Problemer med Märklin lok |
Post Reply |
Author | |
kjetil
Viderekommen Joined: 31 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 november 2006 at 20:47 |
Hei. Jeg kjøpte et brukt Märklin togsett på modellmessen nå sist. Men etter å ha kjørt litt med loket, så plutselig stoppet det. Det står nå bare å durer og lyset lyser fult hele tiden. Noen som har en anelse om hva det kan være for noe galt med loket? Jeg kjøpte det til en liten gutt i bursdagsgave. Det er jo litt synd at jeg "ødla" det bare fordi jeg ikke klarte å la være å "leke" litt på gulvet... nå rett føre bursdagen hans... |
|
Mvh.
Kjetil Johansen Norsk materiell fra 1980 -> |
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg solgte en del brukt Märklin på messen. Ellers høres det ut som noe har låst seg i driverket. Jeg har åpent hver onsdag etter ett, i Oslo Modeljerbanesenter. Hilsen Nils Nils" Småservice |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
vill gjetning:
Hvis det er av den gamle typen med retningsomskifter, så kanskje fjæren har løsnet? |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
MagneH
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
En annen gjetting: Hvis det lyser fullt uansett hva du justerer på trafoen, så er enten trafoen ødelagt, eller du har koblet skinnene til brun og gul i stedet for brun og rød. |
|
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)
Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent. |
|
kjetil
Viderekommen Joined: 31 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, det var ikke av dere Nils. Men jeg også tror det kan være retningsomskifteren. For hvis jeg pirker litt borti med skrutrekker slik at den legger seg litt anderledes, så går loket fram noen millimeter før det låser seg igjen. Fjøra sitter der fortsatt. Men kan det være at den er slakk eller noe? Er det noe problem å fikse? Trafoen eller skinnene er det ikke noe galt med... Har prøvd et anet Märklin lok, og det gik fint.
|
|
Mvh.
Kjetil Johansen Norsk materiell fra 1980 -> |
|
MagneH
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan justere fjøra med å bøye messingbiten som fjøra er festet i. Men hvis retningsskifteren kobler inn med en gang, så tror jeg ikke det hjelper. Prøv heller å bikke med fingeren på den bevegelige delen i forkant for å se hvorden bryteren i bakkant legger seg om. Det kan være at det blir dårlig kontakt der. Ellers vil jeg sterkt anbefale å bytte ut slike retningsskiftere med elektronikk, f.eks. deltadekoder, som også går på vanlig trafo. |
|
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)
Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent. |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det høres ikke helt ut som det, men mine gammle Märklin lok får ofte problemer med at elektromagneten på retningsskifteren kobler inn under kjøring så loket stopper på flekken og står der og durer. Kortløsningen er å stanse strømmen, trykke trafoen helt tilbake (eller hva annet du bruker for å skifte retning normalt) og da kjører loket ofte videre. Man bør ikke kjøre så fort med et slikt lok, det er da problemet dukker opp.
Jeg med mine vage elktronkunnskaper tror det kommer av at skitt og olje i motoren fungerer som en motstander, og når det blir mye strøm gjennom motoren sendes noe til retningsskifteren slik at den kobler inn. løsningen er å bruke en Q-tip el. for å fjerne tørknet olje mm. spesielt fra den greia mitt i motoren som snurrer rundt (så lite kan jeg, vet ikke hva den heter ). Børster bør skiftes og det skader ikke med å få ut litt støv og avleiringer ellers i loket og... Lykke til! Edited by carlf - 01 desember 2006 at 10:13 |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det du beskriver, Carl-F, er nok et typisk eksempel på at fjæra er for slakk. Prinsippet for (elektromekanisk ) retningsskift er jo at når du sender en "sterkere" strøm til loket, induseres nok kraft i magneten til å "dra inn" omskifterarmen. Dvs at magneten blir sterkere enn fjæra. Styrken på fjæra må derfor være akkurat passe (finjustering som beskrevet ovenfor). For svak fjær gir utilsiktet retningsskift ved høyt gasspådrag, mens for sterk fjær gjør det umulig å skifte retning i det hele tatt ... Men, Kjetil, problemet kan jo være sammensatt av flere av de tingene som er foreslått. Så lykke til med feilsøkingen ... |
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |