DIgitalisering av NMJ damplok type 26c |
Post Reply |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 august 2010 at 12:22 |
|
Jeg har fått en 26c-maskin fra NMJ i burdagsgave av min kone. Den er så vidt jeg skjønner forberedt for digitalstyring ved at den har en NEM-plugg. Jeg har bare så vidt startet med å digitalisere mine lok, og er ganske grønn på feltet. Derfor tenkte jeg at det sikkert finnes masse ekspertise på forumet om valg av dekoder og hvilke muligheter man har. Noen har sikkert allerede digitalisert en slik 26c-maskin også og har erfaring med det. Tips om en god dekoder generelt, og gjerne også med lyd, vil være kjærkomment.
(Endring 29.8.: byttet ut bilde med mitt eget, tatt av gaven.) Edited by ses - 29 august 2010 at 14:23 |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En litt kritisk kommentar til dette loket fra NMJ, er at det lå ikke ved noe informasjon i det hele tatt om digitalisering av loket. NMJ-katalogen sier heller ingen ting om slikt. I våre tider hvor DCC blir stadig mer utbredt, ikke minst kanskje blant det segmentet som kjøper produkter i denne prisklassen, ville jeg forvente informasjon om DCC-status og -muligheter.
|
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gratulerer med dagen, gaven og valg av kone
Digitalisering av Type 26 fra NMJ er problemfritt så vidt jeg har erfart.
Til FREMO treffet i Arendal tidligere i år, ble den nyinnkjøpte modellen digitalisert i løpet av 5 minutter. Hvis jeg husker korrekt ble det gjort på denne måten:
-Skru ut skruene på undersiden av tederen som holder bunnplaten fast til tendertanken.
-Tendertanken taes forsiktig opp og NEM-kontakten kommer tilsyne
-Blindpluggen vippes opp, min trengte litt hjelp med en liten skrutrekker
-Pluggen på dekoderen ble dyttet inn
-Kveil ledningene i en stor bue inne i tanken
-Skru på underdelen
-Prøv å endre addressen (da skal dekoderen reagere med litt lyd og motoren rykker litt) for kontroll av korrekt innstallering og kortslutting. Prøv at lyset foran kan skrues av og på, før den første majestetiske prøvekjøring
-Ferdig!
Litt ekstra:
-Jeg boret et ekstra hull i kobblingsstaget mellom lok og tender, så disse kom litt nærmere hverandre (men som igjen krever større kurveradier).
-Sjekk de tynne trådene som er strømopptak på tenderhjulene om de ligger inntil
OBS:
-Ikke skru løs kobblingsstaget mellom lok og tender fra loket. Da må hele loke demonteres for å få det på plass igjen (av erfaring).
-Ta en ekstra sjekk at du monterer pluggen på dekoderen riktig vei i kontakten
-Ledningene fra strømopptaket på tenderhjulene er svært tynn. Hvis den er i veien ved demonteringen, kan boggien skrues løs eller lodd ledningen midlertidig av
Dekodervalg:
Jeg dyttet inn en vanlig Zimo dekoder som lå i skuffen, som fungerte utmerket. Den er liten og har gode mulighter for fininnstilling av CV"er.
På sikt blir det sikkert en ESU med lyd. Det er nok plass til dekoder og høytaler i tenderen.
Jeg bytter alltid til størst mulig høytaler som det er plass til mht lydkvaliteten.
Mvh Asgeir
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Online Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Får bare stille meg sammen med gratulantene!!
Jeg har flere lok fra NMJ som jeg har digitalisert - også noen Type 26. Felles for alle NMJ-modeller (nesten), er at de er utrustet med Canon-klokkeankermotor. Dette er en motor som likner mye på Faulhaber og man må derfor ta samme hensyn ved valg av dekoder.
Min erfaring er også at Zimo stort sett er en dekoder som kan parametermessig, godt tilpasses NMJ-modeller. NMJ har fått Zimo til å defaultsette "sine" motorparametre i dekoderene. Dette gjøres ved å sette CV#8 = 47. Da settes alle motorparametre til et godt utgangspunkt for fintuning (for de som orker det). Dette gjør det hele ganske enkelt.
Jeg synes også at Lenz og Kühn er OK men jeg har problemer med ESU sine dekodere (LokPilot) og klokkeankermotorer. Dette gjelder også LokSound.
Det som er problemet på ESU, er saktekjøringsegenskapene. For enkelte lok jeg har prøvd, oppførte ESU-dekodere seg best når man slår av hele EMF-funksjonen. Aksepterer du at loket "rykker til" under start, er det greit med ESU og EMF - men jeg synes dette er for dårlig ytelse av dekodere i premiumsegmentet.
Så merkelig det enn kan høres, passer LokSound 2 bedre sammen med disse motorene enn LokSound 3.x - selv med siste tilgjengelige softwarerevisjon nedlastet. De NMJ-modeller jeg har med lyd, har derfor LokSound 2.
Har på det konkurrerende forum forsøkt å få tips til å løse dette "ESU + klokkeankermotor-problem". Postingen er til nå lest 118 ganger - men ingen har svart.
Kjører du "kombi" med DCC og analogt, så vil jeg derimot ikke anbefale Zimo. Disse trenger en del spenning (også analogt) før de virker. Reguleringsområdet som står til disposisjon blir derfor tilsvarende lite. Da synes jeg Kühn er bedre for "kombikjørere". Edited by Kjell H. - 28 august 2010 at 18:32 |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gratulerer med dagen som var, Svein, og flott presang, da!
Flott bilde også. Kjell H skriver at Zimo er best på motorstyring for dette loket. Men har ikke lyd. Er det noen som har prøvd en bruke en to-dekoderløsning? ESU-dekoderen står da kun for lyden, ev også noen andre funksjoner. Dekoderene bør ha forskjellige tosifrede adresser for å kunne programmere den enkelte dekoder, men en felles firesifret adresse -0422?- for kjøring. Slike løsninger er i alle fall i bruk med f.eks Sountraxx LC dekodere sammen med f.eks en Digitrax dekoder for motorstyring. |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei.
Men gutter da
Zimo har jo flere lyddekodere
Edited by jhh61no - 31 august 2010 at 23:15 |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja Zimo har dekodere med lyd, men NMJ på Strømmen har ikke kunnet levere høyttaler til dem. Zimo bruker 8 ohms høyttaler, mens det som finnes er ESU med100 ohm. Jeg har en Di6 med Zimo lyddekoder som låter dårlig grunnet feil høyttaler. Er det noen som vet hvor en 8 ohms høyttaler kan kjøpes?
|
||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
||
tynset
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Elfa selger små høyttalere med 8 ohms impedanse.
https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20107 |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om du ikke får tak i 8 ohms høytaler her i Norge, kan du jo sjekke amerikanske forhandlere som f.eks
Litchfield Station - de pleier å levere raskt. Der får du også passende "høytalerkasser" om du trenger det. Jarle, jeg hadde en anelse om at Zimo hadde lyddekodere. Noen som kjenner til hvordan man laster ned rett lyd i Zimodekodere til Norske damplok? Hvor finner man slik lyd. Ev hvilke utenlandske lok har tilnærmet riktig lyd? Og for de som kjenner meg, nei, jeg holder meg fortsatt til amerikansk diesel..... |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Online Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er tidligere foreslått å dele lyd og motorstyring mellom 2 dekodere.
Dette er etter min mening en langt dårligere løsning enn å akseptere enten å bruke ESU LokSound med utkoblet EMF eller at loket rykker litt til ved igangsetting.
Årsaken er at en avansert lyddekoder i dag, kjenner av strøm og spenning til motoren. Disse parametre brukes av en lyddekoder for å velge mellom inntil 3 oppsett av lydfiler. Det er ikke så realistisk å høre samme "tøff-tøff-lyden" uansett om loket aksellerer (belastet), kjører med "normalt" pådrag eller bare ruller nedoverbakke. Dette har ESU i sine dekodere nå.
Jeg vet ikke om Zimo har kommet like langt? Når man deler lyden på 2 dekodere som foreslått, kan man likegodt kjøpe en enkel lydgenerator (à la Märklin) for å få "tøff-tøff-lyd"?
Andre finesser man går glipp av, er kondensblåsing og løsning av bremser før loket begynner å bevege seg. Dette er en forsinkelse som kan programere inn i LokSound (før loket begynner å bevege seg) og som vanskelig lar seg realisere med 2 dekodere.
Ellers en liten kommentar til høyttalerimpedans.
Dersom Zimo er beregnet for høyttalere med 8 ohm impedans, er det ikke noe i veien for å bruke høyttalere med > impedans. - Som regel blir bare lyden svakere.
Det er mer problematisk å bruke lavere impedans enn det som dekoderen er beregnet for. Det kan overbelaste sluttrinnet i forsterkeren (samt skape forvregning av lyden).
Man kan lett få tak i rimelige, små høyttalere om man kjøper billige headset og tar ut høyttalerene.
De bruker ofte å ha en impedans på mellom 8 og 50 ohm. Jeg har funnet egnede høyttalere til dette bruk i "10- kroners- tilbudskassen på supermarkedet".
Jeg glemte å si at lyd i damplok - uten at denne gjøres vinkelsynkron - eller i det minste synkron, låter etter min mening, bare dumt! Jeg mener at det er et "must" på alle stanglok (som damplok) at lyden gjøres vinkelsynkron når man først tar den kostnaden og arbeidet. Dette er mulig ved å bygge inn en enkel sensor. Edited by Kjell H. - 01 september 2010 at 13:41 |
||
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Off topic: Herlig bilde, Svein |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for alle svarene. Og bare fortsett å drøfte dette, for slikt har sikkert nytte for mange flere enn meg, kara.....
|
||
Svein S
|
||
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott bilde og nydelig modell. Du er virkelig heldig som får slike presanger av din kone, ikke alle gjør det.
Har selv noen NMJ type 31. Mener at disse har samme motor som type 26. NMJ monterte ESU Loksound 3.5 lyddekoder i disse lokene. Ifølge dokumentasjonen fra ESU er denne type dekoder egnet for Faulhaber type motorer. Loksound 3.5 kontrollerer motoren gjennom 32kHz. Har selv erfart at noen av mine Faulhaber motorer gir noe lyd ved veldig lav hastighet. Hos meg er det ingen lyder fra Canon motorene (type 26 og 31).
Saktekjøre egenskapene på mine type 31 er mer enn tilfredstillende for meg. For å kjøre 10 cm brukte lokene ca 35 sekunder!!!
Dette var på trinn 1 på Digitrax DT400 håndkontroller, som har 128 kjøretrinn.
Jeg er ingen spesialist på DCC, men klarer meg til "hverdags"
|
||
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hviken bane er dette da? Trudde alle viaduktene i Tre hadde blitt til pinneved nå jeg...
Slutter meg til Terje. Fint bilde av et fint lok.
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg lurer på om den viadukten har vært langeveisfarende, lurer på om jeg har sett den på Gardermoen en gang seint på høsten.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Online Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det problem jeg erfarer med noen klokkeankermotorer og ESU-dekodere, er at loket "rykker til" under start. (Som om Kp eller forsterkningsfaktor, er for høyt stillt). Det har ikke noe med andre saktekjøringsegenskaper som min. fart å gjøre, ei heller at PRFen til ESU er uegnet for klokkeankermotorer.
Har sett noe av den samme tendensen med Digitrax. Der er dette mulig å tune bort.
Jeg er sikkert pirkete, men foretrekker/forventer en mykere igangsettning for alle motortyper av en dekoder i premiumsegmentet. Edited by Kjell H. - 02 september 2010 at 16:50 |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mjo, men i modell har slike ting en tendens til å leve videre! |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
""Ironi"" Tore! Den viadukte Svein Sando har bygget er fra rørosbanen. Nermere bestemt Drøyaviadukten. har selv hadd den i øyensyn her i Trondheim. Flott håndtverk fra en erfaren bygger!
Trudde at svein skulle komme med noen morsom forklaring av at denne sporbiten har hvert på flere private baner de siste årene. Flyttet med noen månders mellomromm.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |