MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bm69, Skd 224, Stortysker mm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bm69, Skd 224, Stortysker mm

 Post Reply Post Reply
Author
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bm69, Skd 224, Stortysker mm
    Posted: 14 juli 2012 at 19:59

Dette er mitt første innlegg her så om det er gjort feil så er det derfor...

 
 
Spørsmål er om noen har hørt noe om når Bm69, Skd 224, Trix Stortysker. kan ventes i butikkene??
 
 
Jeg sendte mailer med Trix/Maerklin og fikk til svar at produksjon av stortysker skulle skje i juni..
 
Men så er jo det store spørsmål vdr NMJ som er like tette som ei badehette og ikke sier om ting kommr på vår sommer eller høst dette gir meg vansker med og spare opp til tingene.. For hadde man vist at ok det kommer ikke tidligst sen høst er det greit men så kansje man kjøper noe annet også går det 3 uker også kommer det man egentlig vil ha..
 
 
Trix sa også at El 10 ikke ville bli laget før neste år noe jeg syntes er rart siden den er presentert som nyhet for 2012..
 
 
Håper noen har noe info eller har hatt ett øre litt på strå ett sted..
 
 
Mvh Frode S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2012 at 20:10
Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves (slev om Bm69 kanske er et eksempel på det motsatte). Jeg har bestillt min Stortysker - http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=1774 - og regner med at den kommer mot slutten av sommeren fra en anerkjent storserieprodusent.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2012 at 20:27
Ja har reservert og skal ha 69.01 i gammel design og 224 i gammel design så får jeg ikke bestemt meg om jeg skal ha stortysker siden jeg kjører Norsk materiell og stortysker er jo ikke ekte norsk damplok men det er en god erstatter for disse dyre superline som ikke passer en uføretrygdet og da har man hvertfall ett damplok i samlingen...
 
 
Og kommer det 69 D vil jeg kjøpe det men jeg syntes det er best og ha ulike lok kan ikke ta meg råd til alle design varianter desværre men har kjøpt nydeign og gamel design El 16 og har Di4 samt Di 6 og El 17 da jeg har en enorm tiltrekkning til "Spissnese" lok slik at man bare måtte ha dem og har begrenset meg til NSB materiell derfor er Flåmsbana utelukket enn så lenge siden dette ikke er ett ekte NSB design men Flåm utvikling sitt design..
 
 
 
Men man får se hva tiden viser..
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2012 at 21:31
Hei, jeg snakket med Moe jr. på Strømmen om BM69 senest på fredag og da var siste status at siste prøve var på vei inn til godkjenning før masseproduksjonen startet så at vi får se BM69 iløpet av 2012 har jeg stor tro på. SKD224 derimot vet jeg mindre om, men jeg holder ikke pusten til den kommer for å si det sånn.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2012 at 21:52
Originally posted by fskogst fskogst wrote:

så får jeg ikke bestemt meg om jeg skal ha stortysker siden jeg kjører Norsk materiell og stortysker er jo ikke ekte norsk damplok men det er en god erstatter for disse dyre superline som ikke passer en uføretrygdet og da har man hvertfall ett damplok i samlingen...
 
Vel er ikke stortyskeren norskkonstruert, men noen av dem gikk jo i over tjue år på norske spor, så jeg synes nå den er godt nok naturalisert nordmann til å fortjene en plass i en norsk samling. Og av flere av de klassiske norske damplokomototivseriene var jo enkeltlokomotiver produsert i utlandet. Av type 26 flere (inkludert et av Superlineforbildene) i Sveits og av type 32 hos amerikanske Baldwin.
 
Og hverken Di4, Di6 eller El17 som du har i samlingen din er norskbygd. Og Di3 som for mange, meg inkludert, er det klassiske NORSKE lokomotivet kan vel knappest kalles spesialkonstruert for Norge en gang.
 
Så en stortysker bør du skaffe deg. Den gikk mye lenger på norske spor enn Di6!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2012 at 21:53
El 10 ble utsatt da det var for mange på lager ute hos forhandlerne av Märklin utgaven.
 
Etter det jeg har hørt kommer 224 i løpet av høsten, som skrevet ovenfor så kommer det en ny prøve på 69 settet, før man godkjenner modellen, er vist ett par justeringer på modellen.
 
Mvh
Svein
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2012 at 21:55
Originally posted by Svein Svein wrote:

El 10 ble utsatt da det var for mange på lager ute hos forhandlerne av Märklin utgaven.
 
 
Det som ble kunngjort som nyhet fra Märklin, og som har blitt trukket, var El10 i grønn utgave: den samme farven som Märklin og Trix lanserte (med forskjellig driftsnummer) for et par år siden. Men det spekuleres i fagpressen om El10 kan komme senere, men i annen fargesetting. Det har vel også blitt antydet fra importøren.


Edited by Øyvind Erik - 14 juli 2012 at 21:57
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2012 at 22:07
Hvem er importøren
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 00:16
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by fskogst fskogst wrote:

så får jeg ikke bestemt meg om jeg skal ha stortysker siden jeg kjører Norsk materiell og stortysker er jo ikke ekte norsk damplok men det er en god erstatter for disse dyre superline som ikke passer en uføretrygdet og da har man hvertfall ett damplok i samlingen...
 
Vel er ikke stortyskeren norskkonstruert, men noen av dem gikk jo i over tjue år på norske spor, så jeg synes nå den er godt nok naturalisert nordmann til å fortjene en plass i en norsk samling. Og av flere av de klassiske norske damplokomototivseriene var jo enkeltlokomotiver produsert i utlandet. Av type 26 flere (inkludert et av Superlineforbildene) i Sveits og av type 32 hos amerikanske Baldwin.
 
Og hverken Di4, Di6 eller El17 som du har i samlingen din er norskbygd. Og Di3 som for mange, meg inkludert, er det klassiske NORSKE lokomotivet kan vel knappest kalles spesialkonstruert for Norge en gang.
 
Så en stortysker bør du skaffe deg. Den gikk mye lenger på norske spor enn Di6!

Jeg er enig i konklusjonen din, men begrunnelsen din for hvorfor type 63 er like norsk som de andre lokene du nevner opp, er vel ikke helt vanntett. Frode har et poeng med at den er ikke ekte norsk i den forstand at dette var ikke loktype NSB bestlte og stod bak, men en type som man ble pådyttet av okkupasjonsmakten. Flere av dem var også brukte lok, men noen ble faktisk levert som nye direkte til Norge. Damplokene av type 26 og 32 var delvis produsert i Norge, delvis i utlandet, men konstruksjonen var NSBs maskinavdeling sterkt involvert i, selv om de tre første 26-lokene (215-217) ble bygget hos SLM. Di 3 derimot, var en loktype NSB delte med mange forvaltninger og ble mer tilbudt NSB enn vanlig var for damplokene.

Slik sett kan man kanskje stille opp følge rangering av hvor norsk et lok kan sies å være. Det mest norske først, ekesempler i parentes:
  1. Konstruert i Norge og bygget i Norge (El 14, type 21ab)
  2. Konstruert i Norge og bygget i utlandet. (Type 21c)
  3. Konstruert i utlandet og bygget i Norge. (Usikker på om slike finnes?)
  4. Konstruert i utlandet, men med norsk innflytelse, og bygget i utlandet for norsk selskap. (Type 26a)
  5. Konstruert og bygget i utlandet, men levert som nye til Norge. (Di 3)
  6. Konstruert og bygget i utlandet, og ble kjøpt brukt. (Type 25e, MZ)
  7. Konstruert og bygget i utlandet, kom til Norge som påtvunget, delvis som nye. (Type 63a)
  8. Konstruert og bygget i utlandet, kom til Norge som påtvunget, godt brukte (Type 61a)

Rekkefølgen på noen av kategoriene kan sikkert diskuteres.

Stortyskeren hører faktisk til kategori 7. Det som imidlertid gjør loktypen som selvskreven i en samling av norske MJ-lok, er antallet lok (74), driftstid ca 20 år, geografisk utbredelse og betydningen lokene hadde særlig de første etterkrigsårene. NSB hadde ikke klart de første etterkrigsårene så bra man tross alt gjorde hadde det ikke vært for disse kraftige og nesten helt nye lokene. Noen mindre forbedringer måtte riktignok gjøres på dem siden dette var krigsproduksjon der det var spart på både det ene og det andre.

Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 01:03

Originally posted by ses ses wrote:

3. Konstruert i utlandet og bygget i Norge. (Usikker på om slike finnes?)

El 16 kommer ikke så langt unna denne kategorien: En svensk konstruksjon (Rc4 med noen modifikasjoner) bygget delvis i Sverige og delvis i Norge.

Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 09:34
Originally posted by Svein Svein wrote:

Hvem er importøren
Trix/ Märklin er Amundsen
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 11:34
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

3. Konstruert i utlandet og bygget i Norge. (Usikker på om slike finnes?)

El 16 kommer ikke så langt unna denne kategorien: En svensk konstruksjon (Rc4 med noen modifikasjoner) bygget delvis i Sverige og delvis i Norge.

 
El18 ble montert på Strømmen. Selv om det er svetisk konstruksjon så har likevell NSB gjort noen forandringer.
A matter of life and death
Back to Top
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 12:04
Ja jeg tenker ikke på om de ikke er bygget i Norge men heller at de er levert til NSB.. Jeg har til nå kun hatt NSB design men man får se hvor lenge dette varer... Jeg lurer på og skeie litt ut der også men er ikke lett og bestemme seg det vet vel dere som har noen år på baken som Mj folk. Ofte er det ikke spørsmål om man skal ha eller ikke men heller det om man har råd..
 
 
Når jeg bestilte mitt startsett i des 2011 så skulle jeg KUN ha gammel design men det skar seg fort da både grønn Di3 og flere Nydesign lok komm i samlingen som nå teller 8 lok og 12 godsvogner samt 30 person vogner og det må jeg si meg meget fornøyd med selv om man alderig blir ferdig en samling blir alderig komplet hva typer og design angår jeg har ikek brydd meg så mye om og ha eksempel el 13 i alle varianter av design og hvertfall ikke alle nr varianter. Men føler meg mest glad i lik med former alså spissneser og rundneser..
 
 
 
Mvh Frode S
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 17:12
Amundsen er ikke importør, alle forhandlere kan kjøpe trix/Märklin rett fra fabrikken.
At Amundsen lager noen egne modeller fra Märklin/Trix hvor han må kjøpe ett vis antall modeller.
Slik som Di3 nydesign, kun for Amundsen Hobby.
 
Brio Norge var importør før.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 23:28
Originally posted by Svein Svein wrote:

Amundsen er ikke importør, alle forhandlere kan kjøpe trix/Märklin rett fra fabrikken.
At Amundsen lager noen egne modeller fra Märklin/Trix hvor han må kjøpe ett vis antall modeller.
Slik som Di3 nydesign, kun for Amundsen Hobby.
 
Brio Norge var importør før.
 
500 eks av hver variant/nr. NMJ har solgt noen av disse Di3. Vet ikke om andre Mjbutikker i Norge har gjort de. Mjhobby i Stockholm fikk laget egen variant av Rc loket fra Maerklin som de solgte på samme måte med Amundsen og Di3/El18.
 
 
A matter of life and death
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2012 at 00:55
Svein, hva med di2 da? ble ikke den designet i norge og produsert her?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2012 at 02:48
Originally posted by Stian Stian wrote:

Svein, hva med di2 da? ble ikke den designet i norge og produsert her?
De første kom vel fra MAK i Kiel?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2012 at 09:04
Det var bare et raskt forsøk på å sette opp hvor mange varianter av forholdet mellom baneselskap og produsent man kan tenke seg, og flere finnes sikkert, samt mellomposisjoner.
Jeg gav noen eksempler på hva jeg i farten tenkte kunne passe til kategoriene. Listen er på ingen måte komplett og jeg har ikke gjort noe forsøk på å plassere alle norske loktyper på den. Hvilke lok som kom med var de jeg først kom på.
Di 2 var ikke en av disse. Men Eikas svar er vel riktig slik at typen starten startet som en i kategori 5, dvs. omtrent som Di 3, men ble senere produsert i Norge, og delvis modifisert også her, så dermed havner de senere lokene i typen i kategori 3 og 4, eller noe midt i mellom.
Svein S
Back to Top
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2012 at 19:44
DI2 ble bygget på Thune mek verksted, jeg praktiserte der i 1963 og da var det flere som ble bygd der! Var dessverre ikke så interessert da at jeg noterte serienummerne. pS, er ute etter en slik H0 modell!


Edited by olaimset - 20 oktober 2012 at 19:46
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2012 at 13:20
Originally posted by olaimset olaimset wrote:

DI2 ble bygget på Thune mek verksted, jeg praktiserte der i 1963 og da var det flere som ble bygd der! Var dessverre ikke så interessert da at jeg noterte serienummerne. pS, er ute etter en slik H0 modell!

di2 ble produsert i 3 varianter. Den du så på Thune var nok den siste varianten da den første vel var tysk og den andre kun bestod av 2 eksemplarer selv om den var litt mer norsk. Det mest synlige på disse var førerhytta.
I modell er alle tre typer laget. Svenske Hobby-Teknik lagde MAK'en på 80-tallet og NMJ har laget de to andre i senere tid. Alle ble laget som byggesett basert på understell fra Fleichmann, Roco eller märklin. Heljan har en modell av en svensk variant med 4 akseler hvor lokkåpen enkelt bør kunne modifiseres til en norsk MAK..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 10:27
Tråden "Tegninger", 7 juni 2012, under HO 2-skinne inneholder ganske mye info om Di2 for de som måtte være på jakt etter dette.
Når det gjelder leveringstidspunkter så ta en titt i NJK's materielldatabase
mvh
Bjørn
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,108 seconds.