MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Juleanlegg 57x73 cm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Juleanlegg 57x73 cm

Post Reply Post Reply
Author
Erlend View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erlend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Juleanlegg 57x73 cm
    Posted: 06 desember 2010 at 23:32

Hei, jeg har endelig realisert det lenge planlagte juleanlegget. Hovedmål har vært å få frem noen juletrær, et lite julemarked med en liten bebyggelse inkludert en kirke. Anlegget er så lite som man kan klare, dvs krappeste Fleishmannkurve. Her kan man kun kjøre med korte vogner. Er det noen som har erfaringer med snø på tak. Jeg har kjøpt en pakke med "vinter" fra Faller, men den overbeviser ikke helt. Har noen gode tips å komme med?

For de som lurer så er et slikt anlegg overraskende rask å lage bare man har satt sammen husene. Det er brukt en enkel plate, litt isopor som er kuttet til for landskap. Deretter er det hele sparklet med sparkel som var til overs fra husoppussing. Hvit lettsparkel er snø. Anlegget er ikke ferdig, det skal mere liv inn i form av mennesker og boder etc. men det er noe man kan pusle med etterhvert. Jeg skal også prøve meg på glitresnø i form av glass fra nevnte Fallerpakke.

Mvh Erlend
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2010 at 07:43
Beste tipset mitt er å ta en tur til Trondhjemsveien 84 i helgen, der er det et småsnasent innslag av norsk senvinter...

Det erikke noe midtvinters/Julelandskap, med masser av kritthvit sne; men gjengir godt en vinter i krampetrekninger i protest mot vårsolen.

MVH

Morten M
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2010 at 17:35
Dette ser jo meget bra ut.Clap Hvis bygningene skal stå permanent i snøen, så hadde jeg brukt hvit sparkel på taket.
Det kan strøs litt "glitter" oppå sparkelen for den størkner helt.
Det er istapper å få kjøpt, eller disse kan lages av blank silicon som strekkes til rett tykkelse.

øyvind
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Erlend View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erlend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2010 at 21:29
Hei, takk for tips Smile Jeg prøver med hvit sparkel. Fallers pakke har en brun masse som må males og det virket unødig tungvint.
Mvh Erlend
Back to Top
Erlend View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erlend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 21:46
Hei, det kom et snøvær over anlegget like før jul. Deretter så kom innbyggerne endelig ut for å handle på julemarkedet. Hvit sparkel + glitter fungerte greit for de som vil prøve Smile

Mvh Erlend

Mvh Erlend
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 22:23

Kjempeflott juleanlegg det der. ClapClapClap

Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.