MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Fungerer slutsignaler på NMJ B3 serien
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fungerer slutsignaler på NMJ B3 serien

Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fungerer slutsignaler på NMJ B3 serien
    Posted: 19 januar 2011 at 18:55

Jeg driver å monterer fungerende sluttsignaler på noen av mine NMJ B3 serie vogner. Prototype og første vogn som er ferdig er en WLAB. Jeg har skjært av plastlyslederne slik at jeg har fått plass til LED av SMD type. Slike er egentlig beregnet til å monteres på printplate men de går helt fint å lime fast til lyslederne og så lodde tynne ledninger på. Over ende døren har jeg montert en miniatyrbryter slik at jeg kan slå av lyset når dem ikke skal være i bruk. Jeg ønsket ikke å montere noen funksjonsdekoder i vognene denne gangen.

På boggiene har jeg montert egenprodusert strømopptak. En nysølvtråd er bøyd til og loddet til en messingplate som er limt til boggiene. Derfra er en tynn ledning trekt opp gjennom mittstammen på boggien og opp under gulvet til enden der lysene er. 

Jeg kan tenke meg å ha en liten booster i vogna slik lyset har mindre sjangse å blinke, men er usikker på hvordan det kan gjøres.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2011 at 20:41
Dette ser bra ut, Claes. Jeg gjorde noe lignende for et halvår siden, monterte også lys inne i vognen samtidig.

Til strømopptak benyttet jeg slike:
Strømopptaket er beskrevet nærmere her: http://home.online.no/~bjornrl/curr_no.htm
Her er et enkelt kretsskjema for selve vognbelysningen:

Det var smart plassering du hadde av bryteren til sluttlyset, noe slikt har ikke jeg montert (ennå).
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Treant View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Treant Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2011 at 23:11

Har opplevd at den varianten du bruker med kodensator for å glatte og ha litt "backup" kan trigge kortsluttning på digital kontroller. For å ungå det kan man sette en motstand i serie med C1 som hindrer for stor in-rush strøm.

Lars Erik Gyulzadyan Svendsen

Another DCC Zhead
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 10:25
Hvorfor ikke bruke små batterier i stedet? Lysdioder bruker  jo lite strøm og da får en jo konstant lys som også står på når toget står stille. Du har jo allerede montert en bryter til å slå på og av lyset.

Et tips:
Ser at enkelte amerikanske produsenter bruker en Reed-kontakt under taket som av og på bryter og så har de en liten stav med en magnet som kan beveges nær Reed-kontakten for å slå lyset på og av (såkalt Magic Wand = tryllestav).

Petter
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 10:36
Både Claes og Bjørn Runar kjører digitalt. Da har de konstant spenning på sporet til enhver tid.
MVH

DC

Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 15:03
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Både Claes og Bjørn Runar kjører digitalt. Da har de konstant spenning på sporet til enhver tid.

Det hjelper jo ikke så mye så lenge kontakten mellom skinner og hjul tydeligvis ikke er konstant.

Petter
Back to Top
Treant View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Treant Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 22:41
En kondensator på 1000uF er mer enn nok til å dekke opp for konstant lys, selv om det glipper litt med kontakten med skinnene. Har selv laget et par slike i Z skala, da uten kondensator. Der er det tydelig at glipper litt. Men overaskende stabilt lys egentlig, må da nevnes at vi kjører DCC også. da har vi som kjent alltid strøm tilgjengelig i sporet.
Lars Erik Gyulzadyan Svendsen

Another DCC Zhead
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.