MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Superline på Märklin K-skinner ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Superline på Märklin K-skinner ?

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Superline på Märklin K-skinner ?
    Posted: 20 desember 2006 at 18:56
Jeg har kjøpt en BM64 og El.14 Superline fra NMJ.

Jeg kjører på Märklin K-skinner, og har sett at andre
MJ"ere kjører sine Superline-modeller på Märklin-anlegg ...
... men da må vel slike spesielle modeller tilpasses litt.

Er Superline-modellen levert ferdig som AC fra NMJ ?
Eller har dere montert slepesko og koblet om kabler selv ?
Hvilke andre tilpasninger har dere gjort ?

Er det noen som har erfaringer med å kjøre Superline-modeller
på Märklin-anlegg ?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 19:16

Jeg har kjøpt mine superline AC modeller direkte fra NMJ (koster riktig nok litt kroner ekstra)og samtlige går meget bra på K skinner selv om C skinna er bedre egnet.....de fleste superline modellene klarer ikke de krappeste radiene,men hvis du kjører med store svinger er det intet problem.

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 19:23
BM 64 klarer de tre største k skinne radiene, el 14 er mere kresen...har begge selv i superline AC 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 20:58

Hei,

Spurte Knut Moe på Drammensmessa om hvordan det ville fungere med Superline modeller ombygd til AC. Han sa at det skulle gå greit. At du får det til å fungere på K - skinner var en hyggelig nyhet Morten Skulle gjerne hatt en El 14 superline en gang....

Hvilke tilpassninger/endringer har du gjort for å få til dette på El 14 superline?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 22:12
Jeg har planer om et nytt større anlegg - og kan dermed velge litt hvilke radier som
skal være på de ulike delene av anlegget. Selv om jeg også har en god del vanlige
kurveskinner (36 og 43 cm), så trenger jeg ikke bruke disse radiene for banetrasseene
som Superline-modellene skal kjøre.

Mine Superline-modeller er bare kjøpt for 2-leder, men jeg håper de lar seg gjøre å få
dem tilpasset 3-leder.

Det er i hvert fall godt å høre at Superline-modeller kan kjøre på Märklin-skinner.
(Selv om enkelte helst vil mene noe annet).

Noen spørsmål til Morten til slutt:
- Er det originale DC-hjul og -flenser på de AC-Superline-modellene du har?
- Eller er det spesielle AC-hjul?

En annen tidligere diskusjon om hjulprofiler konkluderte med at NEM-normene for andre
hjul enn Märklins gjør at enkelte lok/vogner faller ned ved kjøring over hjertespissen i
sporveksler. Märklin har noen slanke sporveksler med bevegelig hjertestykke.
- Har du noen erfaringer med slike sporveksler og Superline-modeller?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2006 at 07:21
Har ikke gjodt noen forandringer på lokene,de kjører på orginale DC-hjul....når det gjelder sporveksler går lokene greit på de slanke vekslene og på kurve vekslene,de "vanlige" vekslene har jeg ikke prøvd ennå....skal teste det ut i romjulen,men regner med at kurven i vekselen blir for krapp for enkelte lok
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2006 at 00:10

Mens vi er inne på EL 14 superline.

Er det nem koblingsholder på loket?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2006 at 11:28

Nei, desverre! - Som alle Superline som ikke har "forbildekoblinger" er det kun vanlige Märklinkoblinger. Noen modeller har attapper som kan settes inn i hullet dersom du fjerner "forbildekoblingen".

Har tidligere foreslått for NMJ at de skulle lage koblingsattapper med "svalehale-standard" (som både Roco og Fleischmann lager). Disse er kortere enn NEM-standarden og er i tillegg høydejusterbare. Da kan folk velge mellom 4 forskjellige koblingshoder. Mange av de fastmonterte NEM-holderene lar seg ikke kombinere med kortkobbel uten de i tillegg har "kulisseføring". NEM-koblinger er som kjendt ganske lange og forårsaker lang avstand mellom lok og første vogn.

Slike attapper er ganske enkelt å lage selv av en messingbit f.eks. til El14.

De Superline-modeller som er utrustet med kulisse og NEM-kobling har dessverre for stor åpning mellom vognene. (ref. Epoke-1-vognene og stålvognene). Denne "skjønhetsfeilen" lar seg enkelt ordne med en fil eller sag. Det er snakk om en millimeter på hver kobling ( tilsammen 2 mm. åpning mellom buffertene).



Edited by Kjell H. - 23 desember 2006 at 11:29
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.