MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Ikke alle biter seg selv i halen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ikke alle biter seg selv i halen

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ikke alle biter seg selv i halen
    Posted: 19 juli 2005 at 20:43

Jeg er så glad!  Jeg har nettopp kommet inn gjennom dørene etter noen fine dager i Sverige og på Østlandet, og jeg ser til min glede at Forumet inneholder en rekke innlegg med spørsmål fra nybegynnere - og svar fra de mer kunnskapsrike om ulike emner innenfor denne omfangsrike hobbyen.  Takk til Geir Carlstrøm for at flammene har tatt tak i en brann som jeg forstår bare har vært ulmende noen år. Det er informasjonsutvekslingen og erfaringsoverføringen som må være den viktigste hensikten for et forum av denne karakter.

Nå slipper jeg å bare måtte bla opp side etter side med surmagete ytringer, flertallige gjentagelser og antagelser; og forsøk fra et lite utvalg medlemmer på å styre foreningen fra Forumet.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 22:57
Hold nå først orden på din egen fordøyelse, kompis

Terje S
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 01:22

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Hold nå først orden på din egen fordøyelse, kompis

Nåja, å være opptatt av mj og fornøyelse er sannsynligvis langt mer helsebringende enn å være opptatt av andres fordøyelse.

Selv gjorde jeg et innhogg i feriepengene, og byttet dem mot et Z-skala startsett med sveitsisk forbilde hos Amundsen for et par uker siden. Erkjennelsen om hvorfor jeg i huleste ikke gjorde akkurat det for lenge siden, kom fort. - Inspirasjonen til innkjøpet kom faktisk fra forfatter av første innlegg i denne tråden - annetsteds beskriver han hva jeg oppfatter som et impulskjøp av et sett i H0e i en mj-butikk i utlandet, med dertilhørende følelse som kommer når man har skaffet seg noe nytt. Selvpålagt karantene mot innkjøp vek for akutt abstinens, og valget av skala Z skyldes i aller høyeste grad sterk propaganda om skalaens fortreffelighet i kofferter, salongbord, og i reolhyller. Etter å ha prøvekjørt og kjørt noen timer synes jeg dette er en fantastisk skala! Så mange muligheter, fordi skalaen er så lite plasskrevende!

Diplomatiet med frue omkring innkjøpets størrelsesorden, se det er en helt annen øvelse. Hverken sur mage (syre) eller hard lut (base) er ingredienser når rasjonell argumentasjon skal være optimal. Selv om de to kjemiske stoffer nøytraliserer hverandre aldri så meget.

mvh, Lars

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 10:21
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Diplomatiet med frue omkring innkjøpets størrelsesorden, se det er en helt annen øvelse. Hverken sur mage (syre) eller hard lut (base) er ingredienser når rasjonell argumentasjon skal være optimal. Selv om de to kjemiske stoffer nøytraliserer hverandre aldri så meget.

Hva med min, din og vår økonomi? Der MJ går under "min" økonomi og er noe fruen kan gi katten i så lenge bridraget til "vår" økonomi er på avtalt nivå?

mvh
Henning L
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 16:17

Hehe! Feriepenger ja.... de har jeg ikke lengre. De er i garasjen min iform av en glimmrende hobby som jeg aldri skulle lagt på hylla.

Min tilkommende sier at det er brullypsnerver som er grunnen, men dette ligger dypere en det. Jeg husker mitt første møte med MJ. 3 år, hjemme hos mine oldeforeldre på Geilo, LIMA startsett med en EL13 (Har den enda og den skal digitaliseres) med 3 passasjervogner. Ovalbane. Aaahh.... Min ste-oldefar var jernbanemann, og like intressert i sette som meg, så vi hadde mang en kveld der vi kjørte tog. Min onkel er en kjempeentusiast, og har et lækkert anlegg, men siden han bor i Stockholm så har jeg ikke hatt den inspirasjonskilden i nærheten. Men han var en stabil "supplier" av materiell før i tiden. Bl.a. en Rapid 4, som jeg også skal få digitalisert.

Elsker denne hobbyen, og merker nå at jeg har savnet den. Ingenting er som å stå i garasjen og sage ut elemneter, høre på Crazy Train av Ozzy Osborne og ta en kald en.

Og takk guderna for internet så jeg kan få råd og tips av dere erfarne MJere.

Dere har definitivt ikke hørt/lest det siste fra meg :)

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 22:20
Morten, Lars & co, dere får lukke nese og ører for min impuls-promp ovenfor, håper noen skjønte hva jeg mente.

Lars, du bringer inn et meget interessant tema, bytte av skala. Så interresant at det fortjener egen tråd, hvilket jeg starter om litt. Følg med.

Terje S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.