MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til sporplanlegging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til sporplanlegging

 Post Reply Post Reply
Author
Petter View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Petter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til sporplanlegging
    Posted: 20 januar 2011 at 19:41
Av og til blir man litt tom i hodet for ideer. Eller kanskje omvendt, en har for mange ideer som en ønsker å sette ut i livet. Etter å ha balet med forskjellige sporopplegg og baner, er nå alt revet, og klart for ny giv. Problemet er som vanlig, hva skal bygges.
 
Rommet er relativt stort, så mulighetene er mange.  Jeg har ingen spesielle preferanser, men ønsker en relativt stor hovedstasjon. Tidsepoke, geografisk forbilde osv. er i denne fasen mindre Togrom
 
interessant. Bildet viser ytre mål som er tilgjengelig.
 
Mvh
Petter
 
 
Mvh
Petter
 
 
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 23:31
hva med en hyllebane i 1 meters høyde og bredde ca 60 cm.
du kan la banen slynge seg gjennom landskap ala bergensbanen noen steder og sørlandsbanen andre steder
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 08:11
Har rommet noen dører eller vinduer? Eller kommer man inn i rommet gjennom gulv eller tak?
 
Hva mer enn en stor hovedstasjon ønskes? Havn? By? Industri? Rundbane for kontinuerlig/automatisk kjøring? Punkt til punkt bane? Mye skinner-mye tog, eller lengre strekk med enkeltspor og slake kurver der toget kan gli gjennom natur, over bruer osv?
 
 
Magne
Back to Top
Petter View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Petter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 08:46
På tegningen er det yttergrensene som er lagt inn. Ingen dører eller vinduer å ta hensyn til. Det er mer rom i rommet enn det tegningen viser. Betyr at det kan lages hyllebane langs hele yttergrensen hvis ønskelig. Så en sirkelbane er mulig. 
 
Når det gjelder hva slags type trafikk osv. så er det her det stopper opp for meg. Vil så mye, derfor trenger jeg noen mer konkrete forslag, eller kanskje mer konsepter, med skisser til konkrete løsninger.
 
Foreløpig har jeg bare tenkt at jeg vil ha en stor hovedstasjon, kanskje delt opp i terminaler. Denne ser jeg for meg representere regionssenteret, og som sådan være mottaker og avsender av passasjerer og gods. Eller kanskje jeg ikke burde ha en stor hovedstasjon.
 
Mvh
Petter
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 11:56
Det kan uansett være greit å vise hvor stort rommet er, og hvor du har tenkt deg denne fasongen plassert i rommet siden jeg forstår det slik at du kan gå rundt hele denne. Godt mulig andre klarer å se løsninger og romutnyttelser du ikke har tenkt på...Wink
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Petter View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Petter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 22:07
Den manglende delen i rektangelet er okkupert av hylleseksjon, dør/inngang, arbeidsbord etc. Jeg kan ikke gå rundt, men inni. Jeg har tegnet opp ytterveggene/yttergrensene. En kan derfor se for seg en rundbane (hylle) rundt det hele hvis en vil, eller noe mindre.
Eller kanskej et E-anlegg, eller et U-anlegg. Eller et stort bord i midten som en kan gå rundt. Mulighetene er mange, og det er kanskje det som er problemet mitt. Trenger noen nye øyne og ideer på dette.
 
Forøvrig, ikke tenk på dette med en stor hovedstasjon så mye. Det er et ønske, men ingen nødvendighet.
 
Mvh
Petter
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 08:12
OK, så rommet er egentlig et rektangel på 396x538cm, og du har fjernet det ene hjørnet fra tegningen pga døra og noen møbler? Er det noen spes grunn til at du ikke kan/vil ha f.eks en hyllebane på et høyere plan over arbeidsbenken, og evt erstatte hylleseksjonen med en lavere en som får plass under banen? Forbi døra kan du f.eks ha en løs seksjon som kan vippes opp eller løftes vekk når døra skal åpnes, evt kan du snu døra og la den åpne ut av rommet hvis dette er mulig.

Jeg bare nevner dette fordi du oftest vil få lengre kjørestrekning og mulighet for større kurver hvis du bygger anlegget som et hylleanlegg langs veggene. Et stort frittstående anlegg midt i rommet krever mye mer plass enn selve anleggsstørrelsen dersom du ønsker å bevege deg rundt det, det krever at du kan stå og gå oppå anlegget hvis du ikke rekker inn til midten, og er i det hele en relativt upraktisk løsning. Tidligere var det vanlig med slike "spaghetti"-anlegg (med spor på kryss og tvers oppå ei diger plate), mens trenden nå er mer lineære anlegg (lengre og smalere). Et slikt lineært anlegg kan også bygges i seksjoner som kan løftes ut og arbeides med på et annet og bedre egnet sted.

Når det gjelder rundbane vs punkt-til-punkt er faktisk rommet ditt stort nok til at du kan ta en Ole Brumm og si "Ja takk, begge deler"Wink. Hvis du ser for deg en rundbane langs veggene rundt hele rommet, med en halvøy som stikker ut i rommet fra den ene kortveggen, vil du få ganske lang kjørestrekning som kan kjøres både som rundbane og punkt-til-punkt. I tillegg kan du ha skyggestasjoner (staging på engelsk) langs veggene, skjult bak bakgrunnskulissene. I din situasjon lurer jeg på om såkalt X-factor staging kan være et alternativ.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 09:06
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

såkalt X-factor staging

Svein



Som betyr?
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 10:21
Du finner en beskrivelse av X-factor staging på Byron Henderson sine sider:
 
 
Kai
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 10:27
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

såkalt X-factor staging

Svein



Som betyr?


Godt mulig det finnes et norsk ord for det også, i farta kom jeg bare på det engelske. Man har to skyggestasjoner (buttspor) hvor vekseltungene peker mot hverandre. Mellom disse grener hovedsporet til rundbanen ut i hver sin retning (omtrent som en "X"), hvilket gjør det mulig å kjøre fra den ene skyggestasjonen og rundt banen (flere ganger om ønskelig) før man returnerer til den andre skyggestasjonen. Så kan man bakke toget tilbake til den første skyggestasjonen, og dermed ha et nytt tog klart med loket i front (kanskje spes gunstig når man har persontog eller andre faste togstammer som ikke behøver å brytes opp og endres mellom øktene).

Skyggestasjonene kan plasseres i bakkant av anlegget, inn mot veggen, og stjeler dermed ikke plass i lengderetningen fra resten av anlegget. Anlegget vil bli litt bredere der skyggestasjonene er plassert, eller man kan gjøre den synlige delen av anlegget litt smalere akkurat her.

Hvordan man løser sporleggingen mellom skyggestasjonene er opp til den enkelte. I sin simpleste form kan man bruke en del av rundbanen (slik at skyggestasjonene i prinsippet grener ut fra denne i hver sin retning), men hvis det vil forstyrre øvrig kjøring kan man ha et dedikert spor parallellt med rundbanesporet mellom skyggestasjonene. For syns skyld kan man evt også legge denne korte sporbiten i tunnel, slik at avgreningene ikke er synlige.

Svein

Edit: takk for det Kai, jeg glemte å sette inn linkenSmile


Edited by Svein_A - 22 januar 2011 at 10:28
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.