Endestykke B96 |
Post Reply |
Author | |
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 desember 2007 at 20:49 |
Hei. Er en nybegynner som vil prøve å lage FREModuler. Jeg Har fått tak på sporplaner fra mitt hjem sted Mysen og Eidsberg stasjon som jeg tenkte å lage først siden det blir ca åtte moduler og en stund til jeg blir ferdig Men jeg har ett par problem jeg håper å få svar på: Hvor får man tak på Tegninger på stasjonsbygninger for å lage de i korrekt skala og gjerne bilder? Også har jeg printet ut tegning påB96 og tegnet opp alt for utskjæring uten om der det står R 547,5 KREISMITTELPUNKT BEI X=577 UND Y=300 og skjønte ikke helt det der. Matte er ikke min sterkeste side Har skjært ut endestykker av flatlandsmodulene å det gikk fint
Håper jeg får noe svar. På forhånd: Takk til alle som svarer!
|
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kreismittelpunkt er senterpunktet for kurveradien det. Det ligger faktisk utenfor selve endestykket.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder tegninger, så kan jeg anbefale noen hefter/bøker som ble laget av NSB Arkitektkontoret 80 og 90 tallet. De heter "Bygningsregistering" og har (ofte dårlige) foto, men ok tagninger med målestokk av alle stasjoner, godshus og andre bygninger av en viss størrelse. De er gitt ut for de fleste banestrekninger. Det finnes ikke mange eks i landet, men mitt lokalbibliotek fikk lånt inn til meg fra nasjonalbiblioteket i Mo. Når det gjelder foto vil jeg anbefale NJK sin stasjonsdatabase:
eller tilsvarende på jernbane.net
Lykke til med arbeidet
John
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Thomas,
Den angivelsen tok det en stund før jeg skjønte også. Men det betyr bare at sentrum på kurven for øverste del av endestykket ligger plassert på et punkt som er 577 mm til høyre for nullpunktet (origo), og 300 mm under (det står et minustegn foran 300). Radiusen på denne kurven er da 547.5 mm. Nullpunktet er nederste venstre hjørne på endestykket (0, 0) slik det er tegnet.
Jeg vil foreslå at du lager en papp-mal for endestykket tilsvarende tegningen, slik at det er lett å tegne opp på finerplata. Lag små huller der hvor bolt-hullene skal være slik at du også får de plassert riktig, og et stort hull for den "ovale" utsparingen i nedre del av endestykket.
I forhold til modulplanene dine høre jo det spenstig ut. Jeg vil dog anbefale at du først bygger en strekningsmodul eller to for å få litt erfaring med å bygge modulkasser. Det er fort gjort å gjøre små feil på kassene til en stasjon, så det er bedre å prøve seg på enkelmoduler først. En del av disse problemene er beskrevet på FREMO-Norge sidene på http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=16 .
Lykke til med planlegging og bygging, og vær ikke redd for å spørre.
Hilsen Halvor
|
|
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Driver å lager meg en modul nå med en 4 porters verksted hall nå som jeg tenkte å prøve meg fram litt med diverse isopor som jeg skal lage litt steinrøsyer og div. beplantning på først for å se åssen det blir Tusen takk for svar på mine spørsmål!! |
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |