Neslandsvatn Stasjon |
Post Reply |
Author | |
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 april 2010 at 22:23 |
Denne kommer tilbake!
Bildet er tatt med mobilen. Edited by eibro - 20 april 2010 at 22:34 |
|
Eirik
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra! Men jeg har alltid lurt på hvorfor i all verden det har blitt brukt høyre-veksler på høyresiden der, og ikke venstreveksler slik det "burde" ha vært??
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan jeg desverre ikke svare på Tore.
Edited by eibro - 21 april 2010 at 17:03 |
|
Eirik
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi har prøvd den "beryktede" engelskmannen, og funnet ut følgende:
-Standard vogner med NEM hjul og standard vekt (G4,His) fungerer. -Alt av Boggivogner fungerer. -Vogner med ekte RP-25 fungerer. -Trådkobel varierer fra vogn til vogn. -Vogner med FREMO standard vekt "fungerer" greit. -Vogner med ned dreid flens, fungerer IKKE!!! På treff vil stasjonen ankomme med vekt og RP-25 mal. For og sjekke vognene som sporer av i engelskmannen, for å sjekke om det er vekselen eller vognene som er feilen. |
|
Eirik
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den siste påstanden virker noe vel "omfattende". Du har vel ikke grunnlag for å si mer enn at de vognene dere har prøvd som har neddreid flens ikke fungerer. Det må i tilfelle bero på at neddreiingen ikke er gjort i samsvar med enten RP 25 eller NEM, siden hjul med de profilen ellers rapporteres å fungere.
|
|
Svein S
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sant Svein. De vognene vi har prøv med har gått på treff før uten problemer med neddreide hjul. Men igjennom engelskmannen var det de eneste vognene som sporet av når vognene stod midt inne i en togstamme.
|
|
Eirik
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er flensen godt avrundet og er back-to-back-målene korrekte?
|
|
Svein S
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Back-to-back målet er helt riktig og flensene er godt avrundet.
Men vi skal sjekke med noen andre vogner som også har neddreide hjul. |
|
Eirik
|
|
Credit
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
som medtester i denne testen så tror jeg problemet med nedreide hjul er at de fleste nok ikke er i nøyaktig rp25 standard. Slik jeg har skjønt det på treff er det få som har tilgjengelig skjærestål til dreiebenjeb som er i nøyaktig rp25 profil. Skal få tak i rp25 mal og få målt flensene skikkelig.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Problemet med denn vekselen er ikke nødvendigvis å finne ut hva som går og hva som ikke går, men mer det at i en treff-situasjon vet man ikke når det plutselig dukker opp en vogn som ikke går, og som forårsaker en avsporing. Normalt ønsker man at "alt" skal kunne gå, i alle fall basert på parametre som er enkle å sjekke, og som er basert på en norm.
Derfor er det som regel ønskelig at man istedet for å lage en liste over vogner som ikke går heller retter årsaken til problemet, nemlig vekselen. Nå er det litt trangt der hvor engelskmannen står, men det ville nok vært gunstig å bytte denne med to vanlige veksler.
Det samme gjelder vekselgaten ut til høyre (på bildet) hvor en rekke med venstre-veksler ville fungere sikrere enn "trappetrinnene" som blir med høyrevekslene .
Hilsen Halvor
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden både NEM-hjul går, ordinære RP25 hjul går, og de er endel forskjellige i detaljene på utforming av flensen, kjøper jeg ikke helt det at det er bare et helt korrekt RP25-profil som må til. Da må den kryssvekselen være mer "følsom" enn sunnt er. Så da spørs det hvem som er synderen?
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det hører sunt ut. Så da var det kanskje ikke så mange tester som ligger til grunn for konklusjonen om å avvise alle med selvdreide RP25 hjul? |
|
Svein S
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi skal diskutere dette som dere skriver her.
Flott dere kommer med kommentarer. Takk for det. Edited by eibro - 30 april 2010 at 00:43 |
|
Eirik
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har vi bestemt at vi skal legge denne stasjonen litt bort, og heller gjøre ferdig Rettestad som er en lettere stasjon å få til.
Det er mye jobb med landskap på den, men den er det ikke alt for mye å gjøre med sporene på. Så Neslandsvatn kommer nok ikke på treff enda. |
|
Eirik
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jo det er det, men kan være det blir noen forandringer på den, men det må tiden vise.
|
|
Eirik
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |