detaljene der. Jeg har ikke fått brukt den nok til å komme med noen nyttige tips enda. Men den ene erfaringen jeg har er at hvis du som meg bygger ditt første messingbyggesett med motstandslodding, så er det forferdelig klundrete å få det til med vanlig loddebolt senere. -TrulsS |
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har bygget noen vogner fra SM med vanlig loddebolt, og fusket litt med superlim og epoksy til smådeler, men det er flere prosjekt som ligger på hobbyrommet og jeg kunne tenkt å fått litt bedre verktøy før jeg går i gang. Fant en gang en forhandler i Norge for American Beauty loddeutstyr, men jeg klarer ikke å finne igjen nettaddressen. Det var et firma som solgte elektornikk og verktøy for proffmarkedet. Er det noen som vet hvem det kan være?-
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott Håvard :-) Etter at jeg så teknikken,er jeg overbevist om at dette er en flott måte å lodde modeller på. Har ikke skaffet utstyr enda, men Stavanger Lokomotiv og Vognfabrikk (SLVF) kan skaffe American Beauty utstyr.
|
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det burde ikke være så vanskelig å bygge/modifisere utstyr til motstandslodding selv? - Særlig om dette er vanskelig å få kjøpe.
Dersom man kommer over en "skikkelig trafo" ( f.eks. fra en gammel microbølgeovn) er det bare et par tørn tykk ledning for å lage en ny sekundærspole og en fjærbelastet bryter på primærsiden, så er det meste gjordt.
Kanskje en "modifisert tømmermannsblyant" kunne utgjøre elektroden?
Det kunne være nyttig å vite VA eller effekt på utstyret ditt, Håvard? Likeså hvilken AC-spenning du måler mellom elektroden og jordplaten (når det ikke er kontakt mellom dem).
Da er det bare å lage et tørn først i den nye sekundærviklingen og så å måle spenningen. Spenningen Håvard måler er bare å dele på denne spenningen og du får hvor mange tørn som må vikles på den nye spolen.
Blir det dårlig plass til ekstra spole, så kan den gamle sekundærviklingen fjernes på trafoen men det er litt arbeid. Bare pass på å ikke lage noen kortslutninger! Det er store strømmer ute å går!!
|
|
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
Klarte faktisk og "lodde" med en strømforsyning på 20 volt/2 amp, og en HB blyant. Etter litt bruk utviklet blyanten så mye røyk at brannvarsleren slo ut.
Med en noe kraftigere strømforsyning og kanskje en modifisert børste fra en el-motor, kan det faktisk gå bra.
Må testes mer det her...
Mvh Bengt
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ser at de kullstiftene som brukes har en mantel av kobber som leder strømmen bedre enn kull. Slike kullstifter bruktes tidligere i kinofremvisere (store) og jeg har brukt dem selv i tennapparatet for store oljebrennere på dampkjeler.
Det jeg tenkte på, var om en tømmermannsblyant ville ha tilstrekkelig tverrsnitt til at varmeutviklingen ville bli akseptabel? Dessuten vil treverket utgjøre god isolasjon. Om man lager et skikkelig snitt/grop i en slik blyant slik at ledningen får god kontakt, er det verd et forsøk?
Jeg tror ikke at spenningen er så veldig avgjørende men strømmen og effekten i loddepunktet. Det er jo overgangsmotstanden der som skal frembringe varme og da er det viktig at man ikke har andre overgangsmotstander i kretsen som avgir/"stjeler" effekt.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |