Bjørnlia bygges om |
Post Reply |
Author | |
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 september 2008 at 21:07 |
...igjen.
Det skjer endringer på Bjørnlia stasjon igjen. Det er vel en av gledene med ikke å bygge etter et konkret forbilde, kanskje? "Årets endringer" synes på tegningene under: Før: Etter: I tillegg er det en del arbeider som skal utføres på det elektriske opplegget. På min hjemmeside vil jeg i tiden fremover legge ut rapport fra arbeidets gang. Stasjonen er påmeldt til årets Gardermotreff, så jeg er nødt til holde jevn fremdrift... Ombyggingsarbeidet startet 17. september. |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende med mer industri/godskunder.
Bortsett fra at du sanerer stallområdet, ... :
Stikksporet mot høyre i spor 1 fjernes, og det midterste stikksporet ut fra spor 4 forkortes(?). Hvorfor?
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stikksporet i spor 1 ble anlagt for noen år siden for å gå til svingskiva. Stikksporet ut fra "spor 4" var opprinnelig tenkt som spor for skiftetraktor, ikke for godsvogner. Jeg skal plassere en skiftetraktorstall der, da har jeg ikke behov for å ha sporet så langt. |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg vet ikke om du er interessert i innspill på sporplanen, særlig ikke fra en forbildefantast kanskje.
Men var det ikke en ide å beholde stikksporet fra spor 1 og heller forlenge det slik at det kanskje hadde plass til et motorvognsett som kan låses inn bak en sporsperre?
Det finnes flere eksempler på slike løsninger i 1:1 bare her på Jærbanen.
Egersund, Bryne og Sandnes har slike stikkspor.
|
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, innspill mottas med takk.
Det var jo ingen dum idé heller... Men, jeg har også en annen grunn til å fjerne vekselen. Den treffer ikke helt med geometrien, så jeg har observert flere tilfeller med avsporinger i området etter at vekselen kom inn, særlig fra lette løpeaksler |
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
I kveld startet jeg å lage industribygningen (meieri) som blir stående der svingskiven var tidligere. Jeg har en god stabel med 3 mm plastplater som er ypperlige til å lage en røff betongrampe av.
Oppå rampen skal det stå en lagerbygning, denne igjen skal stå inntil selve meieribygningen, som jeg bare har plass til én vegg av på modulen. Til vegger på lagerbygningen skal jeg bruke "metal siding" plater fra Evergreen, taket kommer fra Kibri. Tror dette blir en kjapp bygning å scratchbygge. Nå får bunnkonstruksjonen tørke til i morgen, så må den sparkles og pusses. Edit: Tyrkkleif Edited by Bjørn R Larsen - 22 september 2008 at 22:54 |
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Ombyggingen skrider frem.
Siden en modelljernbane skal kopiere virkeligheten, finner jeg det på tide å senke veistandarden også på Bjørnlia. I dette tilfellet er det snakk om at veibredden reduseres og at asfaltdekket blir erstattet av grus... Her er grusdekket lagt på plass, om litt blir siste rest av asfalten dekket av grass. Edit: Trykkfeil Edited by Bjørn R Larsen - 29 september 2008 at 21:48 |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Knallbra! Moro å følge med på fremdriften
|
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fra siste bildet ditt...:
Det ser ut som at stikksporet fra "spor 1" blir liggende fortsatt - men at du fjerner vekselen. Stemmer det? Det kan jo være interessant å sette et "museumsobjekt" der; eller rett å slett bruke det som programmeringsspor
|
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, stikksporet forsvant sammen med vekselen i løpet av gårsdagen. Men jeg plukket stikksporet forsiktig opp slik at merkene etter svillene fortsatt synes. Så ble området dekket med litt ballast samt grasstuster og litt grønt. Slik ser det ut akkurat nå: Jeg holder på med å male en del sviller som skal ligge igjen i området. |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
det ble sykt rått!!!!! tror det er noen av de vakreste modulene jeg har sett!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
speedbird
Nykommer Joined: 20 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Dette er jo kjempebra. Kom gjerne med noen tips om hvilke farger og hvilke teknikker du benytter for å male ballast og skinner/sviller.
-speedbird-
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det burde jo vært noe for MJwikien å legge inn slike tips og triks, for da er de lett gjenfinnbare. |
|
Svein S
|
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har valgt å male skinner med Humbrol 62, en ganske lys rustfarge som gjenspeiler spor som ikke er så mye i bruk. Svillene males med en palett bestående av sort, rust, lysgrå og et par brunfarger, (Humbrolfarger). Fargen tynnes noe med terpentin. Ikke bland alt sammen, men "bland på penselen". Sørg for at ikke alle sviller får lik farge. Svillene males først, deretter skinnene og tilslutt (når malingen er helt tørr) legges ballasten. I beste gjenbruksånd ligger brukte skinner og sviller stablet... Ballasten er forresten naturfarget |
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
I utgangspunktet er jeg enig med deg, Svein. Men MJwikien har et format for innlegging av artikler som jeg sant å si ikke har giddet å sette meg inn i. Derfor har mine bidrag til wikien så langt bare bestått i redigering og tillegg i allerede eksisterende artikler |
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Knapt én uke igjen til treffet. Selve ombyggingene av stasjonen er så godt som som ferdige, men jeg har også kommet over endel elektriske feil som måtte rettes.
Bjørnlia er en (i FREMO-sammenheng) forholdsvis gammel stasjon, den hadde sin første opptreden på MJFs høstmesse i 2001. Rettes måtte også KL-masten som stod ved ytre stasjonsveksel. Her var den ene (av to) utliggere borte. Dette skjedde forresten så langt tilbake som høsten 2006, i Alsfeld, hvor et godstog fra Danmark kom inn med overhøy last. De 3-4 første stolpene greide påkjenningen fordi de har enkle utliggere som tåler adskillig mer. Men denne stolpen måtte gi tapt. Her plantes en ny stolpe... |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn
Flot, Flot.
Iøvrigt morsomt at disse Fremo træf bliver en slags deadline, ikke bare for dem på Bryn, men også for mange af os andre.
Vi ses
Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Så var treffet over, og det meste av ombyggingsarbeidet ble faktisk ferdig i tide. Kun skiftetraktorstallen så litt halvferdig ut, uten porter og vinduer. Her er Bjørnlia meieri: Litt tomt på lasterampen ennå, og ingen biler på parkeringsplassen ved siden av... |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig! Morsomt at du har fått på plass en liten bedrift på stasjonen.
|
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
En FREMO-modul er omtrent som et hvilket som helst MJ-anlegg, den blir aldri helt ferdig...
Nyeste tilskuddet til Bjørnlia stasjon blir 2 stk Steinar&Steinar vannstendere, fra Togbutikken http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=673
Her er den første, smussing (og utplassering) gjenstår:
Disse skal være på plass til høstens Gardermoen-treff.
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig!
Det mangler muligens en liten lem foran "krana" her. Edited by Mr Bridger - 29 september 2009 at 13:24 |
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal montere opp en skinne som stopper. Lenken er festet til betongplattformen, og bør egentlig være tilstrekkelig for å sikre stenderen fra å svinge i vinden. Noen som vet om det ble brukt en skinne/bjelke til å sikre stenderen (slik bildet til Tore viser) også når vannstenderen ble benyttet til påfylling både til høyre og venstre? Det blir jo litt mer komplisert å svinge stenderen helt rundt for å betjene sporet på "den andre siden". |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |