Fremo stasjon |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Grønd
Fremo og MjF medlem Joined: 05 mai 2006 Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det. Lengden er 3,5 meter.
|
|
Grønd
Fremo og MjF medlem Joined: 05 mai 2006 Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Er ikke noe galt men minnene dine..
Fikk lyst til å lage min versjon av Skreia, nå som kommunen har "laget" sin for å si det slik.
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vil Hornby`s penser / veksler skape problemer. http://www.hornby.com/track-91/r-hand-point-r8073/product.html Edited by admin - 28 juni 2007 at 06:53 |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den der vil nok få problemer på treff... Den har en radie på knappe 44 centimeter, hvilket ikke engang er halvparten av anbefalt minsteradie, og i slike veksler vil det nok kunne være en del rullende materiell som får problemer.
eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva slags materiel vil få problemer, lange godstog, 6 aksla lok, lange persontog?
Edited by vetle1 - 28 juni 2007 at 11:37 |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjøremateriell av det dyrere slaget (NMJ superline,Brimalm etc..)...disse modellene er ikke veldig gla´ i kjøre radier som er krappere en 55-60 cm
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dessuten ser den vekselen der litt ut som "oce 100" uten at jeg kjenner Hornbys skinnesystem så god. Og mer og mer av materiellet som brukes på fremo-treff begynner vel nå å bli utrustet med RP-25 hjul med små flenser som ikke bestandig trives like godt i sporkryssene på slike veksler.
eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er "oce 100".
originally posted by eika RP-25 hjul med små flenser som ikke bestandig trives like godt i sporkryssene på slike veksler. rp-25 hjul med små flenser hva er det? Edited by vetle1 - 28 juni 2007 at 14:35 |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rp-25 hjul er såkalte "fine scale" hjul dvs. hjul som er eksakt eller nær opptil det skalamessig.....hjulene som er på for eksempel roco eller marklin er det vi kaller "pizza-kuttere"...de har for stor hjulflens i forhold til skala........
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er dagens trykkfeil for code-100
Skinnecode benyttes for å beskrive høyden på skinnestrengen i prosent. Code 100, eller 100% er 2,54 milimeter om ikke jeg husker helt feil. På FREMOduler anbefales brukt code 75 eller 83 fordi de gir et mer korrekt utseende.
RP25 er en amerikansk bestemmelse for utformingen av hjul til modelljernbanen. Den beskriver hvilket utseende et hjul skal ha for å rulle optimalt uten avsporingsproblemer, og med mest mulig forbilderiktig utseende. Flensen er styrekanten på innsiden av hjulene som hindrer hjulene i å gå av sporet. På gamle modeller (og vel fortsatt på en del märklin/eldre lima i dag?) så var flensene meget store for å være sikker på at vogner skulle holde seg på sporet. Imidlertid så de ikke særlig pene ut (har bl.a. fått tilnavnet "pizzakutter") og det kom etter hvert en europeisk norm (NEM) som beskrev hvordan europeere mente hjulene burde se ut, og da en amerikansk en (RP nummer 25). De fleste europeiske produsentene i dag følger NEM normen, mens da amerikanske følger RP normen. På grunn av at utseendet på de amerikanske hjulene er ennå bedre enn de europeiske er det imidlertid fler og fler europeere og som velger RP-25 hjul for utseendets skyld. Dette betinger dog at man er litt mer nøyaktig med sporleggingen enn hva som var nødvendig med de gamle hjulene.
eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
RaA
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hoppsann.
Code 100, 83 eller 75 står for antallet 1000dels fraksjoner av en tomme på 25,4 mm. Ganske riktig blir da code 100 akkurat 2,54 mm i skinnehøyde.
Code 75 blir da 1,905 mm høy og kode 83 blir 2,108.
Det sagt så blir alt mindre enn tiendeler etter komma ganske uintressant når en finner frem skyvelæra for å måle hvilken skinne en har i lanken.
|
|
mvh Ragnar
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vil disse loka og vognene klare seg gjenom denne pensen / vekselen ( ikke alle samtidig) :di 3, el 14, el 16, el 18, di 2, di 5, di 7, di 8, el 13, di 4, el 17 med b3, b5, b7 eller teak vogner.
http://www.hornby.com/track-91/r-hand-point-r8073/product.html
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror ikke noen av de modellene du lister opp vil ha noe særlig problem med å klare den vekselen. På et FREMO-modulanlegg er den som sagt uegnet, men hvis du er desperat etter å spare litt plass eller noen få kroner hjemme, og lar det gå på bekostning av utseendet, så vil du nok få materiellet du nevner til å kjøre gjennom der ja.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var bra.
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Med en radius på 438mm kan du kjøre nesten hva som helst gjennom den.
MVH,
Tom
|
|
Steinar J
Fremo og MjF medlem Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 34 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare som en opplysning: Minste kurveradius på en Fremodul er 1000mm.
Skinnestørrelser er code 75 eller code 83.
Steinar Jeppestøl
|
|
SJ
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan man bruke de peco pensene / vekslene sammen med hornby skinner.
jeg har hørt at man ikke bør blande, i det tilfellet kansje denne virker med superline modeller.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
En ting er høyden på skinnestrengene, for å unngå problemer er det enklest å bruke samme kode (høyde) på alle skinnene på en modul (eller på et anlegg for den saks skyld).
En annen ting er bredden på skinnestrengene, oftest vil de være forskjellige fra merke til merke, og kode til kode. Det har kanskje ingen praktisk eller teknisk betydning, men kan bety noe for det visuelle inntrykket.
Nå kjenner jeg ikke dagens Hornby-skinner så godt, men det jeg har sett i butikker gir et veldig "leketøysaktig" inntrykk.
Hilsen Halvor
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
morten.h skrev: "
Rp-25 hjul er såkalte "fine scale" hjul dvs. hjul som er eksakt eller nær opptil det skalamessig."
Det er vel ikke akkurat riktig. RP-25-hjulene er nesten dobbelt så breie som forbildet og flensene er dobbelt så dype som forbildet. Derimot finnes det standarder som er tett opp til forbildet i skalatrohet. NMRAs Proto87-standard er en slik. NMRA, den amerikanske modelljernbaneorganisasjonen, har en rekke standarder. S-4.2 (som er nærmere beskrevet i RP25) er standard-standarden. Hjulvidden er 2,7mm, flensdybden 0,7mm, flenstykkelsen 1,0 mm. S-4.1 Fine Scale har de tilsvarende målene 2,2 - 0,6 - 0,6 S-4.1 Proto87 har målene 1,63-1,75 - 0,3 - 0,3 Forbildet har 1,6 - 0,3 - 0,3. Altså er Proto87 eksakt skalatro. NEM 311 har 2,8 - 1,2 - 07-0,9, altså 0,5mm dypere flens enn RP25/S-4.2 NEM 311.1 har 2,8 - 0,6 - 0,7, altså tett opp til RP25/S-4.2 Sammenlignet med forbildet er rekkefølgen på de nevnte denne, regnet fra den mest eksakte til den minst eksakte: Proto87, Fine Scale, S-4.2, NEM 311.1, NEM 311. Så må det også sies at det må være et match mellom hjulstandard og skinnestandard. Det som er kritisk i så måte er utformingen av sporvekslenes skinnekryss og ledeskinner. Her er noen linker til de nevnte standardene: NMRA Standards NEM standarder |
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |